W lipcu ubiegłego roku weszły w życie przepisy prawa, na mocy których do 10 czerwca 2024 samochody bez ważnego OC i badania technicznego (od minimum 10 lat) zostaną automatycznie wyrejestrowane.
Podstawą prawną jest art. 17 ustawy z dnia 7 lipca 2023 r., o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia skutków kradzieży tożsamości. Wygaszone zostaną decyzje o rejestracji pojazdów, które zostały wydane przed 14 marca 2005 roku, a pojazdy nie posiadają ważnego badania technicznego i OC przez okres dłuższy niż 10 lat. Nowelizacja nie dotyczy pojazdów zwolnionych z obowiązku badań technicznych, jak np. niektóre pojazdy zabytkowe.
Jeśli nasz pojazd znajduje się w wykazie, mimo że OC i badanie techniczne są ważne lub były ważne w przeciągu ostatnich 10 lat, należy zwrócić się do podmiotu, który zobowiązany był do przekazania danych do centralnej ewidencji pojazdów lub – jeśli posiadamy dokumentację potwierdzającą ważność OC i badania technicznego – napisać pod adres mailowy cepik@cyfra.gov.pl. Pod tym samym adresem mailowym należy zgłaszać sytuacje niesłusznego wygaszenia decyzji rejestracji. W przypadku uzasadnionego zgłoszenia, po stronie CEPiKu zostanie wykonane administracyjne anulowanie operacji wygaszenia rejestracji, a pojazdy te będą podlegały powtórnej rejestracji, po wcześniejszym spełnieniu warunków dopuszczenia do ruchu.
Wykaz numerów rejestracyjnych pojazdów, które kwalifikują się do wygaszenia decyzji znajdują się na stronie:
red.