Skontaktuj się z nami!

Reklama

To jest miejsce na Twoją reklamę

Kontakt

Tygodnik Regionalny 7 dni

Al. Wolności 22 lok. 12
42-217 Częstochowa

Redakcja

tel. 34 374 05 02
redakcja@7dni.com.pl
redakcja7dni@interia.pl

Biuro reklamy

tel. 34 374 05 02
kom. 512 044 894
marketing7dni@gmail.com
redakcja7dni@interia.pl

Edit Template

Debata polityczna 7 dni – Czy zdaniem kandydatów Jasna Góra stwarza potencjał dla miasta? Część 6

Część 6.
Tygodnik 7 dni wysłał do wszystkich komitetów wyborczych pytania do kandydatów, zarówno na radnych, jak i prezydenta o sposoby rozwiązania najważniejszych problemów mieszkańców. Jako pierwsza odpowiedziała liderka Demokratycznej RP Jolanta Urbańska. Najobszerniej wypowiedział się Łukasz Pabiś z Koalicji Obywatelskiej (najprawdopodobniej w imieniu kandydata na prezydenta i całego KO).
Nic do powiedzenia o problemach miasta nie ma Komitet Wspólnie dla Częstochowy Krzysztof Matyjaszczyk. Podobnie zresztą jak sam Matyjaszczyk (SLD) obecny prezydent Częstochowy i kandydat ubiegający się o reelekcję, który najwyraźniej nie ma zdania w sprawach zadłużenia miasta, barier architektonicznych, czy wręcz koncepcji na rozwój Częstochowy. Na pytania nie odpowiedziała także kandydatka na prezydenta z listy PiS Monika Pohorecka. Lekceważący stosunek kandydatów pozostawiamy ocenie wyborców.

Wszystkie komitety wyborcze otrzymały taki sam zestaw pytań. W wersji papierowej 7 dni opublikowaliśmy tylko wybrane odpowiedzi (bardzo obszerny materiał).
W internecie odpowiedzi zamieszczać będziemy w częściach.

Część 6.
W jaki sposób, Pana zdaniem, miasto Częstochowa powinno „zagospodarować” pielgrzymów przybywających na Jasną Górę i czy w ogóle?

Kandydatka na radną Częstochowy Jolanta Urbańska
(KWW DEMOKRATYCZNA RP)
– Jasna Góra stworzyła własną infrastrukturę, włącznie z lądowiskiem dla helikopterów, która w pełni zaspokaja potrzeby pielgrzymów. Stworzenie atrakcji dla pątników jest niebotycznym wyzwaniem. Proponujemy zacząć proces przyciągania ludzi odwiedzających Jasną Górę od metody “drobnych kroków”. Po pierwsze: należy uatrakcyjnić zarówno biuro, jak i ofertę Centrum Informacji Publicznej. Ograniczenie działań do folderów i map, statyczność, nie wychodzenie naprzeciw potencjalnym turystom sprawia, że nie spełnia ono swojej funkcji.
Po drugie: jesteśmy zwolennikami pobierania opłat od pielgrzymów. Taki wniosek był przegłosowany na “tak” przez Radę Miasta (przeszedł 1 głosem: naszej prezeski Jolanty Urbańskiej). Jednak warunki prawne, panująca, szczególnie przez ostatnich 8 lat uległość wobec kk, uniemożliwiły wprowadzenie w życie tej Uchwały. Pobieranie symbolicznej opłaty od przybysza, wzorem opłat klimatycznych, które nikogo nie dziwią, byłoby choć w minimalnym stopniu rekompensatą za środki finansowe, które miasto przeznacza na obsługę pielgrzymów. Przestańmy traktować kk jak sacrum, którego nie można opodatkować. Bądźmy partnerami, bo ruch pielgrzymkowy ma wymiary nie tylko sakralny, ale też biznesowy.

