Skontaktuj się z nami!

Reklama

To jest miejsce na Twoją reklamę

Kontakt

Tygodnik Regionalny 7 dni

Al. Wolności 22 lok. 12
42-217 Częstochowa

Redakcja

tel. 34 374 05 02
redakcja@7dni.com.pl
redakcja7dni@interia.pl

Biuro reklamy

tel. 34 374 05 02
kom. 512 044 894
marketing7dni@gmail.com
redakcja7dni@interia.pl

Edit Template

FELIETON: Golem go golim

7dniNajlepiej pisać o sprawach, na których się absolutnie nie znam Na przykład o piłce nożnej. Piłka budzi emocje Wietrznego Rakowa, Dżdżystego Wrocławia, azjatyckiej Warszawy i innych miast; ale nie moje. Mogę więc śmiało swoje zdanie wypowiadać.

Widzę, czuję i słyszę w tym jakiś spisek. Podejrzewam, że polską piłką nożną kręci minister Rostowski, z całą swoją anglosaską perfidią. Boniek, Fornalik, Kręcina, Lewandowski to tylko ściema, zasłona dymna…Bo jest tak: kryzys łomotał do drzwi (z zeznań premiera Tuska), a jak ktoś łomoce do drzwi (kryzys, sąsiad, komornik, policja, szwagier) to odruchowo szuka się gotówki. Walka z kryzysem kosztuje, trzeba przemyślnie mobilizować siły. Jednorazowo można zrobić taki numer jak z OFE; dało się pokrycie pożyczki od ludzi w postaci obligacji, a potem się te obligacje umarza, czyli mówi: oddamy kiedy chcemy i tyle ile będziemy mieli. Numer dobry, można go powtórzyć wobec banków, zwłaszcza amerykańskich. Tyle, że Jankesi nie znają się na polskim humorze, mogą odpowiedzieć bombardowaniem Tomahawkami. Trzeba też zadbać, żeby ta moda się nie upowszechniła; korci mnie, by napisać ZUS-owi, że składki to ja będę płacić kiedy będę mógł i tyle na ile mnie stać…Tak czy owak, numer dobry, ale jednorazowy. A kryzys łomota, gotówki nadal brakuje. 

Najpewniejszym filarem dobrobytu państwa są wpływy z akcyzy od alkoholu i papierosów. PIT-ty, CIT-y, kwity, to drobnostki. Z samej akcyzy na papierosy budżet ma dwa razy więcej niż z prywatyzacji zbędnego majątku. Za dochody z wódki i piwa można rocznie budować 6 stadionów narodowych i jeszcze dokupić pendolino by jeździło po bieżniach. Wie o tym pan minister, skoro już zapowiada podwyżkę akcyzy od wódki o 5% i o tyleż od papierosów. Wie jednak także, że przy tego typu „złotych kurach” pojawia się zjawisko „krzywej Laffera”; jeżeli obciążenie podatkowe jest zbyt wysokie wpływy zamiast rosnąć spadają. 

Wyobraźmy sobie szok klimatyczny, gdyby od jutra wódka kosztowała 100 zł za dużą bańkę, a papierosy od 30 zł za paczkę. Pewnie przynajmniej połowa z nas ogłosiłaby abstynencję, a reszta przeszła na somosiejkę i bimberek. Tak się nie godzi, tak nie wolno, nawet minister w potrzebie stopniowo, krok po kroku podwyższa kochane podateczki. Za każdą podwyżką z niepokojem wygląda oknem na ul. Świętokrzyską: Piją? Piją! Palą? Palą!. Jest OK. Ale lęk pozostaje…Nigdy tak wiele, nie zależało od tak niewielu, którzy lubią zalewać swoje pałki i okadzać je dymem.

I tu rodzi się myśl, będąca zarzewiem spisku. Badania socjologów pokazały, że spożycie alkoholu twardego wzrasta, gdy nasza kochana drużyna przegrywa. Bo jak wygrywa, spoko: naród walnie po piwku i się cieszy. Przegraną, bo to wynika z polskiej natury, trzeba porządnie utopić w spirytusie. Drugie spostrzeżenie mówi o związku tzw „meczów o wszystko” z liczba wypalanych papierosów. Ostatnie minuty meczu z Czarnogórą, bramka ze spalonego, dały z pewnością milionowe wpływy do budżetu, bo prawie każdy kibic sięgnął po znieczulacz. A takich „meczów o wszystko” przy dobrej woli nasi piłkarze mogą jeszcze sprokurować kilka.

Nie mogę podważać dobrych chęci. Taki Błaszczykowski, Boruc czy Glik chcą porządnie wykonywać swoja pracę, grać tak dobrze jak potrafią. Ale i oni muszą zrozumieć: kryzys łomota, państwo potrzebuje gotówki, gra grą, a akcyza jest ważniejsza. 

Trzeba przyznać jedno: ten Rostowski to ma łeb; czy on czasem z Częstochowy nie pochodzi….

 

 

Udostępnij:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Dołącz do nas!

Zapisz się do Newsletera

Udało się zasubskrybować! Ups! Coś poszło nie tak...
Archiwum gazety
Edit Template
Materiały audio
Materiały wideo

Kontakt

Tygodnik Regionalny 7 dni

Al. Wolności 22 lok. 12
42-200 Częstochowa

Biuro reklamy

tel. 34 374 05 02
kom. 512 044 894
e-mail: marketing7dni@gmail.com
e-mail: redakcja7dni@interia.pl

 
Redakcja

tel. 34 374 05 02
e-mail: redakcja@7dni.com.pl
e-mail: redakcja7dni@interia.pl

Wydawca 7 dni

NEWS PRESS RENATA KLUCZNA
Al. Wolności 22 lok. 12
42-200 Częstochowa
NIP: 949-163-85-14
tel. 34/374-05-02
mail: redakcja@7dni.com.pl

Media społecznościowe

© 2023 Tygodnik Regionalny 7 dni
Skip to content