W oparciu o wszystkie opinie zebrane podczas konsultacji społecznych „Aleje Dwóch Kółek?”, prezydent Matyjaszczyk zadecydował o zasadach ruchu rowerów oraz motocykli w Alejach Najświętszej Maryi Panny.
Wybrany przez mieszkańców i prezydenta wariant zakłada, że środkowy pasaż Alej będzie przeznaczony dla pieszych z dopuszczeniem ruchu rowerowego, choć nie będzie w tym miejscu wyznaczonych ścieżek rowerowych. Ruch rowerów możliwy będzie również na jezdniach. Zgodnie z obowiązującymi przepisami po Alejach bez ograniczeń czasowych będą mogły poruszać się motocykle.
Rozwiązanie ruchu rowerowego w Alejach jest usankcjonowaniem sytuacji, która często miała miejsce, lecz nie była zgodna z obowiązującymi do tej pory przepisami, budząc tym samym kontrowersje. W ciągu ostatnich miesięcy, policja nie odnotowała w Alejach żadnych zdarzeń drogowych z udziałem rowerzystów, co tylko potwierdza hipotezę, że wybrana opcja będzie dobra dla wszystkich uczestników ruchu. Korzystanie ze wspólnej przestrzeni przez pieszych i rowerzystów powinno jednak wzmagać ostrożność wśród wszystkich uczestników ruchu. Zgodnie z przepisami ustawy: Prawo o ruchu drogowym, kierujący rowerem, korzystając z chodnika lub drogi dla pieszych, jest zobowiązany jechać powoli, zachować szczególną ostrożność i ustępować miejsca pieszym. Doświadczony rowerzysta, który korzysta z roweru nie tylko dla rekreacji, ale przede wszystkim jako środka transportu, będzie mógł poruszać się na jezdniach.
Wybrany wariant jest opcją najprostszą do wdrożenia i korzystną ze względów ekonomicznych. Rozwiązanie to zostanie wprowadzone po zakończeniu prac remontowych. W chwili obecnej wymagać będzie dodania tabliczek T-22 („nie dotyczy rowerów”) pod istniejącymi znakami pionowymi C-16 (znak dotyczący drogi przeznaczonej wyłącznie do ruchu pieszego).
Zgodnie z obowiązującą organizacją ruchu, w pasażu środkowym Alei, na skrzyżowaniach ulic: Dąbrowskiego-Nowowiejskiego, Śląska-Kilińskiego, alei Wolności-Kościuszki oraz ulic Piłsudskiego-Wilsona, nie ma wyznaczonych przejść dla pieszych, dlatego, przeprowadzenie ruchu rowerowego przez te skrzyżowania w chwili obecnej (tj. do czasu zakończenia przebudowy Alei), wymagałoby wyznaczenia przejazdów dla rowerów oraz przebudowy sygnalizacji świetlnych na placu Biegańskiego oraz na skrzyżowaniu: alei Wolności-Kościuszki.
Do czasu zakończenia remontu Alei Najświętszej Maryi Panny, rowerzysta poruszający się pasażem środkowym powinien na skrzyżowaniach z ulicami poprzecznymi stosować się do przepisów ustawy Prawo o ruchu drogowym, tzn. zejść z roweru i przeprowadzić go przez wyznaczone przejścia dla pieszych.
O sposób poruszania się po Alejach nie muszę się też martwić motocykliści. Otóż, wybrany w drodze konsultacji społecznych wariant poruszania się motocykli w Alejach Najświętszej Maryi Panny dopuszcza ruch motocykli bez ograniczeń czasowych, zgodnie z obowiązującymi przepisami ustawy: Prawo o ruchu drogowym. Jest to rozwiązanie zgodne z tendencją światową do korzystania z mniejszych pojazdów, ze względu na ograniczoną liczbę miejsc parkingowych. Za wyborem tej opcji przemawia również fakt, że od dnia 1 września 2010 r. policja nie odnotowała skarg na zachowania motocyklistów.
Nowe rozwiązania zostaną wprowadzone w życie po sporządzeniu projektu organizacji ruchu i zrealizowaniu go w terenie.