O remoncie I i II Alei oraz placu Biegańskiego najwięcej powinien wiedzieć Miejski Zarząd Dróg i Transportu w Częstochowie. Niestety, wie niewiele.
1. Czy prawdą jest, że chodniki wzdłuż Alej będą znacznie szersze?
Zgodnie z zatwierdzoną dokumentacją projektową chodniki przypierzejowe będą miały szerokość zmienną od 6 do 7,5 m, a pasaż środkowy 8,1 m.
2. Czy w związku z powiększeniem chodników zmniejszy się powierzchnia dostępna dla samochodów?
Zgodnie z zatwierdzoną dokumentacją przewidziano jeden pas ruchu o szerokości 3,5 m.
3. Czy przewidziane są miejsca parkingowe i gdzie?
Przewidziano miejsca parkingowe wzdłuż pasów ruchu. Ich usytuowanie będzie bardzo zbliżone do obecnego.
4. Czy prawdą jest zwężenie ulic Kilińskiego i Dąbrowskiego na odcinku od placu Biegańskiego do ulicy Racławickiej oraz analogicznie ulic Nowowiejskiego i Śląskiej od placu do dawnego Pewex-u?
Przewidziano zwężenie ul. Kilińskiego celem budowy dodatkowych miejsc parkingowych. Zaplanowane jest też zwężenie do 7 m, czyli dwóch pasów ruchu, ulic Śląskiej i Dąbrowskiego.
5. W przypadku zwężeń ulicy Kilińskiego, jakie rozwiązanie przyjęto w kwestii dojazdu karetek pogotowia do ich siedziby?
W miejscu siedziby pogotowia ratunkowego ul. Kilińskiego będzie mieć dwa pasy ruchu po 3,5 m każdy, co nie utrudni wjazdu i wyjazdu karetkom pogotowia.
6. Jaką proponujecie Państwo alternatywę – tak w przypadku miejsc parkingowych, jak i objazdu z powodu zwężenia Alej innymi ulicami miasta?
Obecnie z uwagi na parkujące samochody w Alejach Najświętszej Maryi Panny funkcjonuje jeden pas ruchu.
7. Gdzie ewentualnie przewidziane są przystanki autobusowe i czy przeznaczono na nie wystarczająco dużą powierzchnię?
Przystanki autobusowe będą usytuowane w tych samych miejscach, w których są obecnie, z jednym wyjątkiem – przystanek na Placu Biegańskiego przy Ratuszu zostanie zlikwidowany. Części postojowe przystanków będą miały 20 m długości, części dojazdowe do nich 2 razy po 10 m.
8. Co z drzewami, które zasadzone zostały kilka lat temu, a teraz będą zbędne?
Projekt przewiduje wycięcie starych drzew w II Alei i nasadzenie nowych. Nowo nasadzone drzewa w I Alei zostaną.
9. Z publicznie podawanych informacji wynika, iż na części jezdnej będzie położona kostka. Kto jest jej producentem?
Posadzka zostanie wykonana z granitu i sjenitu. Producentem tego typu materiałów są kamieniołomy.
10. Czy wykonywane były badania dotyczące zwiększenia hałasu z powodu kostki oraz zużycia opon samochodowych?
Materiał, który zostanie użyty w podczas modernizacji posiada wszelkie normy dopuszczające go do stosowania na nawierzchniach drogowych.
11. Czy w tych kwestiach, szczególnie w przypadku hałasu nawierzchni jezdnej były przeprowadzane konsultacje społeczne?
Zgodnie z przyjętymi procedurami po konkursie na projekt przebudowy prace konkursowe były wystawione na widok publiczny. Każdy mógł je obejrzeć i wnieść ewentualne uwagi. Projekt był też dostępny na stronach internetowych UM i MZD, był również szeroko opisywany i komentowany w mediach.