Skontaktuj się z nami!

Reklama

To jest miejsce na Twoją reklamę

Kontakt

Tygodnik Regionalny 7 dni

Al. Wolności 22 lok. 12
42-217 Częstochowa

Redakcja

tel. 34 374 05 02
redakcja@7dni.com.pl
redakcja7dni@interia.pl

Biuro reklamy

tel. 34 374 05 02
kom. 512 044 894
marketing7dni@gmail.com
redakcja7dni@interia.pl

Edit Template

Ogrom zmian dla kierowców w 2021 roku

Rok 2021 przynosi wiele zmian w przepisach ruchu drogowego. Zmienią się chociażby zasady obowiązku wożenia prawa jazdy przy sobie czy pierwszeństwa na przejściach dla pieszych, a hulajnogi zostaną „wyrzucone” z chodników. Kierowcy będą karani za jazdę „na zderzaku” oraz za małe tablice rejestracyjne zamontowane w samochodzie.Największe zmiany nastąpią jednak w przeglądach technicznych pojazdu, które mają być teraz znacznie dokładniejsze, łącznie z obfotografowaniem pojazdu.

Zmiany w przeglądach technicznych pojazdu

W 2021 roku przeglądy techniczne mają być znacznie dokładniejsze. Jedną z największych zmian jest wprowadzenie obowiązku sfotografowania badanego samochodu. Diagnosta będzie musiał wykonać cztery zdjęcia całej bryły pojazdu (z przodu, z tyłu i z dwóch przekątnych) oraz jedno w środku – na fotografii widoczne muszą być zegary oraz przebieg samochodu. Zdjęcia mają być przechowywane przez pięć lat.
W myśl nowych przepisów będziemy mogli podjechać na stację diagnostyczna na 30 dni przed upływem terminu ważności poprzedniego badania. Po pozytywnym wyniku badania kolejna wizyta zostanie ustalona nie w oparciu o to, kiedy przyjechaliśmy sprawdzić samochód, a o datę wpisaną w dokumentach. To zmiana, której oczekiwali kierowcy. Nie muszą odkładać przeglądu na ostatnią chwilę. Do tej pory wcześniejsza wizyta na stacji oznaczała, że traciliśmy kilka-kilkanaście dni wciąż ważnego przeglądu. Jeśli spóźnimy się na przegląd więcej niż 30 dni, to od 1 stycznia zapłacimy za spóźniony przegląd dwukrotność podstawowej stawki.

Prawo jazdy

Najważniejszą zmianą dotyczącą prawa jazdy jest brak obowiązku wożenia dokumentu przy sobie. Nowy przepis obowiązuje już od 5 grudnia 2020 roku. W świetle nowych przepisów podczas kontroli policji, nie musimy mieć przy sobie prawa jazdy. Do tej pory brak dokumentu wiązał się z mandatem w wysokości 50 zł. Teraz kierowcom to już nie grozi. Nie musimy mieć nawet zainstalowanej aplikacji mObywatel. Policja poprzez terminale w radiowozach może sprawdzić, czy uprawnienia kierowcy zgadzają się z tymi, które deklaruje.
Wiele emocji budzi bezterminowe prawo jazdy. Tymczasem akcja wymiany takich dokumentów ruszy dopiero w 2028 roku i potrwa do 2033.

Pakiet deregulacyjny

Brak obowiązku wożenia prawa jazdy to część tzw. pakietu deregulacyjnego. Od grudnia nie musimy wymieniać dowodu rejestracyjnego, kiedy skończy się w nim miejsce na pieczątki ze stacji diagnostycznej. Jeśli nie mamy już miejsca na kolejne pieczątki, to diagnosta po prostu wpisze wynik do systemu, a nam da specjalne oświadczenie. Będzie ono wystarczające. Podczas ewentualnej sprzedaży samochodu, któremu w dowodzie skończy się miejsce na pieczątki, będziemy mieli obowiązek przekazać nabywcy właśnie to oświadczenie.
Również od 4 grudnia zniknął obowiązek rejestracji samochodu w miejscu zamieszkania. Po zmianach będziemy mogli zarejestrować pojazd w starostwie właściwym dla miejsca zamieszkania lub czasowego zamieszkania. Znika także obowiązek wyrejestrowania samochodu, który wywożony jest za granicę. Teraz musi to zrobić jego właściciel. Po wejściu w życie zmian zajmie się tym starostwo w momencie, kiedy wydane zostanie pozwolenie czasowe w celu wywozu pojazdu za granicę.
I oczywiście osoba kierująca pojazdem nie musi mieć przy sobie dowodu rejestracyjnego, podobnie jak prawa jazdy.

