Skontaktuj się z nami!

Reklama

To jest miejsce na Twoją reklamę

Kontakt

Tygodnik Regionalny 7 dni

Al. Wolności 22 lok. 12
42-217 Częstochowa

Redakcja

tel. 34 374 05 02
redakcja@7dni.com.pl
redakcja7dni@interia.pl

Biuro reklamy

tel. 34 374 05 02
kom. 512 044 894
marketing7dni@gmail.com
redakcja7dni@interia.pl

Edit Template

Ot, zagadka: czy można mieć nadpłatę za wywóz śmieci?

Do naszej redakcji zgłosił się mieszkaniec bloku z dzielnicy Tysiąclecie w Częstochowie, który od kilku miesięcy szuka informacji w sprawie ewentualnego zwrotu pieniędzy za wywóz śmieci. Ponieważ od dawna ma naliczaną nadpłatę za zużycie wody uważa, że nadwyżkę wpłacanych środków ma również za wywóz śmieci, skoro koszt za śmieci uzależniony jest od wykorzystanej wody. Któż byłby bardziej kompetentny do rozwikłania zagadki mieszkańca, jeśli nie Centrum Usług Komunalnych w Częstochowie? I tam też skierowaliśmy nasze pytania.

Na wstępie krótki opis sytuacji

Od lipca do grudnia 2020 roku pan W. (mieszkaniec bloku w Częstochowie) zużywał po 10 m3 wody w każdym miesiącu. Wówczas uchwała zmieniająca zasady opłat dla mieszkańców blokowisk jeszcze nie obowiązywała, a mieszkańcy bloków płacili za wywóz śmieci od liczby osób zgłoszonych do zamieszkiwania w lokalu. 
Wszystko zmieniło się po wejściu w życie nowej uchwały rady miasta (od 1 stycznia 2021 roku), która doprowadziła – zdaniem wielu mieszkańców blokowisk – do horrendalnych podwyżek opłat za wywóz odpadów. Od 2021 roku mieszkańcy budynków wielorodzinnych płacą za śmieci od ilości metrów sześciennych zużytej wody (9,60 zł za 1 m3) – niezależnie od tego, ile osób w mieszkaniu zamieszkuje. 
Dane o zużyciu wody w okresie od lipca do grudnia 2020 roku były dla organów miasta jedynie prognozą, a jednocześnie podstawą do wyliczenia wysokości opłat za wywóz śmieci dla każdego mieszkania, które miały być opłacane od 1 stycznia 2021 roku, czyli przez półroczny okres rozliczeniowy. 
Urzędnikom arytmetycznie wyszło, że pan W. od stycznia do czerwca 2021 roku ma płacić za wywóz śmieci niespełna 100 złotych co miesiąc (9,60 zł za 1 m3 zużytej wody, a że zużywał pół roku wcześniej po 10 m3 miesięcznie, to do zapłaty miał prawie 100 złotych co miesiąc). 
Na koniec czerwca 2021 stan licznika wody wykazał jednak, że pan W. zużył od stycznia do czerwca 2021 tylko po 5 m3 wody miesięcznie. Co więcej, na tę okoliczność otrzymał ze swojej spółdzielni mieszkaniowej pismo o nadpłacie prawie 400 złotych zaliczkowanego wcześniej zużycia wody. 
Doszliśmy nareszcie do sedna sprawy. Gdyby pan W. płacił za wywóz śmieci na podstawie faktycznie zużytej wody w okresie od stycznia do czerwca 2021 (9,60 zł za 1 m3 zużytej wody) to winien uiszczać 48 złotych miesięcznie za wychlapanie 5 m3, a nie 96 złotych za prognozowane przez urzędników 10 m3. Pan W. przez pół roku wpłacał o 48 złotych miesięcznie więcej, niż wynika z realnego zużycia wody, co w całym okresie rozliczeniowym daje kwotę 288 złotych nadpłaty.

