“W związku z licznymi pytaniami dotyczącymi decyzji starosty w związku z nieprawidłowym naliczeniem mu wynagrodzenia za pracę Starostwo Powiatowe w Częstochowie informuje:
Natychmiast po wykryciu nieprawidłowości starosta Andrzej Kwapisz zadeklarował gotowość zwrotu sumy, którą wypłacono mu niezgodnie z przepisami i poprosił pracowników wydziału finansowego o dokładne wyliczenie wysokości tej kwoty. Dzisiaj zakończono skomplikowane obliczenia (trzeba było uwzględnić zmieniająca się kwotę bazową, płacone przez starostę składki ZUS, ubezpieczenia zdrowotnego i podatki) i okazało się, że chodzi o sumę 20 975, 93 zł. Starosta nie skorzystał z instytucji przedawnienia roszczeń z tytułu nadpłaconego wynagrodzenia ani z braku możliwości prawnych dochodzenia jego zwrotu. Złożył w wydziale finansowym oświadczenie, w którym deklaruje zwrot całej kwoty w czterech ratach poczynając od miesiąca stycznia br.
Jak doszło do tego, że staroście wypłacano wyższą pensje niż dopuszczają przepisy? By wyjaśnić tę sprawę trzeba wiedzieć, że kwestie związane z wynagrodzeniem wójtów, burmistrzów, prezydentów miast i starostów regulowane są aż przez trzy akty prawne:
– rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 18 marca 2009 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych, w którym zamieszczone są tabele określające maksymalna wysokość poszczególnych składników wynagrodzeń (pensja zasadnicza, dodatek funkcyjny, dodatek specjalny, itp.),
– ustawę z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych, w której wprowadzono ograniczenie maksymalnego wynagrodzenia ww. osób do 7-krotności kwoty bazowej dla osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe,
– ustawę budżetową, w której co roku podawana jest wysokość ww. kwoty bazowej.
W roku 2009 kwota bazowa była wyższa niż obecnie i ustalone na początku poprzedniej kadencji wynagrodzenie starosty było prawidłowe – nie przekraczało ustawowego maksimum. W grudniu 2014 r., czyli na początku obecnej kadencji, postanowiono nie zmieniać wysokości pensji starosty. Niestety, przeoczono fakt, że w międzyczasie kwota bazowa została obniżona, w wyniku czego, choć pensje starosty wyliczono zgodne z tabelą z rozporządzenia Rady Ministrów z 2009 r., doszło do przekroczenia dopuszczalnego limitu. Nie ukrywamy, że popełniono błąd, ale identyczne błędy (wynikające z niespójności przepisów prawa) popełniło także wiele innych samorządów w Polsce i nie zostały one dostrzeżone nawet przez zewnętrzne organy kontrolne”.