PORADY PRAWNE – czerwiec 2023Prawa pasażerów linii lotniczych są chronione w przypadku opóźnionych lotów. Co gwarantują linie lotnicze w razie opóźnienia?
Pasażerowie mają prawo do opieki podczas oczekiwania na lot. W przypadku dużego opóźnienia pasażerom przysługują posiłki i napoje, możliwość wykonania dwóch rozmów telefonicznych, wysłania e-maili, a jeśli jest konieczność oczekiwania na lot alternatywny jedną lub więcej nocy, to również zakwaterowanie w hotelu wraz z transportem z lotniska do hotelu. Powyższa opieka przysługuje pasażerom w zależności od czasu opóźnienia i długości trasy przelotu. Czas opóźnienia musi wynosi co najmniej 2 godziny przy lotach do 1.500 km, minimum 3 godziny przy lotach na dystansie między 1.500 a 3.500 km oraz minimum 4 godziny w przypadku wszystkich innych lotów.
Pasażerowie, którzy pomimo opóźnienia nie otrzymali udogodnień i w związku z tym musieli ponieść dodatkowe koszty, mogą domagać się ich zwrotu od linii lotniczych na podstawie faktur lub paragonu. Wniosek taki może być dołączony do wniosku o odszkodowanie za opóźniony lot.
Kiedy pasażerom przysługuje odszkodowanie finansowe za opóźniony lot?
Rekompensata pieniężna za opóźniony lot przysługuje pasażerom, którzy dotarli na miejsce docelowe minimum 3 godziny po planowanym czasie. W celu jej uzyskania należy zachować dokumenty związane z lotem i pobytem na lotnisku. Kwota, o którą można się ubiegać, zależy od długości lotu: za odcinek do 1.500 km – 250 euro, przy lotach między 1.500 a 3.500 km – 400 euro, w przypadku wszystkich innych lotów 600 euro.
Odszkodowanie pieniężne przysługuje tylko w sytuacjach, gdy opóźnienie powstało z winy przewoźnika. Regulacja europejska mówi o tym, że jeżeli opóźniony lot jest obsługiwany przez przewoźnika zarejestrowanego w Europie, to pasażerowie mogą ubiegać się o odszkodowanie, ale tylko w przypadku, gdy lotnisko startu lub lądowania znajduje się na terenie Europy.
W Polsce mamy tylko rok na złożenie wniosku o odszkodowanie za opóźniony lot.
Kiedy linie lotnicze mogą odmówić wypłaty odszkodowania?
Linie lotnicze nie ponoszą odpowiedzialności za zdarzenia wywołanie przez nadzwyczajne okoliczności, na które nie mają wpływu takie jak: złe warunki atmosferyczne i ich nagła zmiana, klęski żywiołowe np. erupcja wulkanu, strajki np. personelu lotniska, destabilizacja polityczna, zagrożenie bezpieczeństwa, ograniczenie w kontroli ruchu lotniczego np. poprzez zamknięcie pasa startowego, uderzenia ptaków czy ukryte wady produkcyjne samolotu.
Wystąpienie takich przyczyn zwalnia przewoźnika z obowiązku wypłaty odszkodowania.
Należy również pamiętać, że linie lotnicze często nadużywają argumentu wystąpienia nadzwyczajnych okoliczności, ale warto walczyć o swoje prawa i zweryfikować zaistniałe okoliczności.
Podstawę prawną roszczeń gwarantuje prawo pasażerów lotniczych.
***
autorzy tekstu:
radca prawny Mariusz Turek
tel. 663-316-047
aplikant radcowski Żaklina Ligor-Serwa