Skontaktuj się z nami!

Reklama

To jest miejsce na Twoją reklamę

Kontakt

Tygodnik Regionalny 7 dni

Al. Wolności 22 lok. 12
42-217 Częstochowa

Redakcja

tel. 34 374 05 02
redakcja@7dni.com.pl
redakcja7dni@interia.pl

Biuro reklamy

tel. 34 374 05 02
kom. 512 044 894
marketing7dni@gmail.com
redakcja7dni@interia.pl

Edit Template

Przedsiębiorcy regionu częstochowskiego – łączcie się!

Jak to mawiają: w „kupie” silą, co zresztą niejednokrotnie wykorzystywali górnicy, pielęgniarki, nauczyciele, czy inne zorganizowane grupy zawodowe bądź społeczne. Dlaczego więc przedsiębiorcy, zwłaszcza lokalni, a szczególnie z regionu częstochowskiego, nie działają prężnie we własnych organizacjach? Na próbie rozgryzienia tej zagadki, już niejeden filozof połamał sobie zęby. Bo przecież mamy w Częstochowie Regionalną Izbę Przemysłowo-Handlową z prezesem Zbigniewem Miszczykiem na czele; mamy też Regionalną Organizację Pracodawców z szefem Dariuszem Jadczykiem czy częstochowską lożę Business Centre Club, której wiceprezesem jest Katarzyna Woszczyna. Mimo już istniejących organizacji wielu właścicieli firm ucieszyła informacja o tym, że swój oddział otwiera w Częstochowie Związek Przedsiębiorców i Pracodawców. Lokalni przedsiębiorcy liczą, że prócz – skądinąd – serdecznych i apetycznych spotkań przy śniadaniu, członkostwo w ZPP będzie pomocne w rozwiązywaniu problemów lokalnego biznesu.Na ile…? opowiada Marek Domagała, prezes częstochowskiego oddziału ZPP.

– Inaugurację częstochowskiego oddziału Związku Przedsiębiorców i Pracodawców mamy już za sobą. Kto tworzy oddział w Częstochowie i dlaczego jako przedsiębiorcy nie weszliście Państwo do struktur organizacji pracodawców już istniejących?
– Na inauguracyjnym spotkaniu grupy częstochowskich przedsiębiorców w obecności prezesa Cezarego Kazimierczaka wyraziliśmy wolę utworzenia lokalnego oddziału Związku Przedsiębiorców i Pracodawców. Nasz główny dokument programowy, jakim jest Manifest ZPP wskazuje grupę docelową, do której jest kierowana oferta Związku. Są nią firmy z grupy MSP, czyli małych i średnich firm. To 2,2 miliona podmiotów gospodarczych w Polsce. To z rodzinami i pracownikami 6-7 milionów Polaków. Te polskie firmy tworzą około 60% krajowego PKB i zatrudniają około 70% wszystkich zatrudnionych. 
W Polsce działa kilka organizacji skupiających przedsiębiorców, ale tak się dziwnie składa, że nie ma w nich reprezentowanych tych ponad 2 milionów rodzinnych firm. Są tam raczej reprezentowane duże firmy, korporacje, banki do czego mają oczywiście pełne prawo. Ale jakoś „zapomniano” o tych milionach drobnych przedsiębiorców. Może różnym władzom było i jest wygodniej rozmawiać we własnym gronie? Analiza przyczyn takiej postawy władz to osobny temat. 

– Jakie założenia przyświecają częstochowskiemu ZPP?
– Z samej idei grupy, jaką chcemy reprezentować wynikają założenia przyświecające naszemu oddziałowi. Przeanalizujmy sposób podejmowania decyzji o naszych publicznych pieniądzach. W Sejmie przedsiębiorców mamy może kilkunastu, w Radzie Miasta może 2-3, reszta to reprezentanci sektora budżetowego. Ludzie, którzy nigdy nie musieli zadbać o to, że wydaje się TYLKO tyle, ile się zarobiło, nie są w stanie poprawnie zarządzać gospodarką. Tak jest na każdym szczeblu władzy. W efekcie codziennie słyszymy, że trzeba znaleźć pieniądze na to.., brakuje na tamto… No właśnie, pieniędzy się nie znajduje, je się CIĘŻKO zarabia. Spróbujcie to wytłumaczyć dowolnemu przedstawicielowi władzy dowolnego szczebla. 

– Ilu przedsiębiorców obecnie skupia częstochowski oddziała ZPP, a do ilu dążycie?
– Na spotkanie założycielskie przyszło kilkanaście firm. Mozolnie gromadzimy kolejnych chętnych. Liczymy na około 100 firm w ciągu kilku miesięcy. I oczywiście zapraszamy wszystkich chętnych.

