Skontaktuj się z nami!

Reklama

To jest miejsce na Twoją reklamę

Kontakt

Tygodnik Regionalny 7 dni

Al. Wolności 22 lok. 12
42-217 Częstochowa

Redakcja

tel. 34 374 05 02
redakcja@7dni.com.pl
redakcja7dni@interia.pl

Biuro reklamy

tel. 34 374 05 02
kom. 512 044 894
marketing7dni@gmail.com
redakcja7dni@interia.pl

Edit Template

JEDYNY LOKALNY TEST SAMOCHODOWY: Toyota Auris – niezawodna i niedoceniana

Do pierwszego regionalnego testu japońskiego producenta trafił Auris. Jak poradził sobie na częstochowskich drogach? Odpowiedź w jedynym regionalnym teście Toyoty Auris. 

Stylistyka
Kompaktowa Toyota do sprzedaży trafiła w 2007, zastępując Corollę w wersji hatchback. Rok 2010 przyniósł dla modelu niewielki facelifting, jednak Auris nadal pozostaje samochodem o mocno stonowanej stylistyce, typowej dla japońskiego producenta. Teoretycznie Toyoty nie kupuje się aby ściągać wzrok na ulicy, jednak testowanemu egzemplarzowi dodano odrobinę pikanterii. Wyposażony w pakiet Dynamic samochód z łatwością odróżnimy od pozostałych Aurisów. Zastosowano trzy dość proste zabiegi: przyciemniane tylne szyby, tylny spojler i siedemnastocalowe felgi aluminiowe. Teoretycznie niewiele, ale zmienia niepozorny kompakt bardzo wyraźnie, co zresztą miało swoje odzwierciedlenie w opiniach mieszkańców Częstochowy. Padło nawet słowo „sportowy”, mimo to najczęściej można usłyszeć „elegancki” oraz „klasyczny”. Specjalny pakiet nadaje bardziej młodzieżowego charakteru, przechodniom szczególnie do gustu przypadły wspomniane felgi. 
Wnętrze
We wnętrzu zastaniemy to czego po japońskim producencie można się spodziewać, czyli dobre materiały i nienaganne spasowanie. Testowany egzemplarz miał za sobą niemal 1500 kilometrów jazd testowych, a całość wyglądała jak nowa. Dodatkowo nawet podczas przejazdu przez głębokie nierówności nie pojawiały się żadne niepokojące dźwięki. Czymś co niektórych użytkowników może zaskoczyć jest wysoko poprowadzona konsola środkowa, na której umieszczono lewarek zmiany biegów. Rozwiązanie okazuje się bardzo praktyczne, wszystkie przyciski znajdują się pod ręką, a kolejne zmiany przełożeń są czystą przyjemnością. Dodatkowo do obsługi pokładowych systemów nie potrzeba studiować instrukcji, nawet osoba, która nigdy nie prowadziła żadnego innego pojazdu koncernu poradzi sobie bez odrywania oczu od drogi z obsługą np. klimatyzacji.
Fotele są wygodne i zapewniają przyzwoite trzymanie boczne, choć trochę brakuje regulacji w części lędźwiowej. Auris minus otrzymuje za zbyt niski podłokietnik, który wyższemu kierowcy na nic się nie przyda. Na tylnej kanapie wygodnie zasiądzie osoba powyżej 180 centymetrów, nawet gdy kierowca jest podobnego wzrostu. Co ważne pasażer jadący pośrodku ma równie dużo miejsca na nogi ponieważ podłoga w Aurisie jest płaska, bez tunelu środkowego. Spora przestrzeń wewnątrz kabiny pokutuje w bagażniku. Jego pojemność to 354 litry czyli raczej przeciętny wynik w tej klasie pojazdów. 
Silnik
Aurisa możemy zamówić z jednym z pięciu silników. Dwa Diesle, 1.4 i 2.0, dwie benzyny, 1.33 oraz 1.6, a także hybrydowe 1.8 HSD.
W testowanym egzemplarzu zamontowano benzynowe 1.6 Velvematic o mocy 132 KM i 160 Nm momentu obrotowego. Zgodnie z danymi producenta pierwszą setkę ujrzymy po przyzwoitych 10 sekundach, jednak subiektywnie Auris wypada jeszcze lepiej. Przede wszystkim moc przyrasta bardzo liniowo, bez wyraźnych skoków znanych z jednostek doładowanych. Wskazówka obrotomierza chętnie i spokojnie wędruje po skali, a wraz ze wzrostem obrotów w kabinie narasta przyjemny dla ucha dźwięk silnika, który jednak nie osiąga poziomu zakłócającego spokojną rozmowę.`Z wyprzedzaniem nie ma problemów, ale wymaga redukcji nawet o dwa biegi. Na szczęście sześciobiegowa skrzynia manualna pracuje bardzo dobrze, a drogi prowadzenia drążka są krótkie.
