Do kolejnego regionalnego testu trafił prawdopodobnie najciekawszy pojazd koreańskiego producenta – Kia Soul. Czy rzeczywiście jest to samochód pełen duszy? Odpowiedź w jedynym regionalnym teście Kii Soul.
Stylistyka
Soul jest samochodem, który nie każdemu się podoba. Nie tylko wśród przechodniów, ale również w redakcji jego wygląd był powodem żywych dyskusji. Z pewnością Soula trudno pomylić z jakimkolwiek innym pojazdem, a wzbudzanie skrajnych uczuć, jak pokazuje historia motoryzacji, może wyjść autu tylko na dobre.
Pomijając subiektywne oceny koreański produkt niewątpliwie wygląda nowocześnie i choć od premiery minęło już sporo czasu nadal świeżo. Warto zwrócić uwagę na spory prześwit, który pozwala atakować nawet bardzo wysokie krawężniki i bez obaw wjechać na szutrową drogę.
Jeśli Soul sam w sobie wydaje się komuś zbyt mało oryginalny Kia przygotowała długą listę dodatków dzięki którym nasz Soul będzie jedyny w swoim rodzaju.
Wnętrze
Wnętrze odpowiada wyglądowi zewnętrznemu. Jest nowocześnie, ciekawie i z odrobiną ekstrawagancji. Użycie dwóch kolorów wykończenia ożywia wnętrze, a oryginalna tapicerka na fotelach stanowi dodatkowy smaczek.
W kwestii ergonomii nic nie można Soulowi zarzucić, wszystkie przyciski znajdują się pod ręką, a ich obsługa jest intuicyjna. Fotele są wygodne, choć zapewniają słabe podparcie w szybko pokonywanych zakrętach.
Ilość miejsca jaką Soul oferuje kierowcy i pasażerowi jest olbrzymia. Niezależnie od wzrostu znajdziemy wygodną pozycję, podobnie sytuacja wygląda na tylnej kanapie. Pojemność bagażnika wynosi 340 litrów, ale dzięki regularnym kształtom zmieścimy tam naprawdę wiele. Wysoka pozycja za kierownicą zapewnia świetną widoczność, choć szerokie słupki z tyłu mogą utrudniać życie. Tu z pomocą przychodzą bardzo duże lusterka boczne i opcjonalne czujniki parkowania.
Silnik
W przeciwieństwie do większości produkowanych dziś samochodów Soul nie oferuje szerokiej palety silników. Do wyboru mamy dwie jednostki o pojemności 1.6 w odmianie benzynowej lub wysokoprężnej. Jak się okazuję to w zupełności wystarcza. Testowany egzemplarz wyposażono w Diesla o mocy 128 KM i momencie obrotowym 260 Nm. Z papierowych danych wynika, że pierwszą setkę ujrzymy po 11,3 sekundy. Z pewnością nie jest to powalający wynik, ale Soul to nie rajdówka. Podczas codziennej eksploatacji jednostka sprawdza się znakomicie, zapewnia wystarczająco mocy aby bezstresowo wyprzedzać, a jednocześnie nie zrujnuje portfela kosztami paliwa. Skoro o spalaniu mowa – nie udało się uzyskać w cyklu miejskim deklarowanego przez producenta 6,3 litra. Jak bardzo zakorkowana jest aktualnie Częstochowa wie każdy, więc osiągnięte w teście 7,4 l/100 km stanowi i tak bardzo dobry wynik.
Zawieszenie/Układ kierowniczy
Ciężko cokolwiek napisać o zawieszeniu Soula ponadto, że jest poprawne. Ani zbyt twarde, ani zbyt miękkie, dobrze radzi sobie z dziurami Częstochowy. Samochód mimo wysokości nie przechyla się zbyt mocno na zakrętach i pozwala zachować spokój nawet w szybko pokonywanych łukach.
Układ kierowniczy pracuje lekko, ale daje dobre wyczucie tego co dzieje się z przednimi kołami. Podobnie jak w przypadku zawieszenia nie ma go za co wyróżnić czy zganić, jest po prostu dobry.
Podsumowanie
Podstawowy Soul to wydatek 49 500 złotych. Dość zaskakująca wydaje się kwota jaką wydamy na egzemplarz w tej samej konfiguracji co testowany. Diesel i bardzo bogate wyposażenie podnosi cenę zaledwie o 10 tysięcy względem wersji podstawowej. Za tą kwotę otrzymamy między innymi sześć poduszek powietrznych, radio Cd/Mp3, klimatyzację, pełną elektrykę szyb i lusterek, Bluetooth oraz felgi aluminiowe. Dodatkowo w związku z akcją promocyjną firmy Kia otrzymamy rabat i czujniki parkowania.
Podobnie jak pozostałe modele koncernu również Soul objęty jest siedmioletnią gwarancją.
Koreański produkt jest pojazdem oryginalnym i ciekawym, a przy tym bardzo przemyślanym. Świadczą o tym drobiazgi jak choćby sposób wymiany żarówek. W większości dziś produkowanych pojazdów aby tej sztuki dokonać trzeba rozebrać pół samochodu, a w Soulu otworzyć maskę i po prostu dokonać wymiany. Przy całej praktyczności udało się zachować bardzo rozsądną cenę oraz ciekawy, wzbudzający emocje projekt. Możliwość personalizacji i posiadania pojazdu jedynego w swoim rodzaju to prawdziwa gratka dla indywidualistów. Ostatecznie właśnie charakteru i duszy Soulowi odmówić nie można.
Za użyczenie samochodu do testu redakcja dziękujemy firmie:
Bilex Group Sp z o.o.
ul. Bugajska 6/8
tel. 34 366 43 00
www.bilex.pl