Skontaktuj się z nami!

Reklama

To jest miejsce na Twoją reklamę

Kontakt

Tygodnik Regionalny 7 dni

Al. Wolności 22 lok. 12
42-217 Częstochowa

Redakcja

tel. 34 374 05 02
redakcja@7dni.com.pl
redakcja7dni@interia.pl

Biuro reklamy

tel. 34 374 05 02
kom. 512 044 894
marketing7dni@gmail.com
redakcja7dni@interia.pl

Edit Template

Stefański: Będziemy stanowić skuteczną siłę

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców oddział Częstochowa zaprasza osoby prowadzące działalność gospodarczą i zainteresowane działaniem na rzecz rozwoju lokalnego biznesu do przyłączenia się w ramach ZPP. Dlaczego warto? – mówi Piotr Stefański, przewodniczący Rady Nadzorczej ZPP Częstochowa.

– Co Pana skłoniło do zaangażowania się w organizację oddziału ZPP w Częstochowie?
– Dziękuję za to pytanie, bo jest ono istotne w celu wyjaśnienia naszym czytelnikom całej istoty funkcjonowania związku i spojrzenia przedsiębiorców na kwestie gospodarcze w perspektywie własnego zaangażowania. Na początku miałem pewne obawy, czy to ma sens i czy warto poświęcać czas na takie inicjatywy. Jednak gdy zacząłem śledzić działalność ZPP na różnych forach gospodarczych, ich bardzo merytoryczne, realne i trzeźwe spojrzenie na problemy przedsiębiorców z grupy małych i średnich firm, stwierdziłem, że powstanie takiego związku w Częstochowie jest potrzebne i bardzo zasadne. Częstochowa w ostatnich latach stała się siedliskiem bardzo niebezpiecznych układów biznesowo-politycznych, z którymi mały przedsiębiorca nie da sobie rady, ale już prężnie działający związek o strukturach ogólnopolskich, może skuteczniej powalczyć o interesy branżowe lokalnych przedsiębiorców. Może wytłumaczę to na przykładzie branży handlowej, a raczej ich strzępach, które pozostały w naszym mieście. Obcy kapitał w postaci hipermarketów i dyskontów, pożarł, przeżuł i wypluł częstochowskie kupiectwo i to za zgodą miejscowych władz i bierności słabych środowisk kupieckich w Częstochowie. A statystyki są porażające. W naszym mieście działa tylko pięć polskich sklepów o powierzchni powyżej 500 m2, na prawie trzydzieści zachodnich dyskontów i hipermarketów. Zawłaszczenie tego sektora powoduje skrajnie ciężką sytuację częstochowskiego handlu, a co za tym idzie rosnące bezrobocie i emigrację ludności. Badania pokazują, że jedno miejsce pracy w dyskoncie, powoduje utratę trzech miejsc pracy w rodzimym biznesie. A władze miasta bezradnie rozkładają ręce, mówiąc, że nic nie mogą, że wolność gospodarcza, przepisy i inne frazesy… Właśnie, że mogą, tylko nie chcą, powstaje zatem pytanie, dlaczego? Inne kraje zachodniej Europy z tym problemem sobie poradziły i nie oddały w obce ręce tak strategicznego sektora jakim jest handel.

– Jakie cele Państwo sobie w ZPP stawiacie?