– Jako nowa organizacja przedsiębiorców na terenie regionu częstochowskiego, jak oceniacie sytuację przedsiębiorców w mieście Częstochowa i w regionie?
– Jesteśmy organizacją apolityczną, co nie znaczy, że nie mamy swoich poglądów.  Nasze motto brzmi: Jesteśmy zwolennikami wolnego rynku i zdrowego rozsądku. Tak też chcemy widzieć sytuację naszego miasta. Nie jest ważne, kto zarządza naszym majątkiem, ważne jak. Dlatego już byliśmy na Komisji Rady Miasta poświęconej przedsiębiorczości. Zadaliśmy radnym trzy, jak się okazało trudne pytania. Zacytuję: 

1. Faktów i praw ekonomii nie można oszukać. Tam gdzie podatki są proste i niskie, poziom życia jest wyższy, a i wpływy do budżetu większe. 
Dlaczego, jako radni miejscy uchwaliliście, praktycznie możliwe najwyższe lokalne podatki? 
2. O wadze, jakie miasto przywiązuje do rozwoju świadczy m.in. wskaźnik wydatków na prorozwojowe inwestycje. Jako radni uchwaliliście praktycznie jeden z najniższych w historii miasta i jeden z najniższych w Polsce poziom wydatków na rozwój i inwestycje tj. 12,3% wielkości budżetu. 
Dlaczego?
3. Stopień uzależnienia naszej gospodarki od obcego kapitału w kilku obszarach jest niebezpieczny. Jednym z objawów tej choroby jest oddanie lokalnego handlu w ręce zewnętrznych sieci handlowych. Jedno miejsce pracy w markecie to 2, 3 miejsca pracy stracone przez naszych mieszkańców w handlu i jego otoczeniu. 
Dlaczego nadal pozwalacie na zalewanie nas przez zewnętrzne markety?

Tematów jest wiele. Ale jako ludzie przedsiębiorczy bardziej cenimy decyzje i konkrety, bardziej niż debaty i jałowe dyskusje.

 

Udostępnij:

6 komentarzy

  • sas

    Sprawa banalnie prosta – Regionalna Izba Przemysłowo-Handlowa ze Zbigniewem Miszczykiem , Regionalna Organizacja Pracodawców z Dariuszem Jadczykiem czy częstochowska loża Business Centre Club z Katarzyną Woszczyną … to sztuczne fasadowe twory, nic nie znaczące w pejzażu miasta. Prezesi słabi, wręcz beznadziejni (Jadczyk), żadni wymagający partnerzy dla władz miasta. Niektórzy z nich to wręcz przydupasy Matyjaszczyka, „robiące za paprotkę”, wkomponowani w „układ”. ### Czy Domagała coś zmieni? Pytania postawione na Komisji rady miasta istotne, ale ci radni i ten prezio ich nie rozumieją. Dlatego nie spodziewałbym się rzeczowych odpowiedzi. Byłoby pożądane by lokalni przedsiębiorcy mieli poważne przedstawicielstwo w przyszłej radzie miasta i zdobyli wpływ na kształtowanie polityk miasta. Trzeba tę próbę i ten dodatkowy wysiłek podjąć. Gra warta świeczki.

  • sas

    Sprawa banalnie prosta – Regionalna Izba Przemysłowo-Handlowa ze Zbigniewem Miszczykiem , Regionalna Organizacja Pracodawców z Dariuszem Jadczykiem czy częstochowska loża Business Centre Club z Katarzyną Woszczyną … to sztuczne fasadowe twory, nic nie znaczące w pejzażu miasta. Prezesi słabi, wręcz beznadziejni (Jadczyk), żadni wymagający partnerzy dla władz miasta. Niektórzy z nich to wręcz przydupasy Matyjaszczyka, „robiące za paprotkę”, wkomponowani w „układ”. ### Czy Domagała coś zmieni? Pytania postawione na Komisji rady miasta istotne, ale ci radni i ten prezio ich nie rozumieją. Dlatego nie spodziewałbym się rzeczowych odpowiedzi. Byłoby pożądane by lokalni przedsiębiorcy mieli poważne przedstawicielstwo w przyszłej radzie miasta i zdobyli wpływ na kształtowanie polityk miasta. Trzeba tę próbę i ten dodatkowy wysiłek podjąć. Gra warta świeczki.

  • Anonim

    To niezły pomysł w każdym aspekcie /również politycznym/. A te Miszczaki i Jadczyki to tylko śmieszne pajacyki.

  • Anonim

    To niezły pomysł w każdym aspekcie /również politycznym/. A te Miszczaki i Jadczyki to tylko śmieszne pajacyki.

  • Anonim

    Zwłaszcza ta pani z olbrzymim doświadczeniem w zarządzaniu jednoosobowym sekretariatem. Na tej podstawie “doradza” lokalnym przedsiębiorca.

  • Anonim

    Zwłaszcza ta pani z olbrzymim doświadczeniem w zarządzaniu jednoosobowym sekretariatem. Na tej podstawie “doradza” lokalnym przedsiębiorca.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Dołącz do nas!

Zapisz się do Newsletera

Udało się zasubskrybować! Ups! Coś poszło nie tak...
Archiwum gazety
Edit Template
Materiały audio
Materiały wideo

Kontakt

Tygodnik Regionalny 7 dni

Al. Wolności 22 lok. 12
42-200 Częstochowa

Biuro reklamy

tel. 34 374 05 02
kom. 512 044 894
e-mail: marketing7dni@gmail.com
e-mail: redakcja7dni@interia.pl

 
Redakcja

tel. 34 374 05 02
e-mail: redakcja@7dni.com.pl
e-mail: redakcja7dni@interia.pl

Wydawca 7 dni

NEWS PRESS RENATA KLUCZNA
Al. Wolności 22 lok. 12
42-200 Częstochowa
NIP: 949-163-85-14
tel. 34/374-05-02
mail: redakcja@7dni.com.pl

Media społecznościowe

© 2023 Tygodnik Regionalny 7 dni
Skip to content