– Przeniosłem firmę z Częstochowy do Katowic, bo płacę mniejszy podatek od środków transportu. Nasi urzędnicy to już nie wiedzą, ile brać. Zresztą nie jestem jedyny. Wielu moich znajomych z branży transportowej przerejestrowało samochody do innych gmin, czasami nawet bardzo odległych i bardzo małych, ale co im to szkodzi, skoro w kieszeni zostaje – opowiada częstochowianin, właściciel firmy transportowej.
Nawet wielcy tego świata uciekają od podatków – od znanych gwiazd po dziedziców gigantycznych fortun rodzinnych. Nie tak dawno międzynarodową opinię publiczną wstrząsnęła afera, której bohaterami stali się najbogatsi ludzie świata, a to za sprawą korzystania z przywilejów w rajach podatkowych.
Tym bardziej nie powinien dziwić fakt, że właściciele firm transportowych z Częstochowy szukają gmin, w których mogą zapłacić mniejszy podatek od środków transportu, bo Częstochowa jest droga. A potwierdza to raport Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych, które co roku przyznaje samorządom wyróżnienia i certyfikaty – „Gmina przyjazna transportowi drogowemu”. Najniższymi podatkami od środków transportu mogą pochwalić się Cedry Wielkie z województwa pomorskiego, Bojadła z lubuskiego, Gościno z zachodniopomorskiego oraz Suchy Las z Wielkopolski. Z kolei „najdroższe” gminy to: Babimost (lubuskie), Biszcza (lubelskie), Częstochowa (śląskie) i Grabica (łódzkie). Jak wynika z raportu Zrzeszenia różnica w wysokości podatków sięga (w zależności od rodzaju pojazdu) od ponad 100 do 300 procent. W przypadku 3-osiowego samochodu ciężarowego powyżej 25 ton można zaoszczędzić od
ponad 1.000 do nawet 2.200 złotych.
Niektóre gminy dostrzegły szansę na podreperowanie własnego budżetu. Kuszą przedsiębiorców niskimi podatkami, a firmy chętnie korzystają z propozycji, niezależnie od położenia gminy. Atrakcyjnych stawek przewoźnicy mogą spodziewać się w każdym regionie kraju. Przykładem może być chociażby sukces gospodarczy gminy Biały Bór (zachodniopomorskie), która radykalnie obniżyła lokalne daniny, nakładane na właścicieli ciężarówek, przyczep i autobusów. Oryginalnym pomysłem było również rozsyłanie listów do firm transportowych, w których gmina przekonywała do korzyści finansowych, płynących z rejestracji samochodów w Białym Borze. Zaledwie 5-tysięczna gmina, w której od lat zarejestrowanych było raptem 30 ciężarówek, musiała zmierzyć się z masową inwazją 250 nowych rejestracji. Akcja warta była ponad 200 tysięcy złotych, dodatkowych pieniędzy dla gminy.
Oczywiście obniżenie podatku od środków transportu nie zawsze oznacza wzrost wpływów do budżetu gminy. Niektóre samorządy wychodzą jednak z założenia, że niską ceną przyciągną wielu przedsiębiorców, a wiele znaczy więcej pieniędzy.
Czy rzeczywiście właściciele firm transportowych rezygnują z rejestracji samochodów w częstochowskim magistracie? Na to pytanie odpowiada tabela. Ogólna liczba pojazdów wzrosła, ale np. samochodów ciężarowych – zmalała.
Liczba pojazdów
2014 rok 2015 rok 2016 rok (do 23.11.)
