Podczas jednego z ostatnich Podziemnych Salonów Prasowych „”, nasi Czytelnicy zgłosili dwa problemy dotyczące częstochowskiego MPK. Pierwszym jest zbyt mała ilość w autobusach MPK kasowników na bilety papierowe. Drugim natomiast, nadmierny hałas emitowany przez niedawno zakupione autobusy hybrydowe.
Redakcja „7 dni”, w imieniu mieszkańców, zapytała MPK o to, w jaki sposób miejska spółka zamierza rozwiązać problemy ze swoim taborem.
Nie wsiadaj z tyłu z biletem papierowym
Pytania do MPK o brak kasowników:
* Mieszkańcy Częstochowy skarżą się na brak kasowników na bilety jednorazowe w tylnych częściach autobusów. Czy dyrekcji MPK znany jest ten problem?
* Prosimy o wyjaśnienie, co ma zrobić pasażer, np. autobusu linii 13 wsiadający w dni targowe z przystanku przy rynku na Zawodziu, kiedy to wsiadając tylnymi drzwiami nie ma możliwości przeciśnięcia się do przodu autobusu, by skasować bilet jednorazowy?
* Czy MPK zamierza w najbliższym czasie zamontować kasowniki na bilety jednorazowe w tylnych częściach autobusów?
* Jaki jest koszt montażu jednego kasownika na bilety jednorazowe?
Odpowiedź MPK:
„Miejskie Przedsiębiorstw Komunikacyjne informuje, że do tej pory nie było zgłoszeń od pasażerów skarżących się na brak zamontowanego kasownika biletów papierowych w przednich częściach autobusów. Nie było również zgłoszeń, ani skarg pasażerów na brak kasownika w tylnej części autobusów. MPK w Częstochowie Sp. z o.o. systematycznie prowadzi wymianę taboru autobusowego. W nowo zakupionych autobusach montowane są kasowniki dwu-funkcyjne, które służą zarówno do biletów jednorazowych, jak i do biletów elektronicznych. Do końca roku MPK zamierza kupić 40 sztuk nowych autobusów, w których też będą kasowniki dwu-funkcyjne. MPK w Częstochowie Sp. z o.o. nie zamierza inwestować w stary tabor, który wkrótce zostanie wycofanych z eksploatacji. Koszt zakupu jednego kasownika na bilety jednorazowe wynosi około 2.500 zł netto. Należy jednak doliczyć do tego koszty pracy.”
Bez słuchawek ani rusz
Pytania i odpowiedzi MPK o hałas emitowany przez autobusy hybrydowe:
Ile autobusów hybrydowych obsługuje pasażerów miasta Częstochowa?
„Dzienna ekspedycja taboru na linie komunikacyjne w Częstochowie wynosi 120 sztuk, w tym autobusów hybrydowych wyjeżdża od 20 do 28 sztuk.”
Czy zarządowi MPK wiadomo, że mieszkańcy skarżą się na głośną pracę tychże autobusów?
„Zarząd MPK w Częstochowie Sp z o.o. posiada wiedzę, że są skargi związane z głośną pracą autobusów hybrydowych.”
Czy MPK Częstochowa posiada wiedzę, ile decybeli generuje na zewnątrz każdy z autobusów, w chwili, gdy stoi na przystanku oraz wówczas gdy się porusza?
„Tak, MPK w Częstochowie posiada wiedzę na temat emitowanego hałasu na zewnątrz autobusu. Zgodnie z udzieloną homologacją, na postoju autobus hybrydowy emituje hałas na poziomie 77 dB, natomiast w czasie jazdy emituje hałas na poziomie 94 dB. Dopuszczalne natężenia poziomu hałasu dla pojazdów z zapłonem iskrowym zgodnie z dziennikiem ustaw nr 32 poz.262 wynosi 98 dB.”
Czy MPK Częstochowa posiada wiedzę, ile decybeli emituje każdy z autobusów hybrydowych – wewnątrz?
„Tak, MPK w Częstochowie Sp. z o.o. posiada wiedzę na temat emitowanego hałasu wewnątrz autobusu. Poziom hałasu na jaki narażony jest kierowca podczas pracy nie przekracza wartość dopuszczalnych na jego stanowisku pracy.”
Czy MPK Częstochowa przedsięwzięło jakieś czynności, np. techniczne, by ograniczyć hałas autobusów hybrydowych?
„Zarówno MPK w Częstochowie jak i producent autobusów nieustannie pracują nad ograniczeniem emitowanego hałasu.”
