Jeszcze nic nie jest przesądzone w sprawie odpowiedzialności pracowników urzędów i instytucji pomocowych z Częstochowy i Olkusza. Po bulwersującej, opinię publiczną w Polsce decyzji Prokuratury Regionalnej w Gdańsku o umorzeniu śledztwa w sprawie o podejrzenie niedopełnienia obowiązków przez pracowników instytucji publicznych i pomocowych, dotyczących małoletnich Kamila M. i Fabiana M. – Prokuratura Krajowa zapowiedziała przeanalizowanie kontrowersyjnej decyzji przez Departament Postępowania Przygotowawczego.
Prokuratura Regionalna w Gdańsku, 17 maja 2023 roku wszczęła postępowanie, które właśnie zakończyło się umorzeniem. Dochodzenie obejmowało dwie grupy – funkcjonariuszy publicznych: (sędziów Sądu Rejonowego w Częstochowie; prokuratora Prokuratury Rejonowej w Olkuszu; funkcjonariuszy KMP w Częstochowie; funkcjonariuszy II Komisariatu Policji w Częstochowie i funkcjonariuszy Komendy Powiatowej Policji w Olkuszu; kuratorów sądowych Sądu Rejonowego w Częstochowie oraz kuratora sądowego Sądu Rejonowego w Olkuszu) oraz pracowników urzędów i instytucji pomocowych, nie będących funkcjonariuszami publicznymi: (lekarzy, którzy udzielali świadczeń lekarskich w podmiotach medycznych na terenie Częstochowy i Olkusza; pracowników socjalnych i asystentów rodziny z Częstochowskiego Centrum Wsparcia Rodziny, z Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Częstochowie i z Ośrodka Pomocy Społecznej w Olkuszu; nauczycieli z Przedszkola w Olkuszu i z Przedszkola w Częstochowie, a także Zespołu Szkół w Częstochowie oraz z Ośrodka Wychowawczego w Częstochowie i z Zespołu Szkół w Olkuszu).
Prokuratura w toku postępowania ustaliła, że działania i zaniechania osób pełniących funkcje w ramach służby publicznej nie wyczerpują znamion przestępstwa, przewidującego odpowiedzialność karną wobec funkcjonariuszy publicznych, którzy przekraczając swoje uprawnienia lub nie dopełniając obowiązków działają na szkodę interesu publicznego lub prywatnego.
Ustalenia śledztwa w zakresie osób będących funkcjonariuszami publicznymi wykazały, że powierzone im obowiązki wykonywali prawidłowo, a uchybienia były incydentalne i nie były na tyle poważne, aby można mówić o popełnieniu przestępstwa, a jedynie, co najwyżej o popełnieniu deliktu dyscyplinarnego.
W śledztwie dotyczącym zabójstwa Kamila M. i znęcania się nad obu braćmi ujawniono przesłanki wskazujące na uzasadnione podejrzenie, że osoby zatrudnione w instytucjach zobowiązanych do sprawowania pieczy nad rodzinami wymagającymi wsparcia i pomocy państwa, a także realizujących zadania z zakresu ochrony interesów osób małoletnich, mogły dopuścić się niedopełnienia obowiązków i działać w ten sposób na szkodę szeroko rozumianego interesu publicznego, a także na szkodę interesu prywatnego małoletnich Kamila M. i Fabiana M.
Odnosząc się do ewentualnej odpowiedzialności karnej: lekarzy, pracowników MOPS-ów i nauczycieli, prokurator prowadzący śledztwo zauważył, że osoby te, nie są funkcjonariuszami publicznymi, więc nie mogą odpowiadać z paragrafów, wpisanych w zawiadomienie do prokuratury. Śledztwo i w tej grupie osób zostało umorzone.
Nie oznacza to jednak, że urzędnicy nie będą odpowiadać z innych artykułów kodeksu karnego.
O tym, czy Departament Postępowania Przygotowawczego Prokuratury Krajowej podejmie się analizy decyzji Prokuratury Regionalnej w Gdańsku o umorzeniu śledztwa dotyczącego podejrzenia niedopełnienia obowiązków przez pracowników instytucji publicznych i pomocowych w sprawie rodziny Kamila M. – zdecyduje sąd. Ponieważ postanowienie o umorzeniu śledztwa jest nieprawomocne, siostra Kamilka zakatowanego przez ojczyma Dawida B., przy bierności matki Magdaleny B. – zapowiada złożenie zażalenia do Sądu Rejonowego w Częstochowie. Jeśli sąd decyzję Prokuratury Regionalnej w Gdańsku o umorzeniu uchyli, sprawa trafi do ponownego rozpatrzenia przez śledczych. Wówczas Departament Postępowania Przygotowawczego Prokuratury Krajowej nie będzie musiał podejmować żadnych czynności.
Renata R. Kluczna