Silnik, przy całkiem przyzwoitych osiągach, ma niewielki apetyt na paliwo. Przy maksymalnie ekologicznej jeździe można osiągnąć deklarowane przez producenta 6,5 litra w cyklu mieszanym. Podczas testu wyniosło średnio 6,9, jednak nie był to zbyt „zielony” przejazd.
Układ kierowniczy/Zawieszenie
Panuje powszechne przekonanie, że pojazdy Toyoty, choć wygodne, prowadzą się kiepsko szczególnie przy bardziej dynamicznej jeździe. Auris z powodzeniem burzy ten stereotyp. Prowadzi się bardzo pewnie i przewidywalnie. Układ kierowniczy docenimy podczas jazdy z prędkościami autostradowymi, daje dobre wyczucie tego co dzieje się z kołami pojazdu i pozwala zachować pokój w każdej sytuacji. Spośród wszystkich testowanych do tej pory pojazdów inżynierowie japońskiego producenta osiągnęli najlepszy kompromis pomiędzy komfortem, a właściwościami jezdnymi. Pomimo sporych siedemnastocalowych felg Auris bezproblemowo pokonuje Polskie dziurawe drogi zapewniając kierowcy poziom zabawy i przyjemności z jazdy, jakiej – zgodnie z najwyraźniej niesprawiedliwym stereotypem – ciężko się spodziewać po samochodach Toyoty.
Podsumowanie/Cena
Na podstawowego Aurisa wydamy 59 600 złotych, a testowany egzemplarz w wersji Dynamic uszczupli nasz portfel o prawie 72 tysiące. W tej cenie poza specjalnym pakietem stylistycznym otrzymamy między innymi siedem poduszek powietrznych, system kontroli trakcji i stabilizacji toru jazdy, pełną elektrykę szyb oraz lusterek, automatyczną, dwustrefową klimatyzację, czujnik cofania, radio CD/Mp3 z sześcioma głośnikami sterowane z kierownicy czy Bluetooth.
Ciężko jednoznacznie stwierdzić, czego Aurisowi brakuje do sukcesu na miarę Corolli, którą częściowo zastąpił. Naprawdę trudno znaleźć w tym samochodzie jakieś poważne uchybienia lub błędy, z drugiej strony w żadnej z kategorii japoński kompakt nie zajmuje pierwszego miejsca, choć w każdej stanowi ścisłą czołówkę. Szczególnie dobrze wypada w kategorii cena/jakość, jednak dla wielu kierowców najważniejsza i decydująca jest inna informacja. Spośród rozmaitych cech użytkownicy zazwyczaj najwyżej cenią bezawaryjność, a Auris zgodnie z raportem TUV znajduje się na drugim miejscu w kategorii wiekowej 2-3 lata. Zresztą pierwsze miejsce zajmuje Toyota Prius. Jako ciekawostkę dodam, że koncern jest absolutnym rekordzistą rankingu z siedemnastoma pojazdami w pierwszych dziesiątkach różnych grup wiekowych. To od dziewięciu do siedemnastu więcej od bezpośrednich konkurentów – niektórym to wystarcza za jakąkolwiek rekomendację.

Za użyczenie samochodu do testu redakcja dziękuje firmie:
Toyota Częstochowa
M.G. Centrum Sp. z o. o.
Al. Wojska Polskiego 68/76
tel. 34 376 51 62
www.toyotaczestochowa.pl

Udostępnij:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Dołącz do nas!

Zapisz się do Newsletera

Udało się zasubskrybować! Ups! Coś poszło nie tak...
Archiwum gazety
Edit Template

Kontakt

Tygodnik Regionalny 7 dni

Al. Wolności 22 lok. 12
42-200 Częstochowa

Biuro reklamy

tel. 34 374 05 02
kom. 512 044 894
e-mail: marketing7dni@gmail.com
e-mail: redakcja7dni@interia.pl

 
Redakcja

tel. 34 374 05 02
e-mail: redakcja@7dni.com.pl
e-mail: redakcja7dni@interia.pl

Wydawca 7 dni

NEWS PRESS RENATA KLUCZNA
Al. Wolności 22 lok. 12
42-200 Częstochowa
NIP: 949-163-85-14
tel. 34/374-05-02
mail: redakcja@7dni.com.pl

Media społecznościowe

© 2023 Tygodnik Regionalny 7 dni
Skip to content