Kandydat na prezydenta Częstochowy Krzysztof Świerczyński
(KKW TRZECIA DROGA (PSL-PL2050 SZYMONA HOŁOWNI)
– Celem pielgrzymek jest klasztor i bez względu na rzucane przed wyborami hasła i pomysły – celem pielgrzymek będzie klasztor. Grupy przyjeżdżają w określonym celu z określonym programem. Jedyne co miasto może zrobić, to pokazać, że jest przyjazne i że są tu inne atrakcje i warto nas odwiedzić, nie tylko z pielgrzymką.

Kandydat na prezydenta Częstochowy Tomasz Grzegorz Stala
(KWW ALTERNATYWA DLA CZĘSTOCHOWY)
– Pielgrzymi to wolni ludzie i nie mam zamiaru opowiadać o Nich jako o zasobie do „zagospodarowania”. Znoszenie barier dla prowadzenia działalności gospodarczej niechybnie przyczyni się zarówno pielgrzymom, jak i częstochowskim przedsiębiorcom – umożliwi aby popyt na usługi dla pielgrzymów spotkał się z podażą zaoferowaną przez częstochowian. W wymiarze materialnym należy więc pielgrzymów traktować tak, jak inny ruch turystyczny. W wymiarze duchowym liczę na owoce płynące z modlitwy pielgrzymów także dla miasta.

Kandydat na prezydenta Częstochowy Łukasz Banaś
(KKW KOALICJA OBYWATELSKA)
– Dla dobra Częstochowy zamierzam współpracować ze wszystkimi. Częstochowa w naszych sercach! Także z władzami klasztoru. Dziś pielgrzymi nie mają motywacji, żeby opuszczać teren Jasnej Góry, na którym mają zapewnione wszelkie potrzeby (sklepy, toalety, noclegi). Miasto musi ich czymś przyciągnąć – tymczasem po zaparkowaniu samochodu oczom pielgrzymów ukazuje się zaśmiecony parking MOSiR przy ul. Oleńki oraz niszczejący camping. Obrazu nędzy i rozpaczy dopełnia zły stan okolicznych ulic, w tym Rynku Wieluńskiego (nie wszystkie pielgrzymki wchodzą do miasta Al. NMP!). Dopilnuję, żeby to zmienić. Miasto musi być dla pielgrzymów atrakcyjne nie tylko kulturalnie (w bezpośrednim sąsiedztwie Jasnej Góry mamy obiekty Muzeum Częstochowskiego – zbyt mało rozreklamowane wśród pielgrzymów!!!) ale także infrastrukturalnie. Zadbam o to, żeby każdy przybywający do miasta pielgrzym otrzymał informator o naszym mieście – naszych atrakcjach, wydarzeniach kulturalnych, bazie noclegowej, restauracjach i innych.
Wprowadzimy Pielgrzymkową Kartę Mieszkańca – przecież Pielgrzymujący do naszego miasta, stają się na kilka dni naszymi mieszkańcami! Chcemy zagospodarować ich rozsądnie i z sercem. Uruchomimy specjalną “linię pielgrzymkową”, która będzie dowozić pielgrzymów do miejskich atrakcji. Połączymy cel Pielgrzymów wizytujących nasze miasto z możliwościami naszej infrastruktury, przedsiębiorców oraz usługodawców. Zaprojektujemy kartę Pielgrzyma w taki sposób, by Pielgrzymi mieli realne korzyści (zniżki, rabaty w konkretnych miejscach) tak, by można było myśleć o Częstochowie jako realnie łączącej Pielgrzymów z Miastem. W ramach obopólnej współpracy.
Koniec z rozmowami o “opłatach za pielgrzymów” – mamy współpracować i wspólnie działać a nie nakładać parapodatki na Pielgrzymujących.

