Spektakl Teatru w Krzywym Zwierciadle ze Stepnicy pokazał, że groteska i czarny humor to najlepszy sposób na obnażenie absurdów rzeczywistości. W „RTG” pozornie uporządkowany świat norm społecznych i religijnych rozsypuje się na drobne kawałki.
Kabaretowo i surrealistycznie. Bez patosu, dydaktyzmu, pozornie może nawet bez logiki. Gdyby nie ostatnia scena spektaklu, która spina ze sobą poprzednie sytuacje, widz mógłby się pogubić w gąszczu aluzji, kontekstów i sensów. Jednak ta kluczowa scena nadaje przedstawieniu logikę działania, jest swoistą próbą wytłumaczenia się twórców, że to nie oni są wariatami, tylko szalony jest świat, w którym przyszło im żyć. Rodzimy się w rzeczywistości, która ma dla nas gotowe schematy i role społeczne do wypełnienia. Ci, którzy nie potrafią się dostosować, są niepoważni, nienormalni. Wobec tego czy ci, którzy uwierzyli, że jedynym sensem ich życia jest jedynie prokreacja i ciężka praca, są wzorem do naśladowania? Świat nie jest taki oczywisty i poukładany.
„Otwarcie drzwi na głupotę świata” – taką mantrą, wyśpiewywaną przy akompaniamencie akordeonu, aktorzy zaczynają spektakl. Macierzyństwo, cielesność, religia i śmierć – tematy poważne nie są tutaj ilustrowane przez tradycyjną fabułę, a przez absurdalne i luźno ze sobą powiązane sytuacje sceniczne. Ten surrealistycznym świat karmi się obserwacjami z życia i zręcznie żongluje jego trzewiami. Aby jednak dostrzec „głupotę świata” potrzebny jest dystans. W ten sposób grają też aktorzy Teatru w Krzywym Zwierciadle – nie utożsamiają się z rolą, wyolbrzymiają sztuczność przedstawionego świata i w ten sposób, paradoksalnie, nas do niego zbliżają. Efekt obcości, muzyka na żywo, widowiskowość, czarny humor i absurd to artystyczne atuty spektaklu, które dodatkowo angażują widza, uwrażliwiają go i prowokują do myślenia. Bez moralizatorstwa czy przywłaszczania sobie monopolu na „prawdę”.
Spektakl Roland Topor Games jest artystyczną wariacją na temat twórczości francuskiego pisarza Rolanda Topora, znanego z szokującej groteski, makabreski i czarnego humoru. Przedstawienie otrzymało Grand Prix tegorocznej edycji Festiwalu Teatrów Ogródkowych i zostało zaprezentowane mieszkańcom Częstochowy 26 sierpnia w Teatrze From Poland.