Przedszkole to instytucja opiekuńczo-wychowawcza, do której uczęszczają dzieci w wieku od 3 lat (w Polsce czasem nawet od 2,5) do rozpoczęcia spełniania obowiązku szkolnego. Przedszkola rozwinęły się z dawnych ochronek, które były instytucjami filantropijnymi, o charakterze opiekuńczym, przeznaczonymi głównie dla ubogich dzieci. Pierwsze powstały w końcu XVIII wieku we Francji. Dopiero w połowie XIX w. rozwinął się w Europie ruch tzw. ogródków dziecięcych, zwanych też „freblówkami”, które stanowiły prototyp dzisiejszego przedszkola. Zadaniem tychże przedszkoli było zapewnienie dzieciom właściwych warunków rozwoju fizycznego, umysłowego, emocjonalnego i społecznego, wyrównywanie ewentualnych braków i opóźnień w tym zakresie, przygotowanie dziecka do nauki w szkole oraz pomoc pracującym rodzicom w zapewnieniu dzieciom opieki wychowawczej.
Pierwsze przedszkole w Polsce założone zostało w 1836 roku w Warszawie. Po roku 1918, w II Rzeczypospolitej rozpoczął się proces upowszechniania wychowania przedszkolnego, który trwał do września 1939 roku.
W latach 1945–1947 w miarę wyzwalania ziem polskich spod okupacji III Rzeszy następowało dość szybkie tworzenie przedszkoli i szkół, najczęściej z obowiązku zakładania i utrzymywania przedszkoli przez państwo i samorząd w duchu rozwoju komunizmu i socjalizmu. W latach 1947-1989 niepubliczne placówki przedszkolne rozwiązywano lub były pod ścisłą ochroną kuratoriów oświaty PRL.
Reformy oświaty po roku 1989 nie wniosły wielu zmian oświatowych w przedszkolach i ich programach kształcenia przedszkolnego.
Z dniem 1 września 2004 wprowadzono obowiązek odbycia rocznego przygotowania przedszkolnego przez dzieci w wieku 6 lat w przedszkolu albo w oddziale przedszkolnym zorganizowanym w szkole podstawowej, a od 1 września 2011 r. obowiązkiem tym objęto również dzieci pięcioletnie. Obowiązek ten można spełniać poprzez uczęszczanie do przedszkola, oddziału przedszkolnego przy szkole podstawowej lub do innej formy wychowania przedszkolnego (zespoły przedszkolne lub punkty przedszkolne). Obowiązek ten rozpoczyna się z początkiem roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 6 lat. Rodzice dzieci, które odbyły obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego, otrzymują przygotowaną przez nauczyciela informację o dojrzałości szkolnej dziecka. Dokument ten ma dostarczyć rodzicom informacji do podjęcia decyzji o ewentualnym odroczeniu dziecku obowiązku szkolnego.
Przedszkole prywatne czy publiczne
W dzisiejszym świecie jest wiele możliwości, można wysłać dziecko do przedszkola publicznego lub zdecydować się na bardziej kosztowną wersję – przedszkole prywatne. Zanim dokonamy wyboru warto rozważyć wszystkie aspekty za i przeciw, podliczyć koszty oraz zastanowić się nad możliwościami rozwoju naszego dziecka.
Bez względu na to jaką placówkę wybierzemy, pierwsze dni przedszkola to stres zarówno dla dzieci jak i rodziców. Dorośli odprowadzając pociechę do przedszkola przeżywają ciężki chwile. Płacz malucha powoduje, że wielu rodziców zastanawia się nad rezygnacją z przedszkola. Należy jednak pamiętać, że trudny okres minie, dziecko przestanie płakać, protestować, przyzwyczai się do nowej sytuacji, zaakceptuje ją i zacznie czerpać korzyści z naszej decyzji. Rodzice często zastanawiają się czy warto narażać dziecko na tak duży stres i posyłać je do przedszkola. Jednak w tej kwestii wszyscy wychowawcy są zgodni. Edukacja w przedszkolu ma bardzo duży wpływ na wszechstronny rozwój malucha.
Żeby oszczędzić stresu dziecku i sobie, lepiej pomyśleć jak przygotować dziecko na pierwszy dzień rozłąki z nami. Na pewno należy opowiadać o przedszkolu. Wskazane jest, aby wcześniej odwiedzić przedszkole, poznać wychowawcę, pokazać zabawki i pozwolić pobawić się – dzięki temu nowe miejsce przestanie być obce. Odpowiednie przygotowanie dziecka spowoduje, że pierwsze tak długie rozstanie z rodzicami z pewnością będzie mniej dramatyczne.
Nie należy traktować przedszkola jak zło konieczne, bo kiedy maluch zadomowi się w nowym miejscu, szybko zauważymy jak bardzo korzysta na kontakcie z rówieśnikami. Przedszkole pozwala rozładować niespożyte pokłady energii. Dziecko poznaje nowych przyjaciół, kłóci się, uczy rozwiązywać różne konflikty. Nawet pozornie zwykła zabawa też czegoś uczy.
Poza tym często zdarza się, że w przedszkolu dzieci pod wpływem grupy zaczynają robić rzeczy, których w domu nigdy nie robiły, np. niejadki jedzą wcześniej nielubiany obiad, a dzieci, które niewiele mówiły, pod wpływem grupy stają się rozmowne.
Wymienione zalety przedszkola to jedynie część wszystkich pozytywów podkreślanych przez wychowawców. Dlatego żaden rodzic, posyłający dziecko do przedszkola nie powinien mieć wyrzutów sumienia.