Skontaktuj się z nami!

Reklama

To jest miejsce na Twoją reklamę

Kontakt

Tygodnik Regionalny 7 dni

Al. Wolności 22 lok. 12
42-217 Częstochowa

Redakcja

tel. 34 374 05 02
redakcja@7dni.com.pl
redakcja7dni@interia.pl

Biuro reklamy

tel. 34 374 05 02
kom. 512 044 894
marketing7dni@gmail.com
redakcja7dni@interia.pl

Edit Template

Jedz ryby nie tylko od święta

Zgodnie z zaleceniami Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego – Państwowy Zakład Higieny, wskazane jest spożywanie ryb co najmniej dwa razy w tygodniu. Lekarze i dietetycy od lat podkreślają, że regularne spożywanie ryb niesie za sobą wiele korzyści zdrowotnych. A mimo to Polacy nadal jedzą ich za mało.

Statystyczny Polak zjada rocznie 14,5 kg ryb. To trzy razy mniej niż Hiszpanie, czy Włosi, narody które uznane zostały za najzdrowsze na świecie, a specjaliści bezpośrednio łączą ich dobre zdrowie i kondycję z dietą bogatą w owoce morze. 
Co takiego mają w sobie ryby, że warto je regularnie spożywać? Powody są przynajmniej cztery.

Ryby są najlepszym źródłem kwasów omega-3

W codziennym menu przeważają zwykle produkty zawierające kwasy omega-6, a ich nadmiar może powodować działanie prozapalne. Dlatego ważne jest zachowanie prozdrowotnego stosunku w dostarczaniu kwasów omega-3 i omega-6, zalecany to 1:5. Wielonasycone kwasy omega-3 korzystnie wpływają na funkcjonowanie organizmu i chronią nas przed wieloma chorobami. Normalizują ciśnienie tętnicze, działają przeciwzapalnie i przeciwalergicznie, hamują rozwój choroby wieńcowej oraz choroby niedokrwiennej serca, pozytywnie wpływają na pracę mózgu, koncentrację i proces zapamiętywania, a dzięki hamowaniu lipogenezy wspomagają odchudzanie oraz mają zbawienny wpływ na stan skóry. 

Ryby budują odporność organizmu

W budowaniu odporności i dla prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu niezbędne są witaminy A i D. Ich cennym źródłem są ryby. Witamina A bierze udział w produkcji białek, przemianie tłuszczów oraz procesie wzrostu i regeneracji komórek, działa ochronnie na błony śluzowe i skórę, a także wspomaga proces widzenia i wykazuje silne działanie przeciwutleniające. Witamina D, której obecność jest niezbędna do prawidłowego wchłaniania wapnia i fosforu, reguluje gospodarkę wapniowo-fosforanową oraz zmniejsza ryzyko rozwoju chorób układu krążenia, nowotworów, czy depresji. Witaminy A, jak i D znajdziemy przede wszystkim w tłustych rybach morskich.

Ryby to źródło pełnowartościowego białka

Białko, które bierze udział w budowie masy mięśniowej to kluczowy składnik każdej diety. Jest niezbędne do wzrostu i rozwoju organizmu, produkcji hormonów i przeciwciał. Białko rybie zawiera wszystkie niezbędne aminokwasy w odpowiedniej ilości, zwłaszcza duże ilości leucyny, waliny, tyrozyny i lizyny. Dlatego ryby są doskonałym zamiennikiem jaj czy mięsa. Dodatkowo, białko w rybach jest o wiele lepiej przyswajalne i trawione przez organizm niż białko w mięsie, dlatego jest pomocne w procesie odchudzania.

Ryby są źródłem minerałów i cennego jodu

Ryby dodatkowo zawierają fosfor, siarkę, chlor, potas, sód, wapń, żelazo, cynk, miedź, mangan oraz selen. To także źródło jodu – pierwiastka, którego niedobór powoduje m. in. niedoczynność tarczycy. Jod dostarczany jest do organizmu z powietrza, ze spożyciem ryb morskich czy soli jodowanej. Na jego niedobory narażeni są szczególnie mieszkańcy rejonów odległych od morza, dlatego osoby te szczególnie powinny zwrócić uwagę na spożycie ryb morskich. 

Jakich ryb unikać?

Warto unikać ryb długożyjących np. rekin, czy tuńczyk, gdyż generalnie ryby mają tendencję do kumulowania różnych związków, także niebezpiecznych metali ciężkich np.: typu rtęć. A im starsza ryba, tym większe stężenie niepożądanych związków. Ryby krótkożyjące typu szprot, czy śledź nie mają na to zbyt dużo czasu. Zamiast ryb z akwenów wschodnio-azjatyckich typu panga, a także ryb hodowlanych z niesprawdzonych źródeł, które nadużywają antybiotyków i serwują rybom paszę niskiej jakości, co przekłada się na jakość mięsa, wybierajmy nasze bałtyckie zdrowe ryby.

Jedz ryby z Bałtyku

W mediach krążą też opinie, że z uwagi na zanieczyszczenia należy unikać ryb bałtyckich. To mit, który obalają wieloletnie badania Morskiego Instytutu Rybackiego – Państwowego Instytutu Badawczego, które jednoznacznie wykazują, że ryby i przetwory rybne pochodzące z Bałtyku zawierają śladowe, w stosunku do obowiązujących limitów zawartości zanieczyszczeń, i nie zagrażają konsumentom. Związki te mogłyby być niebezpieczne dla zdrowia przy spożyciu kilkudziesięciu kilogramów ryby tygodniowo przez dorosłego człowieka, co z oczywistych względów jest niemożliwe.

Udostępnij:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Dołącz do nas!

Zapisz się do Newsletera

Udało się zasubskrybować! Ups! Coś poszło nie tak...
Archiwum gazety
Edit Template
Materiały audio
Materiały wideo

Kontakt

Tygodnik Regionalny 7 dni

Al. Wolności 22 lok. 12
42-200 Częstochowa

Biuro reklamy

tel. 34 374 05 02
kom. 512 044 894
e-mail: marketing7dni@gmail.com
e-mail: redakcja7dni@interia.pl

 
Redakcja

tel. 34 374 05 02
e-mail: redakcja@7dni.com.pl
e-mail: redakcja7dni@interia.pl

Wydawca 7 dni

NEWS PRESS RENATA KLUCZNA
Al. Wolności 22 lok. 12
42-200 Częstochowa
NIP: 949-163-85-14
tel. 34/374-05-02
mail: redakcja@7dni.com.pl

Media społecznościowe

© 2023 Tygodnik Regionalny 7 dni
Skip to content