Reklamy, szyby, bilbordy to atrakcje jakich miasto zapewnia coraz więcej. Każda wolna powierzchnia zostaje zagospodarowana przez sprzedawców. Wszystko, aby sprzdaż produków cały czas wzrastała. Wszystkich, którzy znudzeni są kolorowymi reklamami, nastawionymi na komercje, zapraszamy 10 września w III Aleję NMP. ART.eria zapewni inny rodzaj rozrywki, który do tej pory nie był w Częstochowie prezentowany.
ART.eria wyznaczyła sobie za cel odwrócenie uwagi od komercji na rzecz dostrzeżenia prawdziwej sztuki. Jednak nie chodzi o sztukę, która jest już umiejscowiona w muzeach oraz galeriach sztuki. Bardziej chodzi o pokazanie wesołej, spontanicznej twórczości. ART.eria to inicjatywa całkowicie bez budżetu. Pomysłodawcy, Marta Frej i Tomasz Kosiński – kulturoholicy nie chcą niczego sprzedawać, chcą po prostu coś przekazać.
Piewszym miejscem, gdzie będzie prezentowana alternatywa reklam to III Aleja NMP. To kawałek miasta, który nie tak dawno został wyremontowany i jest idealnym miejscem do prezentowania nowych rzeczy. ART.eria chce wprowadzić sztukę do życia codziennego i pokazać, że działania twórcze najlepiej służą przestrzeni miejskiej. III Aleja dzięki temu, otwiera się na nowe doświadczena. Cały projekt natomiast ma nadać miastu więcej głębi i sensu.
10 września sklepowe i restauracyjne reklamy, które powinny kusić potencjalnych klientów do robienia zakupów, teraz zmienią swoje znaczenie. Wszystkie witryny reklamowe zmienią się w galerię sztuki współczesnej. A wszystko to za sprawą ART.erii. Akcja tego typu spowoduje, że trudno teraz będzie zignorować lub ominąć sztukę. Art.erię wypełnią instalacje, rzeźby, malarstwo, fotografia, happeningi, performance oraz działania parateatralne.
ART.erie współtworzą: Anna Biernacka (Anka Fugazi); Iza Cieszko; Iwona Demko; Marta Frej; Bartek Jarmoliński; Tomasz Kosiński; Julia Kurek; Sławek Kuśmierz; Szymon Motyl; Paulina Poczęta; Agnieszka Sobczyńska; Marian Stępak; Artur Trojanowski; Anna Wójcik; Egon Fietke; Wojciech Kołsut; Tomasz Musiał; Adam Kruszyński; Grzegorz L. Piotrowski; Karol Nowakowski; Ace Of Space; Bartosz Frączek; Beata Karaś – Markowska; Marta Szkiel; Robert Szkiel; Monstfur; Adam Markowski, Piotr Kumor.
Inicjatorzy akcji, Marta Frej i Tomasz Kosiński – kulturoholicy, swoja ideę zaczęli wdrażać w życie już podczas tegorocznej Nocy Kulturalnej. Na focebookowym profilu Kulturoholizmu jest on definiowany jako “utrata kontroli nad ilością spożywanej sztuki i kultury Spożywanie dużych ilości kultury przez kulturoholika jest spowodowane przymusem o charakterze psychicznym i somatycznym, i nie podlega jego woli,. Mechanizm powstawania uzależnienia nie jest do końca wyjaśniony, ale ma bezpośredni związek z nadużywaniem sztuki. Jako pierwsi rozpoznali to uzależnienie : Marta Frej i Tomasz Kosiński. Misja: propagowanie kultury”.