autobus 479 488 487
ciągnik rolniczy 893 912 928
ciągnik samochodowy 1.392 1.356 1.395
motocykl 5.987 6.301 6.574
motorower 4.004 4.037 4.004
naczepa specjalizowana 73 73 72
naczepa 1 1 1
naczepa ciężarowa 850 842 856
naczepa specjalna 20 25 25
naczepa uniwersalna 155 153 153
przyczepa r. specjalizowana 44 42 42
przyczepa r. uniwersalna 46 46 46
przyczepa rolnicza specjalna 5 5 5
przyczepa specjalizowana 109 107 105
przyczepa ciężarowa 737 791 804
przyczepa ciężarowa rolnicza 72 73 75
przyczepa lekka 4.659 4.725 4.796
przyczepa rolnicza specjalizowana 3 3 3
przyczepa specjalna 1.311 1.312 1.337
przyczepa uniwersalna 290 283 273
samochód ciężarowy uniwersalny 3.399 3.273 3.170
samochód ciężarowy specjalizowany 565 563 559
samochód ciężarowo-osobowy 704 702 702
samochód ciężarowy specjalizowany 4 3 3
samochód ciężarowo-uniwersalny 9 8 6
samochód inny 297 297 294
samochód ciężarowy 13.905 14.112 14.416
samochód osobowy 110.683 113.715 117.536
samochód sanitarny 65 67 62
samochód specjalny 1.011 1.051 1.063
ogółem 151.752 155.366 159.788
A w jaki sposób samochody migrują, zapytaliśmy przedstawiciela firmy leasingowej. „Firmy nie przenoszą siedziby do innej gminy, tylko tworzą w wybranej przez siebie tej z niskimi opłatami – zakład lub inną jednostkę organizacyjną (oddział, filię). Często sprowadza się to do tego, że wynajmuje się plac, zatrudnia w danym oddziale jedną lub parę osób i na podstawie wewnętrznych aktów przypisuje się do oddziału/zakładu pojazdy, a potem rejestruje w wybranej gminie”.
Przykro czytać, że są gminy przyjazne przedsiębiorcom, gdy u nas patrzy się na swoich wilkiem. Tylko patrzeć, jak wyemigrują wszyscy niezadowoleni z polityki gospodarczej prezydenta Krzysztofa Matyjaszczyka (SLD). I kto będzie płacił podatki? Urzędnicy…
3 komentarzy
A może podatki powinny być jednakowe w całej polsce?
Jak to jest, że firma jeździ po ulicach Częstochowy a podatek płaci w Oleśnie?
A może podatki powinny być jednakowe w całej polsce?
Jak to jest, że firma jeździ po ulicach Częstochowy a podatek płaci w Oleśnie?
Częstochowa to piękne miasto,zarządzana przez dziwnych ludzi.Co roku radni i prezydent fundują nam podwyżki,woda,śmieci i podatki.Z jednych ściągają haracz,drugim Matyjaszczyk od lat umarza podatki.Bardzo dobrze,że przedsiębiorcy uciekają z miasta,może jak skarbona będzie pusta i Matyjaszczyk obudzi się z ręką w nocniku,zacznie mieszkańców traktować z szacunkiem.Bo jak na razie w Częstochowie są dwie kategorie mieszkańców,lepszy sort z parasolem ochronnym magistratu,
drugi sort do łupienia skóry przy każdej okazji.
Częstochowa to piękne miasto,zarządzana przez dziwnych ludzi.Co roku radni i prezydent fundują nam podwyżki,woda,śmieci i podatki.Z jednych ściągają haracz,drugim Matyjaszczyk od lat umarza podatki.Bardzo dobrze,że przedsiębiorcy uciekają z miasta,może jak skarbona będzie pusta i Matyjaszczyk obudzi się z ręką w nocniku,zacznie mieszkańców traktować z szacunkiem.Bo jak na razie w Częstochowie są dwie kategorie mieszkańców,lepszy sort z parasolem ochronnym magistratu,
drugi sort do łupienia skóry przy każdej okazji.
Piękny artykuł – ważny gospodarczo i społecznie i pełen twardych faktów – o antypolityce podatkowej koalicji SLD-PO-PiS. Ale kogo to obchodzi: SLD nie może pogodzić się z tym, że Ogórek przeszła do PiS i kumpluje się z Warzechą z Faktu, PiS jedzie walcem i asfaluje, a PO ma na co zapracowała. A organizacje przedsiębiorców zajmują się pseudopolityką i autoprmocją, vide niejaki Domagała z ZPP.
Piękny artykuł – ważny gospodarczo i społecznie i pełen twardych faktów – o antypolityce podatkowej koalicji SLD-PO-PiS. Ale kogo to obchodzi: SLD nie może pogodzić się z tym, że Ogórek przeszła do PiS i kumpluje się z Warzechą z Faktu, PiS jedzie walcem i asfaluje, a PO ma na co zapracowała. A organizacje przedsiębiorców zajmują się pseudopolityką i autoprmocją, vide niejaki Domagała z ZPP.