Skontaktuj się z nami!

Reklama

To jest miejsce na Twoją reklamę

Kontakt

Tygodnik Regionalny 7 dni

Al. Wolności 22 lok. 12
42-217 Częstochowa

Redakcja

tel. 34 374 05 02
redakcja@7dni.com.pl
redakcja7dni@interia.pl

Biuro reklamy

tel. 34 374 05 02
kom. 512 044 894
marketing7dni@gmail.com
redakcja7dni@interia.pl

Edit Template

Kliknąłeś w „fałszywy link”, padłeś ofiarą oszustwa i co dalej?

PORADY PRAWNE – maj 2022Artykuł kieruję do osób, które częstokroć dokonują zakupów za pomocą stron internetowych zajmujących się pośrednictwem w sprzedaży. 

Kilka tygodni temu do Kancelarii trafiła młoda kobieta, która padła ofiarą phishingu. Phishing to jeden ze sposobów wykorzystywany przez cyberprzestępców do wyłudzenia m.in. pieniędzy z rachunku bankowego ofiary. Nazwa kojarzy się z innym anglojęzycznym słowem fishing – czyli łowieniem ryb, i słusznie, bowiem przestępca niczym wędkarz stosując swoistą przynętę, wabi ofiarę do odpowiednio przygotowanej pułapki, a następnie kradnie jej dane służące do transakcji bankowych. Klientka, chcąc kupić drobną rzecz do swej garderoby znalezioną na portalu, bez cienia podejrzliwości, podczas składającej się z wielu etapów procedury zapłaty za towar, bez zastanowienia kliknęła w fałszywy link i dokonała transakcji na kwotę 1.500 zł, zamiast zapłacić kilkudziesięciu, które wcześniej sprzedający umieścił w swym ogłoszeniu. Moim zdaniem odrobina uwagi i czytanie pojawiających się komunikatów mogłyby uchronić ją od wydania sporej sumy pieniędzy, lecz myślę, że żadnemu z nas nie są obce transakcje w drobnych sprawach życia codziennego, kiedy to niezbyt chętnie, chcąc jak najszybciej zakończyć żmudny proces zapłaty, klikamy i wpisujemy bezrefleksyjnie przesyłane do nas komunikaty. Pokrzywdzona szybko zorientowała się, że została okradziona i udała się niezwłocznie na Policję zgłosić przestępstwo. Niestety niezwykle trudnym będzie teraz znalezienie sprawcy, bowiem w takich przypadkach konta bankowe, na które przelewane są skradzione kwoty, znajdują się w innych krajach, a osoba sprawcy nie jest możliwa do zidentyfikowania przez organy ścigania. Natomiast, być może nie wszystko jest stracone i uda się odzyskać pieniądze.

Jak możesz odzyskać skradzione pieniądze?

Sposobem na odzyskanie swoich pieniędzy jest złożenie reklamacji do Twojego banku, który pośredniczył w transakcji i zgłoszenie w nim zaistnienia nieautoryzowanej transakcji. Forma reklamacji jest dowolna, więc można zrobić to telefonicznie, mailowo albo również na piśmie. Na rozpatrzenie reklamacji bank ma od 15 do 60 dni kalendarzowych. Bank powinien zwrócić pieniądze już na etapie postępowania reklamacyjnego. Niestety banki, niezgodnie z prawem, często odmawiają wypłaty skradzionych pieniędzy, powołując się na fakt niezastosowania się przez klienta do zasad bezpieczeństwa i kliknięcie przez niego w niezidentyfikowany link. Jednak takie tłumaczenie banku nie zasługuje na aprobatę, bowiem zgodnie z prawem bankowym, to na banku ciąży obowiązek zapewnienia bezpieczeństwa pieniędzy zgromadzonych na rachunku bankowym klienta. 

W świetle art. 40 ust. 1 ustawy o usługach płatniczych z dnia 19 sierpnia 2011 r. transakcją nieautoryzowaną jest każda transakcja, na którą płatnik nie wyraził zgody. W sytuacji jeśli do banku została zgłoszona przez płatnika nieautoryzowana transakcja, a bank nie uznał, że ma podstawy, aby podejrzewać oszustwo ze strony płatnika, powinien niezwłocznie wypełnić nałożony ustawą obowiązek zwrotu płatnikowi równowartości nieautoryzowanej transakcji. 

Zgodnie bowiem z art. 46 ust. 1 ustawy o usługach płatniczych: „Z zastrzeżeniem art. 44 ust. 2, w przypadku wystąpienia nieautoryzowanej transakcji płatniczej dostawca płatnika niezwłocznie, nie później jednak niż do końca dnia roboczego następującego po dniu stwierdzenia wystąpienia nieautoryzowanej transakcji, którą został obciążony rachunek płatnika, lub po dniu otrzymania stosownego zgłoszenia, zwraca płatnikowi kwotę nieautoryzowanej transakcji płatniczej, z wyjątkiem przypadku, gdy dostawca płatnika ma uzasadnione i należycie udokumentowane podstawy, aby podejrzewać oszustwo, i poinformuje o tym w formie pisemnej organy powołane do ścigania przestępstw”. 

Zatem ofiary oszustw, na przykład przy zakupach przez olx.pl lub vinted.pl, lub na jakimkolwiek innym portalu, nie powinny załamywać rąk, lecz zgłosić reklamację do właściwego banku, a gdy w ramach zgłoszonej reklamacji ten nie zwróci pieniędzy, warto rozważyć dochodzenie swoich praw w ramach postępowania sądowego, pozywając bank w oparciu o przywołane powyżej regulacje prawne. Należy jednak pamiętać, że każda sprawa winna być indywidualnie przeanalizowana przez specjalistę przed podjęciem takich kroków prawnych.

Ponadto, należy również wziąć pod uwagę, iż przepisy prawa bankowego przyznają klientom banków prawo, aby ci mogli w każdej chwili wycofać zgodę na dokonaną transakcję, lecz nie później jednak niż do momentu, w którym zlecenie płatnicze zgodnie z przepisami prawa stało się nieodwołalne. Warto zatem, niezwłocznie po dokonanej płatności i zorientowaniu się o tym, że zostaliśmy oszukani, zadzwonić do banku i spróbować cofnąć zgodę na transakcję przed jej realizacją przez bank.

Udostępnij:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Dołącz do nas!

Zapisz się do Newsletera

Udało się zasubskrybować! Ups! Coś poszło nie tak...
Archiwum gazety
Edit Template
Materiały audio
Materiały wideo

Kontakt

Tygodnik Regionalny 7 dni

Al. Wolności 22 lok. 12
42-200 Częstochowa

Biuro reklamy

tel. 34 374 05 02
kom. 512 044 894
e-mail: marketing7dni@gmail.com
e-mail: redakcja7dni@interia.pl

 
Redakcja

tel. 34 374 05 02
e-mail: redakcja@7dni.com.pl
e-mail: redakcja7dni@interia.pl

Wydawca 7 dni

NEWS PRESS RENATA KLUCZNA
Al. Wolności 22 lok. 12
42-200 Częstochowa
NIP: 949-163-85-14
tel. 34/374-05-02
mail: redakcja@7dni.com.pl

Media społecznościowe

© 2023 Tygodnik Regionalny 7 dni
Skip to content