Zmiany w organizacji ruchu paraliżują miastoPo miesiącach ciszy, na przebudowywaną „gierkówkę”, wróciły roboty budowlane. Ponieważ zakres prac do wykonania jest bardzo duży, a czasu na całkowite wykonanie i zakończenie inwestycji niewiele, Miejski Zarząd Dróg zdecydował o wprowadzeniu sporych zmian w organizacji ruchu w mieście. Zmieniona – tymczasowa – organizacja ruchu, z ewentualnymi późniejszymi modyfikacjami, ma obowiązywać do późnej jesieni 2023 roku.Mieszkańcy Zawodzia czy Alei Pokoju szukają objazdów, by uniknąć gigantycznych korków, co i tak oznacza dla nich dużo wyższe koszty, chociażby ze względu na ceny paliw.
Zmiany w obrębie „gierkówki”:
– Zamknięta dla ruchu kołowego w obu kierunkach została al. Wojska Polskiego, na fragmencie od alei Jana Pawła II (z czynnym węzłem DK-91/DK-46) do ul. Krakowskiej,
– Ponadto zamknięty dla ruchu kołowego został odcinek al. Wojska Polskiego od ul. Krakowskiej do ul. Rakowskiej (w kierunku Katowic), natomiast ruch od ul. Rakowskiej do ul. Krakowskiej wraz z wjazdem w lewo w ul. Krakowską (w kierunku Warszawy) odbywa się na jednym pasie jezdni – od ul. Rakowskiej do byłej estakady jest to jezdnia wschodnia, a za byłą estakadą – jezdnia zachodnia,
– Czynne pozostaje największe skrzyżowanie objęte pracami czyli krzyżówka Jagiellońska – al. Wojska Polskiego – al. Pokoju (z racji zamknięć niemożliwe jedynie pozostają: jazda na wprost al. Wojska Polskiego w kierunku Katowic, skręt w lewo z al. Pokoju na Katowice, skręt w lewo z al. Wojska Polskiego w al. Pokoju oraz skręt w prawo z al. Wojska Polskiego w Jagiellońską i z Jagiellońskiej w prawo na Katowice).
– Możliwe pozostają lewoskręty: z al. Wojska Polskiego w ul. Bór oraz z ulic: Równoległej i Powstańców Śląskich w al. Wojska Polskiego.
Konieczność zamknięcia
W komunikacie MZD czytamy:
„Zaawansowanie robót na budowie zrealizowane przez poprzedniego wykonawcę było na tyle niewielkie wobec czasu, którym dysponował (ok. 10% wykonania całości przewidzianych prac na całym budowanym odcinku), że niezbędne dla terminowej realizacji prac jest wprowadzenie obecnych zmian w organizacji ruchu. Tam, gdzie wykonanie robót było śladowe, tj. na odcinku od ul. Krakowskiej do al. Jana Pawła II konieczne jest w pierwszej kolejności pełne zamknięcie drogi dla ruchu.”
Przerzucanie przez urzędników prezydenta Częstochowy Matyjaszczyka (SLD) odpowiedzialności na byłego już wykonawcę robót przy DK1 jest jedynie cienką wymówką, w którą już nikt nie wierzy.
MZD radzi jak objechać zamknięcia
„Najlepszym rozwiązaniem dla płynności przejazdu w obu kierunkach jest kierowanie się na autostradową obwodnicę Częstochowy (A1) i ominięcie całego miasta lub ewentualne skorzystanie z jednego z czterech węzłów prowadzących do poszczególnych rejonów Częstochowy (Częstochowa Północ, Częstochowa Jasna Góra, Częstochowa Blachownia i Częstochowa Południe). Poruszanie się A1 wraz z obwodnicą miasta jest uzasadnione także remontami w ciągu „gierkówki” poza granicami miasta na południe od Częstochowy. Dla kierowców poruszających się po kraju na osi północ – południe informacje o prowadzonych w mieście pracach w postaci tablic informacyjnych staną daleko przed granicami miasta (węzeł północny A1 i od południa węzeł w miejscowości Podwarpie).