Problematyczne małe tablice

Problemy mogą mieć kierowcy, którzy zamontowali w swoim samochodzie małe tablice rejestracyjne, a nie powinni. Do tej pory brakowało kary dla takich kierowców. Teraz samochód, który ma wnękę na dużą tablicę rejestracyjną, a zamontowaną ma małą nie przejdzie badania technicznego. Ma to dotyczyć także samochodów, w których kierowcy bardzo nie chcą montować tablicy z przodu (względy wizualne) i kładą ją na podszybiu.

Koniec z podwójnymi limitami prędkości…

Rząd ujednolici ograniczenie prędkości w terenie zabudowanym. Bez względu na porę dnia będzie to 50 km/h. Dziś w godzinach 23.00-5.00 wynosi 60 km/h. Co ciekawe, Polska jest jedynym krajem Unii Europejskiej, w którym przepisy pozwalają na szybszą jazdę w nocy niż w dzień.

…i jazdą „na zderzaku” na drogach szybkiego ruchu

Co piąty wypadek lub kolizja na autostradzie spowodowany jest niezachowaniem bezpiecznej odległości od poprzedzającego pojazdu. W terenie zabudowanym jest jeszcze gorzej – co czwarty wypadek lub kolizja to efekt jazdy zderzak w zderzak. W projekcie zaproponowano, aby na drogach szybkiego ruchu (autostradach i drogach ekspresowych) bezpieczna odległość między pojazdami wynosiła połowę aktualnej prędkości, czyli kierowca jadący 100 km/h musi jechać 50 m za poprzedzającym samochodem, 120 km/h – 60 m, 140 km/h – 70 m. Nie podano jeszcze wysokości proponowanego mandatu, ale wiadomo, że od tej zasady będzie jeden wyjątek, gdy kierujący pojazdem wykonuje manewr wyprzedzania.

Pierwszeństwo dla pieszych jeszcze przed przejściem

Wciąż nie znana jest konkretna data wejścia w życie tego przepisu. Pod koniec grudnia sejmowa Komisja Infrastruktury przyjęła zmiany bez żadnych poprawek. Poparcia udzieliły wszystkie znaczące siły polityczne, co się rzadko zdarza, a na kampanię edukacyjną wygospodarowano 30 milionów złotych z funduszy unijnych. Zmienione zasady pierwszeństwa mają zacząć obowiązywać jeszcze w tym roku.
Jak jest teraz? Kierowca, który zbliża się do przejścia musi zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa pieszemu, znajdującemu się na przejściu oraz zmniejszyć prędkość tak, aby nie narazić pieszego na niebezpieczeństwo. Po wejściu w życie nowelizacji, obowiązkiem kierowcy będzie także ustąpienie pierwszeństwa pieszemu wchodzącemu na przejście albo znajdującemu się na nim. Rozszerzenie udzielenia pierwszeństwa pieszemu wchodzącemu na przejście dla pieszych w projektowanych zmianach ustawy nie dotyczy tramwajów.
Zwiększenie pierwszeństwa pieszych i nałożenie na kierowcę dodatkowych obowiązków nie oznacza jednak, że piesi zostaną zwolnieni z myślenia. Dotychczasowy obowiązek zachowania przez pieszego szczególnej ostrożności podczas przechodzenia przez jezdnię lub torowisko zostanie rozszerzony również na pieszego wchodzącego na jezdnię lub torowisko. Pieszy będzie musiał zachować szczególną ostrożność, polegającą na zwiększeniu uwagi i dostosowaniu zachowania do warunków i sytuacji zmieniających się na drodze, w stopniu umożliwiającym odpowiednio szybkie reagowanie.

Schowaj telefon

Prócz wprowadzenia pierwszeństwa dla pieszych jeszcze przed przejściem, po wejściu w życie nowych przepisów pieszy będzie miał zakaz korzystania z telefonów komórkowych (i innych podobnych urządzeń) w trakcie wchodzenia na jezdnię lub torowisko lub przechodzenia przez jezdnię lub torowisko. Dotyczy to także przejść dla pieszych. Ma to skłonić pieszych do uważniejszego obserwowania drogi.

