Skontaktuj się z nami!

Reklama

To jest miejsce na Twoją reklamę

Kontakt

Tygodnik Regionalny 7 dni

Al. Wolności 22 lok. 12
42-217 Częstochowa

Redakcja

tel. 34 374 05 02
redakcja@7dni.com.pl
redakcja7dni@interia.pl

Biuro reklamy

tel. 34 374 05 02
kom. 512 044 894
marketing7dni@gmail.com
redakcja7dni@interia.pl

Edit Template

ZNAD TAMIZY: Blue Monday

Jeśli czytacie Państwo tę relację z Wysp Brytyjskich, to znaczy, że wszystko z Wami w porządku, nic złego się nie wydarzyło, nie zrobiliście sobie żadnej krzywdy, co przyjmuję z wielką ulgą. Śmieszne to nie jest, bo w kontekście historycznym zagrożenie było poważne i realne, a w tym roku nawet podwójne. Chodzi o Blue Monday, czyli trzeci poniedziałek stycznia, najbardziej podobno stresujący i powodujący stany depresyjne dzień w roku.

Liczba samobójstw w tym dniu jest większa niż w jakimkolwiek innym dniu. Sprawa jest w rzeczy samej poważna i – niezależnie od totalnej głupoty, a może właśnie dlatego – rozwojowa, a  przez to oczywiście groźna.
Cóż takiego jest zatem w tym trzecim poniedziałku stycznia? Ano same nieszczęścia. Święta minęły, wszystkie oszczędności poszły na ich godną oprawę, do wypłaty daleko, pogoda pod psem, jak to w styczniu, noworoczne deklaracje i plany na najbliższe 12 miesięcy rozpływają się we mgle i gołym okiem widać, że nic z nich nie wyjdzie. Nic tylko siąść i płakać.

A wszystko zaczęło się całkiem niewinnie, od telewizyjnego kanału Sky Travel (działał od 2003 do 2010), który prezentował atrakcje turystyczne całego świata i oferty biur podróży. Jedna z tych ofert, przygotowana na styczeń była osobliwa i odwoływała się dokładnie do tej  samej, wymienionej wyżej, listy nieszczęść. A lekarstwem na rozładowanie stresu miał być krótki wypad do ciepłych krajów. Oferta nie precyzowała wprawdzie co będzie po powrocie, bo przecież dziura w domowym budżecie raczej się zwiększała zamiast maleć, ale kto by tam przejmował się drobiazgami, kiedy w grę wchodzą stres i depresja. Sprawą zainteresowali się, co oczywiste, naukowcy i w 2005 roku na łamach Guardiana ukazała się skrócona wersja rozprawy naukowej podpisana przez niejakiego Cliffa Arnalla, nauczyciela jakiegoś ośrodka edukacyjnego, mającego powiązania z Uniwersytetem w Cardiff. Zrobiła się afera, bo po pierwsze – przytaczani przez Arnalla naukowcy z dziedziny psychologii o niczym nie wiedzieli, po drugie – Uniwersytet w Cardiff zdecydowanie odciął się od jakichkolwiek związków z Arnallem, po trzecie wreszcie – rozprawa tegoż rozesłana została przez agencję public relations do wielu gazet, ale żadna, poza Guardianem, nie zdecydowała się jej opublikować, uważając ją za mętną i mogącą w sposób nieprzewidywalny, ale z pewnością niekorzystny, wpłynąć na psychikę osób podatnych na stres i depresję.

I tak się rzeczywiście stało. Na nic zdały się oficjalne oświadczenia wybitnych psychologów, nazywających wywody Arnalla farsą. Na nic zdał się też niedawny artykuł w Guardianie, w którym określono je jako „kupa g…a”. Blue Monday żyje już własnym życiem. Nie brakuje opinii, że to psychoterapeuci stoją za tym wszystkim i coś w tym być może jest, bo według statystyk liczba pacjentów u różnej maści specjalistów od ludzkiej psychiki, zwiększyła się od roku 2005 znacznie. Nie brakuje też głosów, że styczeń był najnudniejszym i najbardziej nijakim miesiącem w roku, więc trzeba było go jakoś ubarwić. I to ubarwianie w tym roku nieźle się rozwinęło, bowiem okazało się, że Blue Monday to już nie tylko trzeci poniedziałek stycznia, ale także pierwszy, choć nie wiadomo jeszcze, czy to tylko w tym roku, czy już na stałe. Na szczęście i jeden, i drugi poniedziałek mamy już za sobą.

Udostępnij:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Dołącz do nas!

Zapisz się do Newsletera

Udało się zasubskrybować! Ups! Coś poszło nie tak...
Archiwum gazety
Edit Template
Materiały audio
Materiały wideo

Kontakt

Tygodnik Regionalny 7 dni

Al. Wolności 22 lok. 12
42-200 Częstochowa

Biuro reklamy

tel. 34 374 05 02
kom. 512 044 894
e-mail: marketing7dni@gmail.com
e-mail: redakcja7dni@interia.pl

 
Redakcja

tel. 34 374 05 02
e-mail: redakcja@7dni.com.pl
e-mail: redakcja7dni@interia.pl

Wydawca 7 dni

NEWS PRESS RENATA KLUCZNA
Al. Wolności 22 lok. 12
42-200 Częstochowa
NIP: 949-163-85-14
tel. 34/374-05-02
mail: redakcja@7dni.com.pl

Media społecznościowe

© 2023 Tygodnik Regionalny 7 dni
Skip to content