Pani Halina miała prawo do bezpłatnego leczenia Po serii publikacji w „” na temat błędów systemu NFZ, częstochowski oddział ZUS przesłał informacje o tym, w jaki sposób każdy z nas może samodzielnie sprawdzić „stan” swojego ubezpieczenia zdrowotnego. Inspiracją stało się przykre zdarzenie, którego bohaterką była mieszkanka Trzech Wieszczów. Trafiło na panią Halinę, ale mogło na każdego innego pacjenta. Przypomnijmy. Recepcjonistka przychodni przy ul. Zana odmówiła zarejestrowania pani Haliny do lekarza pierwszego kontaktu, gdyż z karty czipowej pacjentki wynikało, iż została usunięta z systemu NFZ. Ostatecznie sprawa się wyjaśniła. Pani Halina miała ciągłość ubezpieczenia, co więcej – ubezpieczona była podwójnie. Takich sytuacji system NFZ nie weryfikuje, lecz automatycznie usuwa pacjenta z bazy osób uprawnionych do bezpłatnej służby zdrowia.
Wbrew opinii urzędników, e-administracja wcale nie jest dla każdego i niekoniecznie ma to związek wyłącznie z umiejętnością obsługi komputera. Zanim zasiądziemy w domu przed laptopem, by o każdej porze i w spokoju sprawdzić swoje konto w ZUS, najpierw musimy znaleźć sporo czasu i wykazać się nie lada cierpliwością.
ZUS informuje o tym, jak korzystać z jego internetowej Platformy Usług Elektronicznych (PUE):
„Rejestracja wymaga jednorazowej wizyty w ZUS z dowodem osobistym – dla bezpieczeństwa danych, które ZUS udostępnia. Osoby, które mają elektroniczny podpis (np. profil zaufany), mogą zarejestrować się na platformie bez odwiedzania ZUS.
Klienci, którzy wejdą na stronę PUE mogą skorzystać z pomocy Wirtualnego Doradcy. To internetowy bot, który odpowiada na pytania użytkowników. Jeśli pytanie jest dla niego za trudne, można połączyć się na czacie z żywym pracownikiem ZUS. Jest też opcja rozmowy z pracownikiem przez Skype’a.
Po zalogowaniu się osoba ubezpieczona (pracownik czy zleceniobiorca) może sprawdzić, jaki jest stan jej konta, skontrolować, do jakich ubezpieczeń ją zgłoszono i jakie składki odprowadza za nią pracodawca. Może też skorzystać z uproszczonego kalkulatora emerytalnego, który liczy prognozowaną emeryturę.
PUE to bardzo wygodne narzędzie, szczególnie dla małych przedsiębiorców, którzy mogą sprawdzić, jakie składki wpłacili do tej pory i obejrzeć wcześniejsze dokumenty rozliczeniowe.
Dla pracodawców w PUE jest przygotowana aplikacja ePłatnik. To internetowy odpowiednik znanemu wszystkim przedsiębiorcom programu Płatnik. Dzięki niemu można przez internet zgłosić osoby do ubezpieczeń i rozliczyć składki. e-Płatnik zawiera również kreatory dokumentów, które prowadzą przedsiębiorcę za rękę, jeśli chce np. zgłosić pracownika do ubezpieczeń, wyrejestrować go albo zaktualizować jego dane.
Warto dodać, że wszyscy zarejestrowani mogą przez PUE rezerwować wizyty w dowolnie wybranej jednostce ZUS w całej Polsce i uniknąć oczekiwania w kolejkach.
Żeby użytkownik Platformy Usług Elektronicznych mógł w pełni korzystać z jej możliwości – wysyłał do ZUS wnioski i dokumenty – potrzebuje elektronicznego podpisu. Taki podpis – czyli certyfikat kwalifikowany – można kupić. Dla tych, którzy wolą podpisywać się za darmo, istnieje profil zaufany. To bezpłatne rozwiązanie, dostępne dla każdego obywatela. Jest ważny 3 lata, potem można jego ważność przedłużyć.
Żeby otrzymać profil zaufany trzeba zarejestrować się na stronie epuap.gov.pl. Po założeniu konta i wysłaniu wniosku o profil zaufany należy udać się do wybranego punktu potwierdzania z dowodem tożsamości. Takie punkty potwierdzania w Częstochowie znajdują się w ZUS, urzędach skarbowych oraz Delegaturze Śląskiego Urzędu Wojewódzkiego. Po potwierdzeniu profilu można już z niego korzystać i podpisywać wnioski wysyłane do ZUS i innych instytucji administracji publicznej”.