Skontaktuj się z nami!

Reklama

To jest miejsce na Twoją reklamę

Kontakt

Tygodnik Regionalny 7 dni

Al. Wolności 22 lok. 12
42-217 Częstochowa

Redakcja

tel. 34 374 05 02
redakcja@7dni.com.pl
redakcja7dni@interia.pl

Biuro reklamy

tel. 34 374 05 02
kom. 512 044 894
marketing7dni@gmail.com
redakcja7dni@interia.pl

Edit Template

Rekompensata za opóźniony lot

PORADY PRAWNE – czerwiec 2023Prawa pasażerów linii lotniczych są chronione w przypadku opóźnionych lotów. Co gwarantują linie lotnicze w razie opóźnienia?

Pasażerowie mają prawo do opieki podczas oczekiwania na lot. W przypadku dużego opóźnienia pasażerom przysługują posiłki i napoje, możliwość wykonania dwóch rozmów telefonicznych, wysłania e-maili, a jeśli jest konieczność oczekiwania na lot alternatywny jedną lub więcej nocy, to również zakwaterowanie w hotelu wraz z transportem z lotniska do hotelu. Powyższa opieka przysługuje pasażerom w zależności od czasu opóźnienia i długości trasy przelotu. Czas opóźnienia musi wynosi co najmniej 2 godziny przy lotach do 1.500 km, minimum 3 godziny przy lotach na dystansie między 1.500 a 3.500 km oraz minimum 4 godziny w przypadku wszystkich innych lotów. 

Pasażerowie, którzy pomimo opóźnienia nie otrzymali udogodnień i w związku z tym musieli ponieść dodatkowe koszty, mogą domagać się ich zwrotu od linii lotniczych na podstawie faktur lub paragonu. Wniosek taki może być dołączony do wniosku o odszkodowanie za opóźniony lot. 

Kiedy pasażerom przysługuje odszkodowanie finansowe za opóźniony lot?

Rekompensata pieniężna za opóźniony lot przysługuje pasażerom, którzy dotarli na miejsce docelowe minimum 3 godziny po planowanym czasie. W celu jej uzyskania należy zachować dokumenty związane z lotem i pobytem na lotnisku. Kwota, o którą można się ubiegać, zależy od długości lotu: za odcinek do 1.500 km – 250 euro, przy lotach między 1.500 a 3.500 km – 400 euro, w przypadku wszystkich innych lotów 600 euro. 
Odszkodowanie pieniężne przysługuje tylko w sytuacjach, gdy opóźnienie powstało z winy przewoźnika. Regulacja europejska mówi o tym, że jeżeli opóźniony lot jest obsługiwany przez przewoźnika zarejestrowanego w Europie, to pasażerowie mogą ubiegać się o odszkodowanie, ale tylko w przypadku, gdy lotnisko startu lub lądowania znajduje się na terenie Europy. 
W Polsce mamy tylko rok na złożenie wniosku o odszkodowanie za opóźniony lot.

Kiedy linie lotnicze mogą odmówić wypłaty odszkodowania?

Linie lotnicze nie ponoszą odpowiedzialności za zdarzenia wywołanie przez nadzwyczajne okoliczności, na które nie mają wpływu takie jak: złe warunki atmosferyczne i ich nagła zmiana, klęski żywiołowe np. erupcja wulkanu, strajki np. personelu lotniska, destabilizacja polityczna, zagrożenie bezpieczeństwa, ograniczenie w kontroli ruchu lotniczego np. poprzez zamknięcie pasa startowego, uderzenia ptaków czy ukryte wady produkcyjne samolotu. 
Wystąpienie takich przyczyn zwalnia przewoźnika z obowiązku wypłaty odszkodowania. 

Należy również pamiętać, że linie lotnicze często nadużywają argumentu wystąpienia nadzwyczajnych okoliczności, ale warto walczyć o swoje prawa i zweryfikować zaistniałe okoliczności.  
Podstawę prawną roszczeń gwarantuje prawo pasażerów lotniczych.

***

autorzy tekstu:
radca prawny Mariusz Turek
tel. 663-316-047
aplikant radcowski Żaklina Ligor-Serwa

Udostępnij:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Dołącz do nas!

Zapisz się do Newsletera

Udało się zasubskrybować! Ups! Coś poszło nie tak...
Archiwum gazety
Edit Template
Materiały audio
Materiały wideo

Kontakt

Tygodnik Regionalny 7 dni

Al. Wolności 22 lok. 12
42-200 Częstochowa

Biuro reklamy

tel. 34 374 05 02
kom. 512 044 894
e-mail: marketing7dni@gmail.com
e-mail: redakcja7dni@interia.pl

 
Redakcja

tel. 34 374 05 02
e-mail: redakcja@7dni.com.pl
e-mail: redakcja7dni@interia.pl

Wydawca 7 dni

NEWS PRESS RENATA KLUCZNA
Al. Wolności 22 lok. 12
42-200 Częstochowa
NIP: 949-163-85-14
tel. 34/374-05-02
mail: redakcja@7dni.com.pl

Media społecznościowe

© 2023 Tygodnik Regionalny 7 dni
Skip to content