Dla kierowców, którzy muszą wjechać do miasta służby konsultujące (wraz z policją) i zatwierdzające tymczasową organizację ruchu wskazały zalecany objazd w kierunku Katowic alejami i ulicami: Jana Pawła II, Dąbrowskiego, Nowowiejskiego, Bohaterów Monte Cassino, Jagiellońską, Orkana, 11 listopada, Jesienną, Rakowską do alei Wojska Polskiego.”
Dlaczego akurat taką trasą?
– Niemożliwe jest wskazanie jako zalecanego objazdu alternatywną trasą ciągu ulic: Popiełuszki-Pułaskiego z uwagi na ograniczenia tonażowe jezdni nad nieczynnym przejściem podziemnym u zbiegu tych ulic, ponadto na ul. Pułaskiego obowiązują już inne ograniczenia, związane z zawężeniem ruchu do jednej jezdni z uwagi na budowę nowego odcinka DK-46. Skierowanie zaś ruchu przez ul. św. Jadwigi jest niemożliwe, bo prowadziłoby w obręb innej budowy, tj. inwestycji realizowanej na częstochowskim odcinku DK-46 – czytamy w oficjalnym komunikacie MZD.
Objazdy
Dla kierowców poruszających się na północ, objazd w kierunku Warszawy wiedzie po skręcie w lewo w ul. Krakowską ulicami: Kanał Kohna, Nadrzeczna przez Rondo Trzech Krzyży do alei Jana Pawła II i węzła.
Funkcjonują także objazdy lokalne, np. pozwalający dostać się w al. Wojska Polskiego, pomimo zamknięcia wjazdu i wyjazdu z ul. Legionów.
Zmiany w centrum miasta
– Ze względów bezpieczeństwa pieszych przy trzech przejściach w centrum został wprowadzona nowa sygnalizacja świetlna, chodzi o przejścia przez ulice: Dąbrowskiego (na wysokości Jasnogórskiej), Nowowiejskiego (na wysokości Szymanowskiego) i Kanał Kohna (przejście na wysokości wejścia do Galerii Jurajskiej). Dwa ostatnie w wymienionych są przejściami ze wzbudzaną sygnalizacją świetlną. Zawieszone zostało natomiast przejście dla pieszych przez ul. Nowowiejskiego na wysokości ul. Waszyngtona,
– Zmieniła się organizacja ruchu: na ul. Jasnogórskiej – na odcinku od ul. Dąbrowskiego do ul. Żwirki i Wigury – jest to teraz ulica jednokierunkowa oraz na ul. Racławickiej, gdzie na odcinku od Żwirki Wigury do Dąbrowskiego także obowiązuje jeden kierunek,
– Zmieniło się pierwszeństwo na skrzyżowaniu Katedralnej i Ogrodowej, gdzie ul. Katedralna stała się drogą podporządkowaną,
– Na czas zmian zawieszone zostało parkowanie w strefie płatnego parkowania na miejscach wyznaczonych „w jezdni” przy ulicach: Dąbrowskiego (miejsca na chodnikach pozostają czynne) oraz Nadrzecznej,
– W centrum miasta obowiązuje maksymalna prędkość do 30 km/h,
Zmiany w komunikacji miejskiej
– Uruchomiona została trasa tramwajowa do Kucelina – linia nr 1, w związku z czym zmianie uległy rozkłady jazdy wszystkich linii,
– Zlikwidowano autobusową linię nr 40 do Kucelina (za tramwaj),
– Autobusy MPK linii: 53, 58, 65, 68 kursują w obu kierunkach od al. Niepodległości przez al. 11 Listopada, Zesłańców Sybiru, Bohaterów Katynia i Rakowską do al. Wojska Polskiego i dalej bez zmian w kierunku gmin Olsztyn i Poczesna. Ze względu na zmianę trasy, doszło do niewielkich przesunięć godzin kursów.
1 Komentarz
Ile milionów dopłacimy w związku z tym że nie chcieli przystać na ofertę Nowak mosty? Przypomnicie?
Ile milionów dopłacimy w związku z tym że nie chcieli przystać na ofertę Nowak mosty? Przypomnicie?