Na tym nie koniec historii

W okresie od lipca do grudnia 2021 roku pan W. płacił za śmieci na podstawie rozliczenia zużycia wody za okres od stycznia do czerwca 2021, czyli 5 m3 x 9,6 zł. Kwota ta wynosiła 48 złotych miesięcznie. Jednak odczyt licznika wody od lipca do grudnia 2021 wykazał, że pan W. zużył jeszcze mniej wody, bo tylko 4 m3 miesięcznie. Powinien więc za śmieci płacić 38,40 zł. Tym samym w kolejnym okresie nadpłacił 57,60 złotych w sześciomiesięcznym cyklu rozliczeniowych. Ponownie spółdzielnia mieszkaniowa przesłała panu W. informację o kilkuset złotowej nadpłacie za zużycie wody, nie miało to jednak wpływu na jego opłaty za wywóz śmieci.
Od stycznia do czerwca 2022 roku pan W. płacił za wywóz śmieci kwotę 38,40 złotych miesięcznie, na podstawie wcześniejszego okresu rozliczeniowego, który wykazał, że zużywał po 4 m3 wody miesięcznie. Spisany na koniec okresu rozliczeniowego od stycznia do czerwca 2022 roku stan licznika wody wykazał, że pan W. miał kolejny raz niższe zużycie wody niż za poprzedni
okres. Tym razem jego miesięczne zużycie wynosiło 2,5 m3. Pan W. przez cały ten okres od
stycznia do czerwca 2022 płacił 38,40 zł, a powinien był płacić 24 zł miesięcznie. Nadpłacał więc 14,40 zł miesięcznie, co w całym okresie od stycznia do czerwca 2022 daje kwotę 86,40 złotych.
Ponownie spółdzielnia mieszkaniowa przesłała panu W. informację o kilkuset złotowej nadpłacie zużycia wody.

Pytania do Centrum Usług Komunalnych w Częstochowie:
* Dlaczego pan W. nie ma nadpłaty za wywóz śmieci, skoro w okresie od stycznia do czerwca 2021 roku, zużył realnie o połowę mniej wody, niż zakładała prognoza? 
Dlaczego  nie wyliczono nadpłaty za wywóz śmieci za kolejne okresy rozliczeniowe, choć zużycie wody wykazane stanem licznika pana W. – wciąż się zmniejsza?

* Co się stało z wpłaconymi przez pana W. pieniędzmi, których nigdy mu nie zwrócono, co obrazuje tabela:

Na pytania odpowiada Centrum Usług Komunalnych:

„W sprawie opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi z lokalu mieszkalnego z nieruchomości położnej w Częstochowie wyjaśniam, iż regulacje prawne dotyczące opłat z tytułu gospodarowania odpadami komunalnymi są zawarte w przepisach ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t. j. Dz. U. 2022 r. poz. 1297, poz. 1549).
Odnosząc się do informacji, dotyczącej zmniejszenia bieżącego zużycia w wody w lokalu mieszkalnym wyjaśniam, iż od 1 stycznia 2021 r. sposób naliczenia opłaty dla nieruchomości, na której zamieszkują mieszkańcy w zabudowie wielolokalowej określa Uchwała Rady Miasta Częstochowy nr 495.XXXVI.2020 z dnia 03.12.2020 r. w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi i ustalenia stawki tej opłaty oraz zwolnienia w części z opłaty za gospodarowanie odpadami, zmieniona uchwałami nr 557.XXXIX.2021  z dnia 18 lutego 2021 r. oraz nr 735.LIII.2021 z dnia 16 grudnia 2021 r.  
W omawianej uchwale organ przyjął, że na potrzeby ustalenia wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi dla nieruchomości, na której zamieszkują mieszkańcy, zabudowanej budynkiem wielolokalowym lub budynkami wielolokalowymi, należy podać średniomiesięczne zużycie wody obliczone za okres 6 kolejnych miesięcy przypadających w okresie 12 miesięcy, poprzedzających miesiąc, w którym powstał obowiązek złożenia deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Opłata jest uiszczana z dołu, a do jej obliczenia przyjmuje się okres historyczny. Dane dotyczące bieżącego zużycia wody mogą zostać uwzględnione przy składaniu nowej deklaracji na kolejne 6 miesięcy okresu rozliczeniowego, przy czym to właściciel nieruchomości wskazuje okres 6 miesięcy, za który dokonuje się obliczenia średniomiesięcznego zużycia wody. W związku z powyższym nie powstają nadpłaty, a tym samym nie powstaje konieczność wystawiania korekt.
Ponadto wskazać należy, iż obowiązki wynikające z ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach ciążą na samej spółdzielni mieszkaniowej, a nie na poszczególnych mieszkańcach i to spółdzielnia rozlicza się we własnym zakresie z tymi osobami. Mając powyższe na uwadze w związku z przedstawionym przykładem w sprawie wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi wyjaśniam, iż rozliczenie opłat wewnątrz spółdzielni mieszkaniowej nie jest regulowane w ww. uchwale. 
Z poważaniem CUK”.

