Skontaktuj się z nami!

Reklama

To jest miejsce na Twoją reklamę

Kontakt

Tygodnik Regionalny 7 dni

Al. Wolności 22 lok. 12
42-217 Częstochowa

Redakcja

tel. 34 374 05 02
redakcja@7dni.com.pl
redakcja7dni@interia.pl

Biuro reklamy

tel. 34 374 05 02
kom. 512 044 894
marketing7dni@gmail.com
redakcja7dni@interia.pl

Edit Template

Czytelnik: Dlaczego mogę iść na wesele lub na plażę, a nie mogę pójść do urzędu czy przychodni?

W dobie koronawirusa zdarza się, że lekarz rozpoznaje zapalenie płuc u pacjenta podczas rozmowy telefonicznej – o pandemii dla Tygodnika wypowiadają się: Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Kancelaria Prezesa Rady Ministrów.Trudno nie zgodzić się z wypowiedzią naszego Czytelnika: „Nie rozumiem braku spójności w narzucanych nam przez rządzących zakazach związanych z epidemią COVID-19. Niech mi to ktoś wyjaśni, dlaczego nie mogę iść do lekarza i dlaczego nie mogę załatwić swojej sprawy w urzędzie? Co z tym koronawirusem…?

To absurd, że można iść na wesele, gdzie bawi się razem 150 osób, do kina, gdzie siedzi razem wiele osób, czy nawet na plażę, a nie można wejść normalnie do przychodni i spotkać się z lekarzem na badaniu. Zwłaszcza że w mediach lekarze apelowali w czasie pandemii, by osoby przewlekle chore na różnego rodzaju schorzenia nie przerywali leczenia i zgłaszali się na badania kontrolne, bo niezgłoszenie się może mieć gorsze skutki dla zdrowia niż sam koronawirus. 
A jak to zrobić, skoro lekarze w wielu przychodniach zamknęli się przed pacjentami na cztery spusty i udzielają tylko porad telefonicznych? Wygląda na to, że medycy boją się chorych pacjentów, chociaż to właśnie z tych chorób powinni pacjentów uwolnić…”

Opinia naszego Czytelnika nie jest jedyną, wiele osób myśli podobnie. Skoro tak, to sprawdźmy, co w tej sprawie mają do powiedzenia Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Kancelaria Prezesa Rady Ministrów.

Instytucjom rządowym zadaliśmy kilka pytań:

* W związku z tym, że spora część działalności gospodarczej, a także instytucjonalnej została już uwolniona z zakazów w związku z epidemią koronawirusa, zapytujemy kiedy pacjenci będą mogli osobiście (w cztery oczy) korzystać z usług lekarzy w przychodniach (oczywiście zachowując środki bezpieczeństwa)?

* Z naszych informacji wynika, że wszystkie przychodnie w Częstochowie oraz subregionie częstochowskim są dla pacjentów zamknięte. Czy w tej sprawie Ministerstwo Zdrowia wydało nakaz czy też zalecenie?
* Niektórzy specjaliści, w tym także poradnie specjalistyczne nadal nie przyjmują pacjentów (np. kardiolog, urolog, okulista, ginekolog, etc.) – nawet telefonicznie. Prosimy o stanowisko Ministerstwa Zdrowia w tej sprawie?

* Czy według Ministra Zdrowia wiarygodnym jest porada telefoniczna, podczas, której lekarz stwierdza u chorego np. zapalenie płuc – nie widząc i nie badając pacjenta, a opierając się wyłącznie na rozmowie z nim przez telefon?

* Do Tygodnika 7 dni zgłaszają się rozżaleni faktem Czytelnicy, że w przychodniach mających kontrakt z NFZ odmawia się im zrobienia badań krwi, czy np. EKG. Co w tej sytuacji ma zrobić pacjent?

* Do naszej redakcji kilkakrotnie zgłaszały się kobiety ciężarne oburzone faktem, że uczęszczają z mężem na msze święte, wspólnie robią zakupy w marketach, jeżdżą razem samochodem, uczestniczą w imprezach rodzinnych i przede wszystkim przebywają ze sobą w jednym mieszkaniu, ba… w tym samym łóżku – a nie mogą wspólnie przebywać w gabinecie lekarskim podczas badania kontrolnego USG ciąży. Kiedy Ministerstwo zamierza zdjąć to konkretne obostrzenie (ważne szczególnie dla mężczyzn, którzy po raz pierwszy zostają ojcami, co delikatnie sugerujemy, stoi w sprzeczności z polityką prorodzinną rządu)?
 
Na pytania przesłane do Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, odpowiada Centrum Informacyjne Rządu:

