„Mur Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej był murem oporowym (różnica poziomów około 1 metra). Był przemyślaną konstrukcją z kamienia wapiennego i cegły, umiejętnie powiązanych – warto obejrzeć go z obu stron (oczywiście dziś już tylko na archiwalnych zdjęciach). Dodatkowo posiadał ciekawy detal korony muru – tektonikę, którą docenić można było w pełnym słońcu.A dziś? Pozostał kawałeczek (8 kamiennych przęseł i 8 ceglanych – na działce nie będącej własnością miasta) i ten kawałeczek trzeba, warto wyremontować. O to walczmy!” – mówi prezes SARP w Częstochowie Hubert Wąsek, architekt.
Po 120 latach 45 przęseł zabytkowego muru Kolej Warszawsko-Wiedeńskiej przy ulicy Piłsudskiego w Częstochowie zostały zniszczone. Stało się to wbrew zapewnieniom magistratu i MZDiT o pozostawieniu muru i ograniczeniu wyburzeń do minimum, w związku z realizowaną, a przy tym kontrowersyjną, inwestycją budowy węzłów przesiadkowych przed dworcem. Zabytek stanowił niepoliczalną wartości historyczną dla Częstochowian.
Reakcja na burzenie muru była natychmiastowa. W poniedziałek rano trzy organizacje, działające w mieście tj.: Stowarzyszenie Architektów Polskich w Częstochowie, Grupa Elanex i Częstochowski Alarm Smogowy złożyły wiosek w trybie informacji publicznej do MZDiT żądając przedstawienia:
1. Inwentaryzacji stanu muru przed wyburzeniem dokumentującej jego stan, będącej podstawą podjęcia decyzji o jego rozbiórce.
2. Projektu odbudowy muru.
W kolejnych dniach sprawą zainteresował się również radny Piotr Wrona (PiS), kierując pytania do prezydenta Krzysztofa Matyjaszczyka (SLD):
1. Proszę o przekazanie kompletu dokumentów w sprawie ww. zabytkowego muru od roku 2016, dotyczących określenia jego stanu, w szczególności przeprowadzanych inwentaryzacji.
2. Jakie działania zostały podjęte przez władze miasta w celu zabezpieczenia lub inne prace remontowe ww. muru?
3. Proszę o przekazanie kompletnej korespondencji wytworzonej w związku z ww. murem pani Elżbiety Idczak-Łydżba, pełnomocniczki prezydenta miasta ds. estetyki miasta.
4. Jaki jest powód wyburzenia 45 przęseł ww. muru?
5. Czy zostały wykonane szacunkowe opracowania dotyczące utrzymania ww. muru w pierwotnej formie zabytkowej? Jeśli tak, proszę o przekazanie tych dokumentów.
6. Czy deklaracje w prasie lokalnej w 2017 roku, że ewentualne wyburzenia muru będą jak najmniejsze była poprzedzona wizją lokalną i zapoznaniem się z faktycznym stanem muru. Czy Nadzór Budowlany w 2017 roku nie miał zastrzeżeń do stanu ww. muru?
Tyle radny Piotr Wrona.
Bez względu na odpowiedzi na pytania pozostaje nam refleksja – ponownie nasza Częstochowa poniosła wielką stratę utraty, zniszczenia niemego świadka historii miasta.
Do tematu jasne, że wrócimy…
Hubert Pietrzak, CzAS.”
1 Komentarz
cenimy naszą historię?
cenimy naszą historię?