Ministerstwo Zdrowia i Centrum e-Zdrowia kończą prace nad wdrożeniem pilotażu e-rejestracji, która ma ułatwić pacjentom umawianie wizyt u specjalistów, a w przyszłości również planowanie hospitalizacji – podaje Prawo.pl. Półroczny pilotaż umożliwi pacjentom zapisanie się na tomografię komputerową, rezonans magnetyczny oraz do poradni kardiologicznej.
Obecnie na Internetowym Koncie Pacjenta (IKP) jest możliwość wyboru lekarza POZ, udostępnienia dokumentacji medycznej, dostępne są e-recepty, e-skierowania, historia wizyt medycznych, informacje o szczepieniu przeciwko Covid-19, unijny certyfikat covidowy, a ostatnio dodano możliwość ustawienia tzw. przypominajki o lekach. Wkrótce dojdzie kolejna funkcjonalność – usługa centralnej e-rejestracji. – Umożliwi ona dostęp do grafików wszystkich placówek medycznych w jednym miejscu. Dzięki temu będzie możliwość wyszukania specjalisty w wybranej przez siebie miejscowości i zapisania się na konsultację. Da ona pacjentowi możliwość samodzielnego umówienia się na wizytę z poziomu IKP – mówiła w czerwcu 2021 r. Anna Goławska, ówczesna wiceminister zdrowia, odpowiedzialna za cyfryzację.
Usługa centralnej e-rejestracji ma być dostępna z poziomu IKP, nad którą pracują Ministerstwo Zdrowia i Centrum e-Zdrowia. Na taką usługę pacjenci będą musieli jednak jeszcze trochę poczekać, w najlepszym razie do 2023 roku. Natomiast wkrótce ruszy półroczny pilotaż e-rejestracji na tomografię komputerową, rezonans magnetyczny oraz do poradni kardiologicznej. Do pilotażu zgłosiły się już pierwsze podmioty, m.in. Centrum Medyczno-Diagnostyczne prowadzące poradnie rodzinne oraz specjalistyczne.
System będzie zbierał od świadczeniodawców dane o wolnych terminach wizyt. Pacjent poprzez IKP wejdzie do e-rejestracji, wybierze usługę, a potem wskaże, gdzie i kiedy chciałby z niej skorzystać. Jeśli znajdzie się termin, pacjent poda numer e-skierowania i zostanie zarejestrowany. Natomiast w przypadku braku wolnego terminu, pacjent trafi do centralnej e-poczekalni. Kiedy wolny termin się pojawi, system wyszuka pacjentów z okolicy i zaproponuje im wizytę. System ma też przypominać pacjentom o terminie wizyty oraz prosić o jej potwierdzenie.
Eksperci wskazują, że pojawia się jednak problem z gradacją ważności skierowań. System e-rejestracji ma je dzielić na bardzo pilne, pilne i stabilne. Tymczasem algorytm nie rozpoznaje, czy skierowanie z trybem pilne (CITO), jest rzeczywiście pilne. Zdaniem ekspertów portalu Prawo.pl należy powiązać tryb skierowania z ustaleniem standardów dotyczących wskazań klinicznych, a konsultanci krajowi powinni opracować kliniczne wskaźniki przypadku pilnego dla każdego zakresu poradni.
Prezes Fundacji My Pacjenci, Magdalena Kołodziej uważa, że to bardzo dobre rozwiązanie, oczekiwane przez pacjentów.
– Tak jak i inne rozwiązania e-zdrowia, dla wielu osób będzie to najprostszy i najwygodniejszy sposób. Mamy nadzieję, że technologicznie będzie to działało sprawnie, szybko i wygodnie. Liczymy, że rozwiązanie odciąży również tradycyjne sposoby umawiania, co spowoduje, że osoby wybierające np. umawianie się przez telefon dodzwonią się szybciej do przychodni. Ważne jest, by ten system umożliwiał także odwoływanie umówionej wizyty on-line lub przez sms – dodaje prezes Fundacji.
Źródło: PAP MediaRoom