W Częstochowie tworzona jest strategiczna mapa akustyczna miasta, która ma za zadanie zidentyfikować obszary gdzie przekroczone są dopuszczalne wartości natężenia hałasu. Koszt wynoszącego 2 mln zł projektu aż w 85 proc. (1,7 mln zł) zostanie sfinansowana ze środków pozyskanych z Regionalnego Programu Operacyjnego województwa śląskiego.
– Od października zeszłego roku trwa realizacja tego projektu, który dzieli się na trzy etapy. Pierwszy dotyczy ortofotomapy, czyli mapy lotniczej miasta oraz numerycznego modelu terenu. To zostało już wykonane i jest częścią Miejskiego Systemu Informacji Turystycznej. W tym roku trwają prace pomiarowe hałasu, a do końca listopada przyszłego roku powstanie mapa akustyczna. Po jej sporządzeniu zostanie opracowany także program ochrony przed hałasem. – wyjaśnia Danuta Borowczyk, podinspektor w wydziale ochrony środowiska częstochowskiego magistratu.
Dyrektywa Parlamentu Europejskiego z 2002 r. nakłada obowiązek na miasta liczące od 100 tys. do 250 tys. mieszkańców sporządzenia takich map do połowy 2012 r. W rok później miasta te muszą już posiadać plan ochrony przed hałasem. Wcześniej, bo do połowy 2007 r. z nakazów dyrektywy wywiązać musiały się wszystkie miasta w Unii Europejskiej mające więcej niż 250 tys. ludności. Tworzenie mapy polega na określeniu przestrzennych rozkładów wskaźników hałasu dla czterech źródeł hałasu: drogowego, kolejowego, lotniczego i przemysłowego, jak również wyznaczeniu mapy konfliktów akustycznych, czyli obszarów, które należy poddać wnikliwej analizie i w miarę możliwości zająć się ochroną wyróżnionych terenów.
Dane wejściowe obejmują średnie wartości (np. z jednego roku), zatem nie jest to mapa, dzięki której można by było sprawdzić aktualnie panujący poziom natężenia hałasu w danej chwili oraz w wybranym punkcie. Można jednak na jej podstawie określić w jakich rejonach miasta panuje ponadnormatywny hałas, uwzględniając wielkość przekroczonych wartości dopuszczalnych hałasu oraz liczbę mieszkańców narażonych na jego działanie.
Posiadanie mapy umożliwia przeprowadzenie analizy i optymalizacji kosztów realizacji zabezpieczeń antyhałasowych. W dalszej perspektywie służy to m.in. planowaniu zabudowy przestrzeni publicznej.