Skontaktuj się z nami!

Reklama

To jest miejsce na Twoją reklamę

Kontakt

Tygodnik Regionalny 7 dni

Al. Wolności 22 lok. 12
42-217 Częstochowa

Redakcja

tel. 34 374 05 02
redakcja@7dni.com.pl
redakcja7dni@interia.pl

Biuro reklamy

tel. 34 374 05 02
kom. 512 044 894
marketing7dni@gmail.com
redakcja7dni@interia.pl

Edit Template

Inwestycje świąteczne

Reklamy żerujące na tzw. świątecznej atmosferze utwierdzają nas w zachowaniach ogólnie niekorzystnych. Jeśli nie do wszystkich, to przynajmniej do większości z nas pasuje krytyczne określenie: kupujemy rzeczy, które nam są zbędne, za pieniądze, których nie mamy, po to by zaimponować ludziom, których nie lubimy. I to jest prosta droga do kryzysu.

Można jednak na kwestię konsumpcji świątecznej spojrzeć także z innej strony. Jest taki banał często powtarzany przez różnej barwy socjalistów pragnących obciążyć nas wyższymi podatkami. Uwypukla on fakt, że żaden odniesiony sukces nie jest efektem pojedynczego wysiłku, ktoś miał szczęście zyskać pomoc ze strony nauczyciela, trenera, przychylnego urzędnika, lekarza itp. ludzi sfery budżetowej, karmionej naszymi podatkami. Tak, ale… Wybierzmy sobie ze stu ludzi sukcesu, w taki czy inny sposób nam znanych. Prześledźmy ich drogę „na szczyt”. W zdecydowanej większości przypadków szczęście, jakim jest odpowiednie wsparcie, pochodziło od rodziny, dalszej czy bliższej. Gdzie byłby Fibak lub Radwański, gdyby nie ich ojcowie, gdzie byłby Błaszczykowski bez wsparcia wujka. Czy Nobel Tokarczuk nie jest po części zasługą jej rodziców…? Dalej jest kolejny, niezauważalny krąg: przyjaciele i bliscy znajomi. To oni udzielali pomocy, gdy była najbardziej potrzebna, to oni stali za nami w chwili słabości, to oni zmuszali nas do wysiłku. Jak sobie zrobimy taki prywatny sondaż, wyjdzie nam oczywistość: sukces buduje się, w większości przypadków, dzięki takim nieformalnym lecz naturalnym kręgom. 

Nie neguję roli nauczycieli, trenerów, urzędników – ale zauważanie tylko ich staje się pretekstem szkodliwego wyzysku podatkowego, uderzającego i osłabiającego ten „naturalny kręg”. Mam tu m.in. na myśli podatki od spadków i darowizn. Wszak chodzi tu o pieniądze, od których zapłacono już należy podatek dochodowy, o prywatne oszczędności, z którymi powinniśmy mieć wolność robienia co chcemy. Jeśli wydamy je na własne potrzeby, to dobrze – zdaniem fiskusa. Jeśli podarujemy chrześniakowi, fiskus ukarze nas naliczeniem podatku. Fiskus nie żartuje, już się wziął za wyliczenie podatków od prezentów ślubnych, jutro podliczy prezenty z „pod choinki”. 

Nie dajmy się mimo to. Święta są po to, by wzmacniać ów „prywatny krąg wsparcia”, by lepszą, od codziennej, konsumpcję, tym smakowitym karpiem, indykiem, sernikiem cementować rodzinne więzi, by dobrym ugoszczeniem wykazać wdzięczność gronu przyjaciół, za to, że są i będą z nami, w czasach lepszych i gorszych, za to, że zawsze możemy na nich liczyć. Święta nie są zwykłą konsumpcją. Nie wierzcie w reklamowane „oszczędności”, że wyjazd na Kanary jest dla was lepszy i tańszy niż drogi i męczący rytuał kolędowania nad karpiem i pierogami z grzybami. Bo taki wyjazd jest tylko konsumpcją, w perspektywie nie przyniesie nam żadnych korzyści. Inaczej wydatek i praca nad przyrządzeniem wigilijnej wieczerzy, ta inwestycja się zwróci, bo na starość nie zostaniecie sami, licząc tylko na urzędników od pomocy społecznej. 

Inwestycją jest nawet ten symboliczny, dodatkowy talerz dostawiany dla niezapowiedzianego, nieznanego gościa. Dla zbłąkanego przybysza z kraju ogarniętego wojną, dla nieszczęśnika pozbawionego domu i bliskich… Świat i dla nas jest bezpieczny, gdy istnieje w nim moralny nakaz solidarności. Ten nakaz – wyrażany symbolem wigilijnego obyczaju. 

Inwestujcie w święta, nie oszczędzajcie, to interes, w którym nakład prędzej czy później się zwróci.

Udostępnij:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Dołącz do nas!

Zapisz się do Newsletera

Udało się zasubskrybować! Ups! Coś poszło nie tak...
Archiwum gazety
Edit Template
Materiały audio
Materiały wideo

Kontakt

Tygodnik Regionalny 7 dni

Al. Wolności 22 lok. 12
42-200 Częstochowa

Biuro reklamy

tel. 34 374 05 02
kom. 512 044 894
e-mail: marketing7dni@gmail.com
e-mail: redakcja7dni@interia.pl

 
Redakcja

tel. 34 374 05 02
e-mail: redakcja@7dni.com.pl
e-mail: redakcja7dni@interia.pl

Wydawca 7 dni

NEWS PRESS RENATA KLUCZNA
Al. Wolności 22 lok. 12
42-200 Częstochowa
NIP: 949-163-85-14
tel. 34/374-05-02
mail: redakcja@7dni.com.pl

Media społecznościowe

© 2023 Tygodnik Regionalny 7 dni
Skip to content