– Związek Przedsiębiorców i Pracodawców zrzesza pracodawców małych i średnich firm, jest to sektor który wypracowuje 67% PKB, a tak naprawdę nie jest adekwatnie reprezentowany w rozmowach przy tworzeniu prawa. Staramy się to zmienić i w coraz większym stopniu nam się to udaje. Nasze cele można podzielić na krajowe, które będą dotyczyć wyeliminowania z polskiego prawodawstwa ograniczeń działalności gospodarczej, oraz prowadzenia warsztatów, kampanii społecznych i seminariów, wspierających działania naszych członków, oraz kształtować świadomość konsumencką, która jest podstawą społeczeństwa obywatelskiego. Nasze cele regionalne będą podobne, jednak sprecyzowane i dostosowane do warunków naszego miasta. Będziemy starali się skonsolidować rozbite struktury stowarzyszeń branżowych i stworzyć jeden silny związek będący poważnie traktowany przez częstochowskie władze, oraz przedstawiać, monitorować i komentować sprawy budżetu, inwestycji i podatków w naszym mieście. Podatki np. gruntowe, które na dzień dzisiejszy są bardzo wysokie, w dużym stopniu destabilizują rozwój przedsiębiorczości w mieście, o czym mówiliśmy na ostatnim spotkaniu Komisji Gospodarki w Urzędzie Miasta. Tworzymy również przy naszym związku biuro interwencji i doradztwa prawnego, które będzie służyło pomocą częstochowskim przedsiębiorcom, jak również osobom które planują otworzyć własną działalność. Często na naszych spotkaniach słyszę pytanie, co mi to da, że zapiszę się do ZPP i co ja z tego będę miał. Odpowiedź jest prosta, a co masz nie należąc nigdzie? Nasz Związek powstał właśnie dlatego, aby głos polskich przedsiębiorców był bardziej słyszalny, a stanowiska w kwestiach gospodarczych docierały do władz, decydujących o podatkach, inwestycjach i warunkach tworzenia nowych miejsc pracy. Jesteśmy po to, aby aktywować czasami uśpioną inwencję przedsiębiorców.

– Jak Pan ocenia sytuację przedsiębiorców w mieście Częstochowa i w regionie, zwłaszcza że sam jest Pan przedsiębiorcą?
– Sytuacja przedsiębiorców w naszym mieście i regionie, jest dość szczególna i różnorodna. Ustrojowa zawierucha i złodziejska prywatyzacja lat dziewięćdziesiątych, doprowadziła wiele częstochowskich zakładów do likwidacji lub upadłości. Można powiedzieć Częstochowa była prężnym polskim ośrodkiem przemysłowym. Takie zakłady jak: Huta Częstochowa, Huta Szkła, Metalplast, Browar, Melodia, Częstochowianka, Elanex, Warta, Zapałczarnia, wiele drukarni i zakładów budowlanych, których wyroby były znane na całym świecie, teraz już nie istnieje lub działają w szczątkowym zakresie, np. Huta. Na ich zgliszczach powstały nowe, ale już zagraniczne firmy, typu: Brembo, TRW, Gomma, Guardian i wiele innych, chociażby hipermarketów. Dla tych zachodnich firm, warunki do prowadzenia działalności gospodarczej, są doskonałe, mają najtańszą w Europie siłę roboczą, specjalne przywileje, dofinansowania, bezzwrotne kredyty z EBOiR, opiekę i pomoc władz miasta. Gorzej jak przyjrzymy się naszym rodzimym przedsiębiorcom z grupy małych i średnich firm, gdzie nękani kontrolami, stosami dokumentów, podwyżkami podatków, z trudem wiążą koniec z końcem. I my właśnie po to powstaliśmy, aby z tymi patologiami walczyć, piętnować i przywracać fundamentalną sprawiedliwość i uczciwą konkurencję. Tylko zjednoczeni będziemy stanowić skuteczną siłę, z którą będą się liczyły władze naszego miasta. Stanowisko ZPP nie ma na celu konfrontacji z rządzącymi, tylko przedstawienie pewnej idei naszych poglądów, w oczekiwaniu na konstruktywną współpracę. Zapraszamy wszystkich przedsiębiorców do wstępowania w nasze szeregi, dla dobra nas samych, miasta i kraju.

Udostępnij:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Dołącz do nas!

Zapisz się do Newsletera

Udało się zasubskrybować! Ups! Coś poszło nie tak...
Archiwum gazety
Edit Template

Kontakt

Tygodnik Regionalny 7 dni

Al. Wolności 22 lok. 12
42-200 Częstochowa

Biuro reklamy

tel. 34 374 05 02
kom. 512 044 894
e-mail: marketing7dni@gmail.com
e-mail: redakcja7dni@interia.pl

 
Redakcja

tel. 34 374 05 02
e-mail: redakcja@7dni.com.pl
e-mail: redakcja7dni@interia.pl

Wydawca 7 dni

NEWS PRESS RENATA KLUCZNA
Al. Wolności 22 lok. 12
42-200 Częstochowa
NIP: 949-163-85-14
tel. 34/374-05-02
mail: redakcja@7dni.com.pl

Media społecznościowe

© 2023 Tygodnik Regionalny 7 dni
Skip to content