„Szanowna Pani Redaktor,
nie ma obecnie regulacji systemowych, które ograniczałyby dostęp do świadczeń zdrowotnych w formie osobistych wizyt u lekarza. Ministerstwo Zdrowia nie wydawało żadnych nakazów czy zakazów w zakresie ograniczenia dostępu do przychodni zlokalizowanych w regionie częstochowskim. To samo dotyczy poradni specjalistycznych.  
Umowy o udzielanie świadczeń zdrowotnych obowiązują i powinny być realizowane z uwzględnieniem reżimu sanitarnego. Informacje na ten temat dostępne są na stronie Głównego Inspektoratu Sanitarnego. Jeżeli takie sytuacje mają miejsce, problem należy zgłosić do właściwego terytorialnie oddziału wojewódzkiego NFZ. Niezależnie od tego każdy przypadek powinien zostać potraktowany indywidualnie.
W odniesieniu do porad telefonicznych, na podstawie zebranego przez telefon wywiadu lekarz może rozpoznać u pacjenta zapalenie płuc. Kwestia postawienia konkretnej diagnozy pozostaje w kompetencji lekarza. Jeżeli przychodnia, mająca kontrakt z NFZ, odmawia pacjentowi wykonania badań, w pierwszej kolejności powinien on się zgłosić do kierownika placówki. Jeśli nie odniesie to skutku – skontaktować się z właściwym oddziałem wojewódzkim Narodowego Funduszu Zdrowia.
W przypadku wizyt lekarskich kobiet w ciąży z osobą towarzyszącą, informujemy, że to lekarz przeprowadzający badanie decyduje o ewentualnej obecności ojca dziecka przy badaniu. Placówki udzielające świadczeń organizują pracę personelu i przyjęcie pacjentów w taki sposób, aby zminimalizować ryzyko szerzenia się zakażenia.
W zakresie pytań dotyczących obsługi klientów w instytucjach publicznych informujemy, że zgodnie z przepisami o ograniczeniach decyzję w tej sprawie podejmują kierownicy poszczególnych urzędów. Szczegółowe regulacje zawiera rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 19 czerwca 2020 r. w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii (z późn. zm.). Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji nie wydawał w tym zakresie żadnych dodatkowych wytycznych czy też poleceń. Kwestie związane ze znoszeniem ograniczeń, nakazów i zakazów w wybranych dziedzinach życia społeczno-gospodarczego pozostają w kompetencji Ministra Zdrowia oraz Głównego Inspektora Sanitarnego.”

Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji zapytaliśmy o możliwość obsługi petentów w instytucjach publicznych:

* Kiedy petenci będą mogli w pełni i osobiście korzystać z usług urzędów i instytucji państwowych (oczywiście zachowując środki bezpieczeństwa)?

* Obecnie instytucje publiczne w Częstochowie i subregionie częstochowskim są dla petentów zamknięte. Obowiązuje jedynie telefoniczny lub mailowy kontakt, który nierzadko jest niewystarczający. Czy w tej sprawie Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji wydało nakaz czy też zalecenie?

* Z naszych informacji wynika, że urzędnik odpowiedzialny za konkretną sprawę, z którą przychodzi petent wychodzi do interesanta i rozmawia z nim przy wejściu do urzędu oraz odbiera od petenta dokumenty dotyczące jego sprawy. Niestety część spraw nie może być w ten sposób załatwiana, bądź też termin ich załatwiana znacznie się wydłuża. Prosimy o zajęcie stanowiska Ministerstwa w tej kwestii.

* W wyniku zniesienia obostrzeń od jakiegoś czasu Polacy mogą wyjechać na urlop i zamieszkać w hotelu, mogą pójść do restauracji na obiad ze znajomymi, do kina, teatru, na plażę, na siłownię, do kościoła, na pielgrzymkę, mogą też uczestniczyć w dużych imprezach rodzinnych – a nie mogą wejść do urzędu i spotkać z urzędnikiem, w celu załatwienia swojej sprawy. Kiedy Ministerstwo zamierza zdjąć to konkretne obostrzenie?

Na nasze pytania odpowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji:

„Pani Redaktor,
zgodnie z przepisami o ograniczeniach w zakresie obsługi klientów decydują kierownicy poszczególnych urzędów. Szczegółowe regulacje zawiera rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 19 czerwca 2020 r. w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii. Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji nie wydawał w tym zakresie żadnych dodatkowych wytycznych czy też poleceń.
Kwestie związane ze znoszeniem ograniczeń, nakazów i zakazów w wybranych dziedzinach życia społeczno-gospodarczego pozostają w kompetencji Ministra Zdrowia oraz Głównego Inspektora Sanitarnego.”

W zasadzie żadna z odpowiedzi nie jest satysfakcjonująca. Pytania podobnej treści wysłaliśmy również do Ministerstwa Zdrowia, które nie odpowiedziało wcale.

***

Temat – mimo nieprzychylności instytucji rządowych – będziemy drążyć. Skoro przez telefon można stwierdzić zapalenie płuc, to być może można też rozpoznać nowotwór? 
I jeszcze jedna ważna kwestia. Przychodnie są zamknięte i nie przyjmują pacjentów, więc nie realizują kontraktów zawartych z NFZ – to co dzieje się ze składkami milionów Polaków, wpłacających na ubezpieczenie zdrowotne do ZUS?

Dlatego do tematu powrócimy.

Udostępnij:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Dołącz do nas!

Zapisz się do Newsletera

Udało się zasubskrybować! Ups! Coś poszło nie tak...
Archiwum gazety
Edit Template
Materiały audio
Materiały wideo

Kontakt

Tygodnik Regionalny 7 dni

Al. Wolności 22 lok. 12
42-200 Częstochowa

Biuro reklamy

tel. 34 374 05 02
kom. 512 044 894
e-mail: marketing7dni@gmail.com
e-mail: redakcja7dni@interia.pl

 
Redakcja

tel. 34 374 05 02
e-mail: redakcja@7dni.com.pl
e-mail: redakcja7dni@interia.pl

Wydawca 7 dni

NEWS PRESS RENATA KLUCZNA
Al. Wolności 22 lok. 12
42-200 Częstochowa
NIP: 949-163-85-14
tel. 34/374-05-02
mail: redakcja@7dni.com.pl

Media społecznościowe

© 2023 Tygodnik Regionalny 7 dni
Skip to content