Z początkiem nowego roku szkolnego, szkoły rozpoczęły wydawanie uczniom plastikowych dokumentów, wyglądem i formatem zbliżonych do dowodów osobistych czy praw jazdy. W karcie, w sposób cyfrowy „zaszyte” są dane ucznia i nazwa szkoły. Ważność na kolejny rok szkolny będzie wyznaczać hologram naklejany na rewersie.
Starych,papierowych legitymacji nie trzeba wymieniać, wystarczy je – tak jak do tej pory – podbić pieczątką na odwrocie dokumentu w sekretariacie szkolnym do 30 września. Nowe otrzymują na początek uczniowie klas pierwszych i ci, którzy zniszczyli lub zgubili papierowe. Wydanie nowej legitymacji jest bezpłatne (należy dostarczyć zdjęcie w formie tradycyjnej lub elektronicznej), ale już duplikat będzie kosztował 9 złotych (wysokość równa kwocie opłaty skarbowej za poświadczenie własnoręczności podpisu).
Zgodnie z rozporządzeniem z 7 czerwca 2023 roku w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych od 13 lipca 2024, wszystkie nowo wydane legitymacje mają mieć format plastikowej karty, zgodnej ze specyfikacją zawartą w rozporządzeniu.
Zmianie uległ proces personalizacji legitymacji. Dotychczas dokumenty te były personalizowane w szkołach (ręcznie lub za pomocą drukarki) – dane uczniów nanoszono na blankiety papierowe, a już wydane legitymacje – podbijano jedną pieczęcią.
Rozporządzenie precyzuje, w jaki sposób dane uczniów powinny być nanoszone na blankiety w przypadku nowych legitymacji: „Po procesie personalizacji karta jest chroniona zewnętrzną folią laminującą”; „Pole zdjęcia na awersie (…) jest przeznaczone na umieszczanie kolorowego zdjęcia (…) metodą termodruku”; „Blankiet legitymacji szkolnej jest przystosowany do personalizacji techniką termotransferową”. Oznacza to, że dotychczasowe narzędzia, którymi posługiwały się sekretariaty przy wydawaniu legitymacji papierowych, nie będą wykorzystywane przy legitymacjach plastikowych.
Wyposażenie każdej jednostki oświatowej w sprzęt i oprogramowanie do personalizacji legitymacji lub zlecanie tych usług firmom zewnętrznym byłoby bardzo kosztowne, w związku z tym Wydział Edukacji urzędu miasta Częstochowy podjął decyzję, że to Biuro Finansów Oświaty – w ramach wspólnej obsługi szkół – zajmie się wydrukiem e-legitymacji szkolnych.
Szkoły, jak dotychczas zbierają i wprowadzają dane uczniów, zaczytują cyfrowe zdjęcia, samym zaś wydrukiem legitymacji tzw. personalizacją zajmuje się Biuro Finansów Oświaty.
Zadanie to jest wdrożone, a przesyłane przez szkoły legitymacje są na bieżąco drukowane w Biurze Finansów Oświaty. Druki opatrzone stosownym hologramem trafiają do jednostek oświatowych, skąd są wydawane uczniom.
Wszystkie wydane do 12 lipca 2024 legitymacje w formie papierowej zachowują ważność do czasu zakończenia nauki przez ucznia w danej szkole.
red.