Skontaktuj się z nami!

Reklama

To jest miejsce na Twoją reklamę

Kontakt

Tygodnik Regionalny 7 dni

Al. Wolności 22 lok. 12
42-217 Częstochowa

Redakcja

tel. 34 374 05 02
redakcja@7dni.com.pl
redakcja7dni@interia.pl

Biuro reklamy

tel. 34 374 05 02
kom. 512 044 894
marketing7dni@gmail.com
redakcja7dni@interia.pl

Edit Template

Oszuści udają pracowników socjalnych

Częstochowski MOPS przestrzega przed oszustwami, podszywającymi się pod pracowników pomocy społecznej. Najczęściej ofiarami takich oszustw padają osoby starsze, mieszkające samotnie. Złodzieje wykorzystują ich sytuację życiową i podają się za osoby oferujące usługi medyczne, pomoc rzeczową bądź finansową. Udają pracowników medycznych lub przedstawicieli ośrodka pomocy społecznej. Ostatnie, tego typu przestępstwo miało miejsce w Częstochowie pod koniec 2022 roku.

Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Częstochowie podpowiada, w jaki sposób upewnić się, że mamy do czynienia z prawdziwym pracownikiem socjalnym.

* Ostrożność

Pracownicy socjalni zazwyczaj umawiają się telefonicznie przed wizytą. Warto wtedy zapytać o imię i nazwisko osoby, która ma nas odwiedzić. Pamiętajmy jednak, że pracownik MOPS może pojawić się bez zapowiedzi – np. kiedy nie może się do nas dodzwonić.

* Sprawdź, z kim masz do czynienia

Gdy ktoś puka do drzwi i twierdzi, że jest pracownikiem socjalnym, możemy sprawdzić to dzwoniąc do Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej i pytając, czy pracownik MOPS rzeczywiście chce się z nami spotkać tego dnia.
Pamiętajmy – pracownik socjalny ma zawsze przy sobie legitymację służbową! Możemy poprosić o jej okazanie.

Taka legitymacja to określony w rozporządzeniu dokument, przygotowany według konkretnego wzoru:

1) wymiary legitymacji – 148 × 103 mm;

2) część zewnętrzna legitymacji:
– okładka ze sztucznego tworzywa w kolorze grafitowym,
– strona pierwsza – wizerunek orła w koronie według wzoru określonego dla godła Rzeczypospolitej Polskiej w kolorze srebrnym i napis ,,LEGITYMACJA PRACOWNIKA SOCJALNEGO” w kolorze srebrnym;

3) część wewnętrzna legitymacji:
– tło w kolorze jasnozielonym, napisy w kolorze czarnym,
– strona druga (lewa) zawiera zdjęcie, numer legitymacji, dane identyfikacyjne pracownika socjalnego i jego podpis oraz nazwę pracodawcy wraz z miejscowością,
– strona trzecia (prawa) zawiera napis informujący o uprawnieniach do przeprowadzania rodzinnych wywiadów środowiskowych, do korzystania z prawa pierwszeństwa przy wykonywaniu swoich zadań w urzędach, instytucjach i innych placówkach oraz do ochrony prawnej przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych, a także informację o prawie do odebrania dziecka z rodziny w razie bezpośredniego zagrożenia życia lub zdrowia dziecka w związku z przemocą w rodzinie, datę wystawienia i podpis osoby wydającej oraz informację o terminie ważności legitymacji.

* To nie wizyta akwizytora

Pracownicy socjalni przychodzą w konkretnym celu, związanym np. ze sprawdzeniem bieżącej sytuacji podopiecznego, weryfikacją informacji lub przeprowadzeniem wywiadu środowiskowego.
Przyznanie pomocy odbywa się poprzez wydanie decyzji – dokument zostanie po wywiadzie dostarczony pocztą lub będzie go można odebrać w ośrodku. Pracownik MOPS nigdy nie żąda zapłaty za swoją wizytę, nie pobiera też od podopiecznych żadnych pieniędzy np. jako zaliczek za przyszłe usługi itp.

* Czujność podczas wizyty

Nie mówmy, gdzie trzymamy pieniądze i wartościowe przedmioty – prawdziwy pracownik socjalny nie będzie nas o to pytał. Nie zostawiajmy gościa samego, nie proponujmy poczęstunku, nie opuszczajmy pomieszczenia. Uważajmy szczególnie, gdy odwiedzają nas dwie osoby – oszuści często stosują technikę, podczas której jedna osoba zadaje pytania, zajmując uwagę gospodarza, a druga w tym czasie przeszukuje mieszkanie.

* Proś o pomoc

Zanim wpuścimy nieznane nam osoby do mieszkania, poprośmy kogoś – sąsiada lub krewnego – o obecność podczas wizyty. Możemy zaproponować nieznanej nam osobie przyjście w innym terminie, gdy będzie nam towarzyszył ktoś zaufany.

* Jeśli nadal masz wątpliwości

Pamiętajmy, że nie musimy wpuszczać do mieszkania osoby, która wydaje nam się podejrzana – skontaktujmy się z MOPS i ustalmy, czy planowano wizytę pracownika socjalnego w naszym domu, a jeśli nie –  poinformujmy telefonicznie Policję o sytuacji.

Udostępnij:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Dołącz do nas!

Zapisz się do Newsletera

Udało się zasubskrybować! Ups! Coś poszło nie tak...
Archiwum gazety
Edit Template
Materiały audio
Materiały wideo

Kontakt

Tygodnik Regionalny 7 dni

Al. Wolności 22 lok. 12
42-200 Częstochowa

Biuro reklamy

tel. 34 374 05 02
kom. 512 044 894
e-mail: marketing7dni@gmail.com
e-mail: redakcja7dni@interia.pl

 
Redakcja

tel. 34 374 05 02
e-mail: redakcja@7dni.com.pl
e-mail: redakcja7dni@interia.pl

Wydawca 7 dni

NEWS PRESS RENATA KLUCZNA
Al. Wolności 22 lok. 12
42-200 Częstochowa
NIP: 949-163-85-14
tel. 34/374-05-02
mail: redakcja@7dni.com.pl

Media społecznościowe

© 2023 Tygodnik Regionalny 7 dni
Skip to content