Kandydatka na prezydenta Częstochowy Małgorzata Terrero-Rozmus
(KWW WYBIERAM CZĘSTOCHOWĘ)
– Miasto jest dla mieszkańców i to ich potrzeby powinny być stawiane na pierwszym miejscu. Nie należy jednak zapominać o Jasnej Górze, szczególnie o historycznym znaczeniu klasztoru oraz jego ważnej roli jako centrum pielgrzymkowego. Władze miasta nie mogą na siłę unikać powiązań pomiędzy miastem a Zakonem oo. Paulinów, jak miało to miejsce w przeszłości.
Nasz komitet jest otwarty na współpracę z klasztorem, na takich samych zasadach, jak z każdą inną instytucją. Uważamy, że łącząc siły możemy zrobić więcej, a rolą prezydenta Częstochowy będzie zadbanie, aby wszelkie wspólne działania odbywały się z korzyścią dla miasta i jego mieszkańców.
Miasto Częstochowa korzysta z pobytu pielgrzymów na Jasnej Górze. Restauracje i kiermasze w Alejach NMP, dworzec PKP, punkty usługowe w centrum miasta – to miejsca przez nich odwiedzane i czerpiące zyski, które trafiają do miejskiej kasy w formie lokalnych podatków. Co można zrobić więcej? Aby odpowiedzieć na to pytanie, warto przyjrzeć się, kim są pielgrzymi.
Otóż pielgrzymi to specyficzna grupa, która przybywa na Jasną Górę z inspiracji duchowej. Grupę tą możemy podzielić na zorganizowane pielgrzymki piesze, rowerowe, biegowe itp. Są w niej grupy przyjeżdżające na wydarzenia religijne, jest młodzież, dzieci i ich rodzice. Są więc w tej grupie ludzie młodzi i starsi z różnymi preferencjami co do wolnego czasu po dotarciu już na Jasną Górę, modlitwie i zakończeniu rekolekcji oraz spotkań religijnych. Pielgrzymi różnią się zamożnością, stylem życia. Jednak to, co ich łączy to inspiracja duchowa – i to zapewnia Jasna Góra. Pozostaje kwestia logistyki: noclegi, wyżywienie, ale i być może rozrywka adekwatna do sytuacji – i to jest temat dla miasta do zagospodarowania. Kluczem powinno być wpisanie się w ten specyficzny, duchowy nastrój i propozycje adekwatne do sytuacji. To trzeba umieć zrozumieć i w tym kluczu organizować ofertę kulturalną, rozrywkową itp.

Renata R. Kluczna

Udostępnij:

1 Komentarz

  • ojciec Tomasz

    Pytanie dotyczy Jasnej Góry nie Kościoła katolickiego. Pątnicy od wieków przybywają na Jasną Górę, nie do super atrakcyjnej Częstochowy. Klasztor jest jedynym promotorem Częstochowy w Europie. Dlaczego opodatkować w dowolny sposób pielgrzymów, a osoby przyjeżdżające do Częstochowy w innym celu już nie? Opłata klimatyczna w Częstochowie to chyba żart.

  • mario

    *******

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Dołącz do nas!

Zapisz się do Newsletera

Udało się zasubskrybować! Ups! Coś poszło nie tak...
Archiwum gazety
Edit Template
Materiały audio
Materiały wideo

Kontakt

Tygodnik Regionalny 7 dni

Al. Wolności 22 lok. 12
42-200 Częstochowa

Biuro reklamy

tel. 34 374 05 02
kom. 512 044 894
e-mail: marketing7dni@gmail.com
e-mail: redakcja7dni@interia.pl

 
Redakcja

tel. 34 374 05 02
e-mail: redakcja@7dni.com.pl
e-mail: redakcja7dni@interia.pl

Wydawca 7 dni

NEWS PRESS RENATA KLUCZNA
Al. Wolności 22 lok. 12
42-200 Częstochowa
NIP: 949-163-85-14
tel. 34/374-05-02
mail: redakcja@7dni.com.pl

Media społecznościowe

© 2023 Tygodnik Regionalny 7 dni
Skip to content