Skontaktuj się z nami!

Reklama

To jest miejsce na Twoją reklamę

Kontakt

Tygodnik Regionalny 7 dni

Al. Wolności 22 lok. 12
42-217 Częstochowa

Redakcja

tel. 34 374 05 02
redakcja@7dni.com.pl
redakcja7dni@interia.pl

Biuro reklamy

tel. 34 374 05 02
kom. 512 044 894
marketing7dni@gmail.com
redakcja7dni@interia.pl

Edit Template

Pasy bezpieczeństwa

Ponoć Odyseusz przywiązywał się do steru, aby bezpiecznie pokonać sztorm. A na poważnie… Po raz pierwszy pasy bezpieczeństwa pojawiły się w 1885 r. w Stanach Zjednoczonych. Opatentowano je wówczas jako „uprząż” dla pilota aeroplanu.

W roku 1905 po raz pierwszy zastosowano je w samochodzie – Anglicy skonstruowali urządzenie, które składało się z dużej spiralnej sprężyny połączonej z pasami (całość miała za zadanie podtrzymywać pasażera na samochodowym siedzeniu). Około roku 1920 zaczęto wyposażać w pasy samochody wyścigowe. W USA na początku lat 50-tych, zaczęto montować je również w pojazdach przeznaczonych dla zwykłych miłośników czterech kółek, ale robiono to sporadycznie.

Zadziwiającym jest, że od wypuszczenia na rynek pierwszego seryjnie montowanego samochodu (ford T 1907 r.) do pierwszego samochodu seryjnie wyposażonego w pasy bezpieczeństwa musiało minąć aż 50 lat.

Podczas, gdy Amerykanie właściwie odcięli się od wynalazku, w dalekiej Szwecji w 1958 r. roku Volvo zadziwiło świat i jako pierwsze przedstawiło tzw. „pas 3 – punktowy”. Jego wynalazcą był Nils Bohlin, a pierwszymi modelami, które miały z przodu takie pasy było kombi PV 544 oraz następca tego modelu – Amazon. Kolor pasa nijak miał się do tego, w jakim wykończono deskę rozdzielczą czy podsufitkę, ale Szwedom to nie przeszkadzało i nie trzeba było ich przekonywać do używania tego wynalazku. Według Nilsa Bohlina „pas musi pochłaniać siłę w odpowiednim miejscu – w okolicach miednicy i klatki piersiowej, gdzie ciało jest najbardziej odporne. Jednocześnie musi być łatwy w użytkowaniu i regulowaniu”. Najważniejszymi wyróżnikami projektu Bohlina były: system złożony z pasa biodrowego i pasa tułowia; zapinanie pasów obok fotela; klamra o kształcie litery „V” o czubku skierowanym ku podłodze oraz pozostawanie pasa w miejscu i brak ruchu przy obciążeniu.

Volvo Cars w trosce o wzrost bezpieczeństwa wszystkich użytkowników samochodów (nie tylko marki Volvo) zastrzegło wzór w postaci „otwartego patentu” – każdy mógł darmowo wykorzystać wzór. Szwedzi, jako pierwsi na świecie, zastosowali również w swoich autach optyczny i dźwiękowy system przypominania o ich zapięciu.

Potwierdzeniem ważności wynalazku Bohlina było zakwalifikowanie go przez Niemiecki Urząd Patentowy, jako jednego z ośmiu patentów, mających największe znaczenie dla ludzkości w latach 1885-1985.

W Polsce obowiązek zapinania pasów bezpieczeństwa został wprowadzony w 1983 r. i dotyczył wówczas tylko przednich siedzeń oraz dróg poza obszarem zabudowanym. Dopiero w 1991 r. obowiązek rozszerzono do stanu znanego dzisiaj – wszystkie drogi oraz wszystkie siedzenia. 

Trzypunktowe pasy bezpieczeństwa z czasem udoskonalano i choć zasada działania się nie zmieniła, to z pewnością były to bardzo znaczące zmiany. Pierwsze pasy bezpieczeństwa nie miały doskonale znanego dzisiaj zwijacza z hamulcem. Wprowadzenie bezwładnościowych pasów bezpieczeństwa ze zwijaczem i hamulcem (zapadką) sprawiło, że podróżujący chętniej korzystali z pasów, niepotrzebna była już ich ręczna regulacja, a do tego każda z zapiętych osób, miała dużą swobodę ruchu.

Niestety, pasy bezpieczeństwa nie są lubiane przez kobiety o bardziej obfitych kształtach, bo… zwyczajnie uciskają albo piersi albo brzuszek i nie jest to nic miłego, a przecież by rzeczywiście spełniały swoją funkcję, powinny być dość solidnie zaciśnięte. Uczucie dyskomfortu szczególnie dotyka kobiet w zaawansowanej ciąży. Choć polskie prawo zezwala kobietom w widocznej ciąży jeździć samochodem bez zapiętych pasów bezpieczeństwa, to jednak ich niezapięcie może podczas wypadku spowodować uszkodzenie nie tylko ciężarnej pasażerki, ale i dziecka. Również zapięte pasy, ale w sposób nieprawidłowy, mogą spowodować obrażenia dziecka już przy drobnej kolizji, a nawet podczas awaryjnego hamowania. 

Przypięty pasami kierowca podczas zderzenia czołowego, ma 2-3 razy większe szanse na przeżycie od tego, który zlekceważył ten obowiązek. Podczas dachowania szansa ocalenia wzrasta pięciokrotnie. Pasażer jadący obok kierowcy ma jeszcze większe szanse – prawdopodobieństwo, że pasy uratują mu życie wzrasta aż 9-krotnie. Zatem, zapinajmy pasy, zawsze!!!

Udostępnij:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Dołącz do nas!

Zapisz się do Newsletera

Udało się zasubskrybować! Ups! Coś poszło nie tak...
Archiwum gazety
Edit Template
Materiały audio
Materiały wideo

Kontakt

Tygodnik Regionalny 7 dni

Al. Wolności 22 lok. 12
42-200 Częstochowa

Biuro reklamy

tel. 34 374 05 02
kom. 512 044 894
e-mail: marketing7dni@gmail.com
e-mail: redakcja7dni@interia.pl

 
Redakcja

tel. 34 374 05 02
e-mail: redakcja@7dni.com.pl
e-mail: redakcja7dni@interia.pl

Wydawca 7 dni

NEWS PRESS RENATA KLUCZNA
Al. Wolności 22 lok. 12
42-200 Częstochowa
NIP: 949-163-85-14
tel. 34/374-05-02
mail: redakcja@7dni.com.pl

Media społecznościowe

© 2023 Tygodnik Regionalny 7 dni
Skip to content