***

Niestety nie uzyskaliśmy odpowiedzi na podstawowe pytania: 
Czy – zdaniem CUK – pan W. ma nadpłatę za wywóz śmieci i co stało się z kwotą 432 złotych, która nie została z mieszkańcem Częstochowy rozliczona?

Udostępnij:

2 komentarzy

  • Zmiana

    Moja propozycja niech ludzie zaczną sie interesowac wreszcie co sie dzieje w ich spoldzielniach w urzedach itp instytucjach . Nabędą wiedzy i wtedy najlepszym wyjsciem zeby nie bylo takiego bezprawia to jest glosowanie w wyborach na malo znanych ludzi . Malo znany czlowiek jest na dalszych miejscach na listach czyli najmniej w chodzil w d..e i mysle ze tacy to by sie troche starali. A w naszym miescie ciagle ci sami ludzie wiec do kogo mamy sie udac jak wszyscy po jednych pieniadzach.

  • Zmiana

    Moja propozycja niech ludzie zaczną sie interesowac wreszcie co sie dzieje w ich spoldzielniach w urzedach itp instytucjach . Nabędą wiedzy i wtedy najlepszym wyjsciem zeby nie bylo takiego bezprawia to jest glosowanie w wyborach na malo znanych ludzi . Malo znany czlowiek jest na dalszych miejscach na listach czyli najmniej w chodzil w d..e i mysle ze tacy to by sie troche starali. A w naszym miescie ciagle ci sami ludzie wiec do kogo mamy sie udac jak wszyscy po jednych pieniadzach.

  • smutna sprawa

    Najwięcej zarobili na osobach zmarłych,
    zgon nastąpił na początku okresu rozliczeniowego i jest mniejsze zużycie wody ale rodzina przez pół roku musi płacić wyższe rachunki za śmieci.
    Na pytanie do urzędu czy będzie zwrot nadpłaconych pieniędzy? rodzina usłyszała,że nie. To jest zwykłe złodziejstwo.

  • smutna sprawa

    Najwięcej zarobili na osobach zmarłych,
    zgon nastąpił na początku okresu rozliczeniowego i jest mniejsze zużycie wody ale rodzina przez pół roku musi płacić wyższe rachunki za śmieci.
    Na pytanie do urzędu czy będzie zwrot nadpłaconych pieniędzy? rodzina usłyszała,że nie. To jest zwykłe złodziejstwo.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Dołącz do nas!

Zapisz się do Newsletera

Udało się zasubskrybować! Ups! Coś poszło nie tak...
Archiwum gazety
Edit Template

Kontakt

Tygodnik Regionalny 7 dni

Al. Wolności 22 lok. 12
42-200 Częstochowa

Biuro reklamy

tel. 34 374 05 02
kom. 512 044 894
e-mail: marketing7dni@gmail.com
e-mail: redakcja7dni@interia.pl

 
Redakcja

tel. 34 374 05 02
e-mail: redakcja@7dni.com.pl
e-mail: redakcja7dni@interia.pl

Wydawca 7 dni

NEWS PRESS RENATA KLUCZNA
Al. Wolności 22 lok. 12
42-200 Częstochowa
NIP: 949-163-85-14
tel. 34/374-05-02
mail: redakcja@7dni.com.pl

Media społecznościowe

© 2023 Tygodnik Regionalny 7 dni
Skip to content