Nasze telefony i komputery wiedzą o nas niemal wszystko. Dane osobowe to ślad, który zostawiamy korzystając z ulubionych aplikacji, portali społecznościowych czy po prostu zawierając umowy z przedsiębiorcami. W dziedzinie ochrony danych osobowych wiele zmieniło się 25 maja br. Zaczęły obowiązywać nowe unijne przepisy – Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych, w skrócie „RODO”. Dotyczy ono wszystkich przedsiębiorców regularnie przetwarzających dane osobowe, bez względu na wielkość firmy. Nowe przepisy dają również kilka nowych uprawnień mających na celu skuteczniejszą ochronę naszej prywatności.
Poza zapewnieniem lepszej ochrony naszych danych osobowych i ujednoliceniem zasad ich przetwarzania na obszarze całej Unii Europejskiej, RODO dostosowało przepisy do dynamicznego postępu technologicznego i realiów dzisiejszego, zdigitalizowanego świata. Przepisy RODO są dość uniwersalne i elastyczne, co z jednej strony pomaga dostosować je do ciągłego rozwoju nowych technologii, a z drugiej powoduje pewne trudności interpretacyjne.
RODO nie mówi przedsiębiorcom jak mają zabezpieczyć nasze dane osobowe i prawo do prywatności, ale określa zasady oraz wymagania i zobowiązuje przedsiębiorców do wprowadzenia odpowiednich „szytych na miarę” rozwiązań zapewniających bezpieczne przetwarzanie danych osobowych.
Nowe przepisy są istotne dla każdego konsumenta, który kiedykolwiek zgodził się na przetwarzanie swoich danych osobowych w banku, w sklepie internetowym czy u operatora sieci komórkowej. Ale co to właściwie znaczy? Jakie korzyści daje nam nowe prawo? I jak możemy to prawo wyegzekwować? Podpowiadamy:
1. „Moje dane są przetwarzane najczęściej w sposób anonimowy”. NIE ZAWSZE PRAWDA.
Na podstawie Twojej aktywności w sieci, przedsiębiorstwa często są w stanie ustalić precyzyjne informacje o użytkowniku, mimo zastosowania pseudonimizacji lub anonimizacji danych. Ale od 2019 roku śledzenie aktywności użytkowników do celów reklamowych ma podlegać ściślejszym regulacjom. Ma to nastąpić na podstawie planowanego rozporządzenia ePrivacy. Ponadto wobec profilowania od 25 maja br. można wnosić sprzeciw.
2. „Moje dane są zawsze przetwarzane w moim kraju”. NIE ZAWSZE PRAWDA.
Twoje dane mogą być ewentualnie przekazywane do innych krajów europejskich. Tylko przekazywanie danych poza Unie Europejską wymaga spełnienia dodatkowych wymagań.
3. „Muszę zawsze jasno wyrazić zgodę na gromadzenie moich danych”. NIEPRAWDA.
Przedsiębiorstwa mogą przetwarzać dane, które Ciebie dotyczą w celu realizacji zawartej z Tobą umowy lub na podstawie tzw. uzasadnionych interesów. Czasem jednak – zwłaszcza do celów marketingowych konieczne jest, aby pozyskali Twoją zgodę.
4. „Zawsze mogę prosić o wgląd do informacji zebranych o mnie”. PRAWDA.
Możesz również prosić przedsiębiorstwo o poprawienie lub usunięcie Twoich danych. Twój sprzeciw wobec przetwarzania danych osobowych ma jednak wpływ tylko na przyszłość. Nie będzie on wpływać na przetwarzanie danych osobowych, które już dokonano.
5. „Jeśli jestem niepełnoletni, obowiązują inne zasady”. ZGADZA SIĘ.
Od momentu obowiązywania RODO jesteś lepiej chroniony. Od 16. roku życia będziesz mógł samodzielnie wyrażać zgodę na przetwarzanie swoich danych. Generalnie obowiązuje zasada, że witryny internetowe skierowane do niepełnoletnich podlegają ściślejszym restrykcjom w zakresie marketingu internetowego i nie mogą przechowywać w tym celu danych osób niepełnoletnich.