Na co jeszcze czekamy?

* Ustawa przewiduje także możliwość rejestracji pojazdu w imieniu kupującego przez firmę, zajmującą się sprzedażą nowych samochodów.

* Niestety, nie wiadomo jeszcze, kiedy będzie można zachować dotychczasowe tablice rejestracyjne bez względu na poprzednie miejsce zarejestrowania. 

* Brakuje też konkretów przy możliwości czasowego wycofania z ruchu samochodu.

* Sporo poczekamy za to na koniec wydawania naklejek kontrolnych oraz karty pojazdu. To 24 miesiące od ogłoszenia pakietu deregulacyjnego, czyli 4 września 2022 roku.

* W 2021 roku ma zakończyć się przepisowa „telenowela” z elektrycznymi hulajnogami. Resort infrastruktury celuje w wiosnę, aby zdążyć przed rozpoczęciem sezonu. Nowe przepisy mają sprawić, że użytkownicy hulajnóg elektrycznych zjadą z chodników, co powinno pozytywnie wpłynąć na bezpieczeństwo pierwszych. Treść nowelizacji może jednak budzić spore kontrowersje. Gdy jej zapisy wejdą w życie podział ruchu w przestrzeni publicznej będzie jasny. Piesi będą korzystać z chodników, a rowerzyści z dróg dla rowerów (gdy jej nie ma, cykliści mogą korzystać z jezdni lub chodnika w zależności od sytuacji). Osoby korzystające z urządzeń transportu osobistego, czyli hulajnóg, będą z kolei zmuszone dzielić jezdnię ze skuterami, motocyklami, samochodami i innymi pojazdami mechanicznymi. Oczywiście, o ile tylko dopuszczalna prędkość na danym odcinku wynosi do 50 km/h. Co w sytuacji, gdy będzie większa? Na razie nie wiadomo.

Udostępnij:

1 Komentarz

  • Edek

    I bardzo dobrze. Wreszcie jakies mądre decyzje w wydaniu ekpiy rządzaćej. Polacy stanowczo za szybko jeżdżą, o jezdzie na zderzaku nawet nie wspominajać. To samo z rozmowami przez telefon na pasach -plaga. Przydyłby sie jeszcze wieksze mandaty i dotkliwe kary dla tych co po pijaku jezdza,teraz sa snatowczo za łagodne.
    Zeby jeszcze piesi nie uwazali sieza swiete krowy na pasach, to bedzie prawie idealnie…ale czy to mozliwe wtym kraju?

  • Edek

    I bardzo dobrze. Wreszcie jakies mądre decyzje w wydaniu ekpiy rządzaćej. Polacy stanowczo za szybko jeżdżą, o jezdzie na zderzaku nawet nie wspominajać. To samo z rozmowami przez telefon na pasach -plaga. Przydyłby sie jeszcze wieksze mandaty i dotkliwe kary dla tych co po pijaku jezdza,teraz sa snatowczo za łagodne.
    Zeby jeszcze piesi nie uwazali sieza swiete krowy na pasach, to bedzie prawie idealnie…ale czy to mozliwe wtym kraju?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Dołącz do nas!

Zapisz się do Newsletera

Udało się zasubskrybować! Ups! Coś poszło nie tak...
Archiwum gazety
Edit Template
Materiały audio
Materiały wideo

Kontakt

Tygodnik Regionalny 7 dni

Al. Wolności 22 lok. 12
42-200 Częstochowa

Biuro reklamy

tel. 34 374 05 02
kom. 512 044 894
e-mail: marketing7dni@gmail.com
e-mail: redakcja7dni@interia.pl

 
Redakcja

tel. 34 374 05 02
e-mail: redakcja@7dni.com.pl
e-mail: redakcja7dni@interia.pl

Wydawca 7 dni

NEWS PRESS RENATA KLUCZNA
Al. Wolności 22 lok. 12
42-200 Częstochowa
NIP: 949-163-85-14
tel. 34/374-05-02
mail: redakcja@7dni.com.pl

Media społecznościowe

© 2023 Tygodnik Regionalny 7 dni
Skip to content