Skontaktuj się z nami!

Reklama

To jest miejsce na Twoją reklamę

Kontakt

Tygodnik Regionalny 7 dni

Al. Wolności 22 lok. 12
42-217 Częstochowa

Redakcja

tel. 34 374 05 02
redakcja@7dni.com.pl
redakcja7dni@interia.pl

Biuro reklamy

tel. 34 374 05 02
kom. 512 044 894
marketing7dni@gmail.com
redakcja7dni@interia.pl

Edit Template

Niebanalne jesienne dary natury

Jesień to pora roku, która nie ma w zwyczaju nas rozpieszczać. Niskie temperatury, wiatr, deszcz, brak słońca i nie rzadko przeziębienie. To skojarzenia, które najczęściej przychodzą nam na myśl kiedy zbliża się okres listopadowy. Jednak pomimo złej pogody, krótszego dnia i spadku nastroju, wciąż nazywamy go „złotą jesienią”. I to nie tylko ze względu na przebarwione na żółto, czy bordowo liście. Sezon jesienny przynosi także prawdziwą witaminową bombę.

Dynie, bakłażany, żurawina czy buraki to tylko niektóre z mnóstwa dostępnych w tym okresie darów, jakie gwarantuje nam matka natura. O ile każde z nich jest nam znane i mniej więcej wiemy, co z czym łączyć, to jednak warto byłoby urozmaicić jesienno-zimowe menu o bardziej wyszukane składniki.

Jadalny kasztan

Choć z dobrze nam znanym i popularnym w Polsce dzikim „kasztanem” (tak naprawdę kasztanowcem) nie ma nic wspólnego, to z pewnością słyszeliśmy o nim nie raz. Pochodzący z zupełnie innej gatunkowo rodziny drzew, oryginalną nazwę zawdzięcza greckiej miejscowości Kastanéia, gdzie dojrzewa w ciepłym klimacie Morza Czarnego. Kasztan jadalny to drzewo ciepłolubne, dlatego tak rzadko można je spotkać w Polsce – wyjątkiem są tutaj ogrody botaniczne. Ku zaskoczeniu niektórych, jego owoc jest jak najbardziej jadalny. Uważany za sezonowy, jesienny przysmak, w zależności od upodobań może być spożywany na rozmaite sposoby. Surowy, podprażony lub pieczony – zawsze smakuje wyśmienicie. Atutem, który przemawia za uwzględnieniem kasztanów w jesiennym jadłospisie są wartości odżywcze. 100 gramów tego owocu ma taką samą ilość witaminy C, co jedna cytryna Są bogatym źródłem potasu, magnezu i wapnia, zawierają odpowiednią ilość kwasów nienasyconych, a także dostarczają energii.

Patison

To mniejsza i zdecydowanie bardziej urocza wersja powszechnie znanej i lubianej dyni. Ze względu na specyficzny kształt, patison często kojarzony jest z obiektem kosmicznym, a nawet UFO, przez co doskonale sprawdzą się jako domowa dekoracja – na stole, parapecie czy tarasie. Patison to warzywo o wyjątkowo niskiej kaloryczności i jednocześnie lekkostrawne, a więc doskonałe dla osób dbających o linię. Bogaty w sole mineralne, witaminę C, potas, żelazo i kwas foliowy, jest źródłem wartości odżywczych, jakie w okresie jesienno-zimowym powinniśmy dostarczać organizmowi każdego dnia. Dodatkowym plusem patisonów jest ich wszechstronne zastosowanie w kuchni – można z nimi zrobić dosłownie wszystko. Zaczynając od jedzenia ich na surowo, przez gotowanie, pieczenie, smażenie, aż po faszerowanie i marynowanie. Z racji, że charakteryzują się delikatnym, lekko słodkawym smakiem można przyrządzić z nich również dania na słodko, np. konfitury i dżemy. 

Miechunka

Zazwyczaj kojarzona z jesienną ozdobą, kryje w sobie więcej niż można by przypuszczać. Ten pomarańczowo-złoty owoc w kształcie małej kuleczki, otoczony niezwykle delikatną jasnobrązową otoczką nie tylko pięknie wygląda, ale także wyjątkowo smakuje. Nazywana „złotą jagodą” miechunka to skarbnica witaminy A – wspomagającej sprawność widzenia i poprawiającej stan skóry, C – pomocnej przy walce z przeziębieniem oraz witamin z grupy B, które zwiększają odporność na stres i pozytywnie wpływają na poprawę nastroju. Co więcej, właściwości zawarte w pestkach tego owocu neutralizują dolegliwości związane z zaparciami i trawieniem. Miechunka ma dość specyficzny słodko-kwaśny smak z dodatkiem goryczki – najczęściej przypomina połączenie pomarańczy i pomidora. Może być spożywana w formie suszonej przekąski, jako alternatywa dla chipsów lub składnik porannego musli. Idealnie sprawdzi się także jako składnik rozmaitych przetworów, dodatek do sałatki czy słodkich wypieków. O miechunkę nie trudno. Nabyć możemy ją w sklepie warzywnym, a nawet wyhodować samemu. 

Sezonowe dary natury warto uwzględnić w codziennej diecie. A to ze względu na wysoką zawartość składników odżywczych oraz cennych dla zdrowia witamin. Można je połączyć z produktami, które na stałe goszczą w naszej lodówce.

Udostępnij:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Dołącz do nas!

Zapisz się do Newsletera

Udało się zasubskrybować! Ups! Coś poszło nie tak...
Archiwum gazety
Edit Template
Materiały audio
Materiały wideo

Kontakt

Tygodnik Regionalny 7 dni

Al. Wolności 22 lok. 12
42-200 Częstochowa

Biuro reklamy

tel. 34 374 05 02
kom. 512 044 894
e-mail: marketing7dni@gmail.com
e-mail: redakcja7dni@interia.pl

 
Redakcja

tel. 34 374 05 02
e-mail: redakcja@7dni.com.pl
e-mail: redakcja7dni@interia.pl

Wydawca 7 dni

NEWS PRESS RENATA KLUCZNA
Al. Wolności 22 lok. 12
42-200 Częstochowa
NIP: 949-163-85-14
tel. 34/374-05-02
mail: redakcja@7dni.com.pl

Media społecznościowe

© 2023 Tygodnik Regionalny 7 dni
Skip to content