Skontaktuj się z nami!

Reklama

To jest miejsce na Twoją reklamę

Kontakt

Tygodnik Regionalny 7 dni

Al. Wolności 22 lok. 12
42-217 Częstochowa

Redakcja

tel. 34 374 05 02
redakcja@7dni.com.pl
redakcja7dni@interia.pl

Biuro reklamy

tel. 34 374 05 02
kom. 512 044 894
marketing7dni@gmail.com
redakcja7dni@interia.pl

Edit Template

Wizytówki

Historia wizytówek sięga XV wieku, gdzie w Chinach były kaligrafowane na jedwabiu lub na papierze ryżowym. W późniejszym czasie tamtejsi urzędnicy mieli obowiązek posługiwać się kartonikami z papieru czerpanego, zawierającymi swoje dane. 

Do Europy wizytówki przywiózł najprawdopodobniej morski podróżnik Marco Polo, a najbardziej popularne były we Francji i Włoszech. Początkowo używane były tylko w arystokratycznych kręgach, jako karty wizytowe. Wykorzystywano je w celu zaanonsowania swojej wizyty poprzez wysyłanie gońca dostarczającego wizytówkę przybywającego gościa. Również dama, po przybyciu w gościnę, miała obowiązek wręczyć swoją wizytówkę na ręce tamtejszej gospodyni. 

Karty wizytowe wykonane były na białym kartonie i zawierały imię i nazwisko naniesione odręcznie przez właściciela wizytówki. Nierzadko zdobił ją rysunek zamówiony u artysty lub inna forma grafiki, np. ilustrująca wygląd posiadłości, portret, inicjały, scenkę humorystyczną, itd. Ówczesna wizytówka pełniła zatem nieco inne funkcje niż obecnie. Przede wszystkim stanowiła identyfikację i uwiarygodnienie konkretnej osoby. W ten prosty sposób można było dowiedzieć się o właścicielu, jego osobowości czy zainteresowaniach.

Ponieważ wizytówki tworzone w tamtych czasach były niezwykle fantazyjne, bogate w treść i grafikę, to proces ich wykonania był dość długotrwały i pracochłonny. Uzdolnieni artyści i rzemieślnicy poświęcali dużo uwagi i czasu, aby sprostać oczekiwaniom wymagających klientów. Właściciele musieli jedynie wpisać własnoręcznie swoje nazwiska. 

Wraz z biegiem lat dochodziło stopniowo do upowszechniania wizytówek na całym świecie. W XVIII i XIX wieku w każdym lepszym domu znajdował się już zasobnik, w którym gromadzono karty gości, związane głównie z ich wizytami. Jeżeli na przykład ktoś składał wizytę i nie zastał gospodarza w domu, pozostawiał wówczas swój bilet wizytowy z załamanym, górnym, lewym rogiem. Oznaczało to, że właściciel biletu był osobiście. Zwyczaj ten był dość popularny wśród ówczesnych grup społecznych.

Jeśli chodzi o sam druk wizytówek, to powstawały one w różnych technikach, np: offset, chromolitografia, drzeworyt, litografia, a nawet fotografia. W 1854 roku André Disdéri, fotograf z Paryża, opatentował nową technikę, która dawała więcej możliwości w zakresie wizytówek. Coraz częstsze stawało się produkowanie biletów wizytowych, ozdobionych własnymi zdjęciami. Wizytówki takie były dwustronne, z jednej strony widniała fotografia właściciela natomiast z drugiej informacja o osobie czy zakładzie. Przeważnie były one zarezerwowane dla osób z zacnych rodów, gdyż nie była to tania inwestycja.

W przeszłości wizytówki pełniły rozmaite funkcje. Nie tylko informowały o przybyciu z wizytą, ale były także dołączane do podarunków lub chowane w bukietach kwiatów, zapraszały na spotkanie towarzyskie, wyrażały kondolencje (miały wówczas czarną obwolutę), były listami polecającymi, itp.

Jeszcze 20-30 lat temu posiadanie, czy nawet samo wręczanie wizytówki postrzegane było w Polsce jako dziwactwo, zaś posiadacz wizytówki – jako z lekka podejrzana osoba. Musiało minąć trochę czasu nim przekonano się do praktycznej funkcji wizytówki. Dzisiaj nie trzeba już nikomu tłumaczyć, czym jest. Znajdziemy ją w prawie każdej torebce czy szufladzie biurka, w każdym neseserze lub plecaku. Od początku swojego istnienia pełni tą samą rolę – informuje w elegancki sposób, kim jesteśmy i jak można się z nami skontaktować. Ten mały kartonik stał się elementem niezbędnym, pozwalającym na wymianę danych teleadresowych i nawiązanie nowych relacji.

Udostępnij:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Dołącz do nas!

Zapisz się do Newsletera

Udało się zasubskrybować! Ups! Coś poszło nie tak...
Archiwum gazety
Edit Template
Materiały audio
Materiały wideo

Kontakt

Tygodnik Regionalny 7 dni

Al. Wolności 22 lok. 12
42-200 Częstochowa

Biuro reklamy

tel. 34 374 05 02
kom. 512 044 894
e-mail: marketing7dni@gmail.com
e-mail: redakcja7dni@interia.pl

 
Redakcja

tel. 34 374 05 02
e-mail: redakcja@7dni.com.pl
e-mail: redakcja7dni@interia.pl

Wydawca 7 dni

NEWS PRESS RENATA KLUCZNA
Al. Wolności 22 lok. 12
42-200 Częstochowa
NIP: 949-163-85-14
tel. 34/374-05-02
mail: redakcja@7dni.com.pl

Media społecznościowe

© 2023 Tygodnik Regionalny 7 dni
Skip to content