Zapewne odpowiedzi MPK nie usatysfakcjonują mieszkańców Częstochowy. Dowiedzieliśmy się z nich, że miejski przewoźnik nie zamierza ułatwić życia pasażerom, którzy niefrasobliwe wsiedli tylnymi drzwiami do zatłoczonego pojazdu z biletem w wersji papierowej. Jeśli szczęście dopisze, to być może uda im się przecisnąć do kasownika zamontowanego tylko z przodu autobusu i nie wpaść w szpony kanara.
Odpowiedzi o hałaśliwych hybrydach też nie mogą nikogo zadowolić. 77 decybeli, które emituje w postaci hałasu autobus hybrydowy na postoju i aż 94 decybele w czasie jazdy, to zdecydowanie zbyt dużo dla naszych uszu. „Żaden mieszkaniec Unii Europejskiej nie powinien być narażony na hałas o poziomie zagrażającym jego zdrowiu lub jakości życia” – mówi dyrektywa 2002/49/WE. Sięgnijmy więc po wiedzę encyklopedyczną. 70-85 decybeli może stać się przyczyną uszkodzenia słuchu. 85-130 decybeli to hałas szkodliwy dla zdrowia, uniemożliwiający rozumienie mowy nawet z odległości pół metra, możemy słuch stracić całkowicie. Niestety MPK nie podzieliło się z nami wiedzą, jaki hałas występuje wewnątrz autobusów hybrydowych. Być może jest on jeszcze większy…?
Niezależnie od tego, czy częstochowskie MPK otrzymywało skargi od mieszkańców (hałas autobusów hybrydowych), czy też nie (brak kasowników na bilety jednorazowe) – nic się nie zmieni.
8 komentarzy
To nie decybele, to debile hybrydowe z MPK. To nie hałas to bełkot.
To nie decybele, to debile hybrydowe z MPK. To nie hałas to bełkot.
Zapytam ponownie na forum (może ktoś zna odpowiedź):
Skąd w zarządzie MPK znalazł się Pan Mariusz Marciński I jakie ma kwalifikacje do pełnienia tej funkcji?
Zapytam ponownie na forum (może ktoś zna odpowiedź):
Skąd w zarządzie MPK znalazł się Pan Mariusz Marciński I jakie ma kwalifikacje do pełnienia tej funkcji?
Żenująca wypowiedzi tej” bełkotliwej hybrydy “,widać ,że jej szeregi zasilił już kolejny rozbitek z PO.Czekam aż ta “prokuratura + ” wreszcie padnie z braku pasażerów bo na inne rozwiązanie nie ma szans.Wtedy też napiszą że nie było zgłoszeń pasażerów ,bo a nuż by coś zrobili.
Żenująca wypowiedzi tej” bełkotliwej hybrydy “,widać ,że jej szeregi zasilił już kolejny rozbitek z PO.Czekam aż ta “prokuratura + ” wreszcie padnie z braku pasażerów bo na inne rozwiązanie nie ma szans.Wtedy też napiszą że nie było zgłoszeń pasażerów ,bo a nuż by coś zrobili.
Większość tych fachowców wzięła się z brudu
Większość tych fachowców wzięła się z brudu
leo trafiłeś w 10
leo trafiłeś w 10
Kto to jest ten Marciński??
Kto to jest ten Marciński??
No właśnie też jestem ciekaw co to za “osobistość”, jakie musiał spełnić warunki aby dostać się do zarządu spółki. Czemu na stronie MPK brak informacji o tym Panu??? Studia?? Języki?? Doświadczenia w zarządach spółek??? Czemu redakcja nie zapyta w MPK???
No właśnie też jestem ciekaw co to za “osobistość”, jakie musiał spełnić warunki aby dostać się do zarządu spółki. Czemu na stronie MPK brak informacji o tym Panu??? Studia?? Języki?? Doświadczenia w zarządach spółek??? Czemu redakcja nie zapyta w MPK???
MPK zakupiło hybrydy z Funduszy Ochrony Środowiska program Gazela,może warto zainteresować to gremium decybelami na które jesteśmy narażeni jako pasażerowie i mieszkańcy Częstochowy.
Firma Lider Trading wyprodukowała bubla za miliony,a nam zafundowała rozstrój nerwowy.
MPK zakupiło hybrydy z Funduszy Ochrony Środowiska program Gazela,może warto zainteresować to gremium decybelami na które jesteśmy narażeni jako pasażerowie i mieszkańcy Częstochowy.
Firma Lider Trading wyprodukowała bubla za miliony,a nam zafundowała rozstrój nerwowy.