Temat węgla nieco przycichł, bo ostatecznie – choć z wielkim opóźnieniem – czarne złoto do Częstochowy dotarło (w ramach rządowego programu dystrybucji węgla przez samorządy). Co prawda w naszym mieście, prezydent Krzysztof Matyjaszczyk (SLD) zdecydował, że częstochowski samorząd nie będzie sprzedawać mieszkańcom taniego węgla, a prawo do zaopatrzenia częstochowian w cenny zimą kruszec przekazał prywatnej firmie z województwa kujawsko-pomorskiego. Dziś pytamy nie tyle o dostępność węgla dla osób indywidualnych, co o osiągalność opału przez instytucje miejskie.
Na początku 2021 roku magistrat – odpowiadając na nasze zapytania dotyczące wymiany źródeł ciepła – przyznał, że liczba wszystkich urządzeń wykorzystujących węgiel (kuchni i pieców węglowych, pieców kaflowych, trzonów kuchennych) wyłącznie w budynkach z mieszkaniowego zasobu gminy to 3.247 sztuk oraz 2 kotłownie węglowe. Wiadomo już, że w przypadku indywidualnych pieców ogrzewczych zakup węgla jest w gestii lokatorów.
Ale co z kotłowniami?
Z pytaniami udaliśmy się do urzędu miasta Częstochowy:
– Gdzie zlokalizowane są owe dwie kotłownie (o których w 2021 roku wspominał magistrat) i jakie budynki ogrzewają: usługowe / użyteczności publicznej…?
– W zasobach mieszkaniowych gminy znajdują się 3 kotłownie węglowe, rozprowadzające ciepło w lokalach komunalnych w budynkach przy:
– ul. Biurowej 1 – 26 lokali mieszkalnych + 3 lokale usługowe
– ul. Pawiej 24/26 – 4 lokale mieszkalne
– ul. Powstańców Warszawy 144 – 10 lokali mieszkalnych.
Ponadto z ogrzewania węglowego korzystają jeszcze 3 jednostki oświatowe, posiadające własne kotłownie (ich liczba sukcesywnie spada, w przyszłym roku na inny rodzaj ogrzewania mają przejść dwie z niżej wymienionych SP 16 i MP 9):
– SP nr 16 ul. Ułańska
– MP 9 ul. Sabinowska
– MP 32 ul. św. Rocha.
– Skąd pochodzi węgiel dla tych kotłowni?
– Zakup węgla dla zasobu komunalnego realizowany jest na podstawie umowy na dostawę węgla kamiennego „ekogroszku” dla potrzeb ZGM TBS. Obecnym dostawcą jest firma Vasco z Katowic, dotychczasowy dostawca, z którym podpisano aneks na dostawę węgla w obecnym sezonie, po tym jak kilkukrotne zapytania ofertowe nie przyniosły rezultatu (nie było oferentów).
2 przedszkola i szkoła zamawiają węgiel we własnym zakresie (kompetencja dyrektora).
– Jaki był koszt zakupu węgla dla kotłowni znajdujących się w zasobach gminy?
– Koszt zakupu węgla dla potrzeb kotłowni w zasobach komunalnych wyniósł, wg informacji ZGM, około 129 tysięcy złotych.
Łączny koszt zakupu dla kotłowni przy placówkach oświatowych na obecny sezon grzewczy nie jest jeszcze w pełni znany, bo placówki korzystają z wcześniejszych zapasów, a częściowo będą je jeszcze uzupełniać (kotłownie wymagają z reguły określonego rodzaju węgla). Koszt łączny może wynieść około 180-200 tysięcy złotych.
– Ile ton węgla potrzebnych jest na zabezpieczenie potrzeb tych kotłowni?
– Dla trzech kotłowni węglowych w zasobach komunalnych zapotrzebowanie węgla na sezon grzewczy to około 60-70 ton.
W przypadku 3 placówek oświatowych zapotrzebowanie na sezon grzewczy wynosi ponad 80 ton.