Na początku listopada opublikowaliśmy list mieszkańców bloków przy ul. Czartoryskiego (nr: 7/9, 13, 15) w Częstochowie. Żalili się w nim, że nie mają oświetlenia wokół bloków, w kontenerach zalegają śmieci, a w okresie zimowym pługi i piaskarki omijają ich ulicę. Prócz zwrócenia uwagi na problem, mieszkańcy poprosili redakcję „” o ustalenie, do kogo należy teren, bo w przypadku ich interwencji magistrat odsyła mieszkańców do Spółdzielni Mieszkaniowej „Nasza Praca” i odwrotnie.
Dziś już wiemy. Wszystkie trzy wieżowce przy ulicy Czartoryskiego (nr: 7/9, 13, 15) od strony ul. Jana Pawła II-go i okalający je teren są w wieczystym użytkowaniu spółdzielni „Nasza Praca”, natomiast teren obok budynków przy ul. Czartoryskiego 15 i 17 jest w dużej części własnością Gminy Miasta Częstochowa. Obowiązek ustawienia lamp ulicznych oraz opróżniania kontenerów na śmieci, leży więc po stronie spółdzielni mieszkaniowej. W sprawie oświetlenia „Nasza Praca” odpowiedziała krótko: „Zarząd Spółdzielni w projekcie zadań inwestycyjno-remontowych na rok 2017 uwzględni wykonanie powyższego przedsięwzięcia i jeżeli Rada Nadzorcza to zaakceptuje, podejmie stosowne działania”.
Co się tyczy wywozu śmieci z kontenerów spod bloków, odpowiedzialnym jest Częstochowskie Przedsiębiorstwo Komunalne.
Po naszym artykule CzPK przesłało – nieco lakoniczną – odpowiedź:
„Zarząd Częstochowskiego Przedsiębiorstwa Komunalnego Sp z o.o. informuje, iż przy ul. Czartoryskiego jest 5 punktów gromadzenia odpadów (PGO) dla wysokiej zabudowy. Zostały one wyposażone w pojemniki zgodnie z zadeklarowaną liczbą mieszkańców, a więc CzPK jak i Wykonawca zrealizowały swój obowiązek.
Zapisy z systemu monitorującego (SM) potwierdzają, iż wszystkie pojemniki były opróżniane z każdego ww. PGO w dniach 1-17 października 2016 r.
W przypadku zalegających odpadów wielkogabarytowych, informujemy, iż Wykonawca, firma SUEZ Południe Sp. z o.o., zgodnie z zapisami umowy ma czas do 30 dni na wywiezienie znajdujących się w pobliżu PGO odpadów od dnia zgłoszenia przez mieszkańca lub zarządcę nieruchomości. Brak zgłoszenia ze strony zarządcy lub mieszkańca wystawienia odpadów gabarytowych w ramach przysługujących limitów skutkuje brakiem odbioru tych odpadów ze strony wykonawcy, a koszty wywozu winien ponieść właściciel nieruchomości.
Jednocześnie informujemy, żeby Wykonawca zwrócił szczególną uwagę na odpady zalegające wokół pojemników w PGO i odbierał również te odpady.