PORADY PRAWNE – styczeń 2023Czyżby prezent podarowany najbliższej osobie na gwiazdkę okazał się nie do końca trafiony A może sukienka kupiona podczas wyprzedaży za pośrednictwem strony internetowej sklepu ma nieodpowiedni rozmiar? To nie są sytuacje bez wyjścia, możesz bowiem odzyskać pieniądze. Poznaj swoje prawa.
Zwrot towaru zakupionego poza lokalem przedsiębiorstwa lub na odległość
Sytuacja konsumenta są odmiennie, zależnie od tego czy towar został zakupiony w sklepie stacjonarnym czy za poza lokalem przedsiębiorstwa lub na odległość.
Konsument dokonujący zakupu za pośrednictwem strony internetowej, na pokazie lub przez telefon nie ma bowiem możliwości dokładnego zapoznania się z właściwościami zamówionej rzeczy, jej funkcjonalnością czy jakością.
Zamawiający ma prawo do obejrzenia i oceny towaru, jak mógłby to zrobić w sklepie stacjonarnym.
Jeżeli przedmiot został zakupiony poza lokalem przedsiębiorstwa lub na odległość konsument ma prawo do odstąpienia od umowy bez podawania jakiejkolwiek przyczyny w terminie 14 dni. Co do zasady termin rozpoczyna swój bieg w dniu wydania towaru. Uznaje się, że termin został zachowany, jeżeli konsument odeśle bądź zwróci w sklepie stacjonarnym towar, przed upływem 14 dni. Jeżeli sprzedawca nie poinformował kupującego o prawie do odstąpienia od umowy, termin na zwrot towaru upływa po 12 miesiącach.
Rozwiązanie przez konsumenta umowy, skutkuje obowiązkiem zwrotu przez niego zakupionego towaru. Z kolei na sprzedawcy spoczywa obowiązek zwrotu ceny towaru, a jeżeli zachodzi taka potrzeba zwrotu kosztu przesyłki. Ustawodawca określił, iż zwrot kosztu wysyłki dotyczy jedynie najtańszej wysyłki oferowanej przez sprzedawcę. Należy podkreślić, że omawiane uprawnienia przysługują także konsumentowi, dokonującemu rezerwacji za pośrednictwem sklepu internetowego, a płacącemu w sklepie stacjonarnym.
Kiedy prawo do zwrotu nie przysługuje?
Konsument nie może odstąpić od umowy, której przedmiotem jest wykonanie zindywidualizowanego zamówienia np. zawieszki z grawerem lub kompletu szafek na wymiar. Ponadto konsument nie może odstąpić od umowy, której przedmiotem świadczenia jest towar ulegający szybkiemu zepsuciu lub mający krótki termin przydatności do użycia. Klient nie może zwrócić także przedmiotu, który jest szczelnie zamknięty ze względów higienicznych lub zdrowotnych, jeżeli go otworzył. Jako przykład można tu wskazać maseczki higieniczne, kosmetyki czy bieliznę. Konsumentowi nie przysługuje także prawo do zwrotu gier komputerowych, płyt CD, etc., jeżeli po dostarczeniu otworzył opakowanie. Zgodnie z obowiązującym prawem, konsument nie może zwrócić dzienników, periodyków lub czasopism. Zwrot nie będzie także możliwy, jeżeli konsument zakupił i otworzył przedmiot, który po otwarciu opakowania nie nadaje się do ponownej sprzedaży.
Cały katalog sytuacji, w których zwrot towaru jest niemożliwy znajduje się w art. 38 ustawy o prawach konsumenta.
Zwrot towaru zakupionego w sklepie stacjonarnym
Sprzedawca nie ma ustawowego obowiązku przyjęcia zwrotu niewadliwego towaru, zakupionego w sklepie stacjonarnym. Informacje dotyczące możliwości zwrotu towaru, winny zostać określone w regulaminie. Sprzedawca może w dowolny sposób kształtować zasady zwrotów tj. może wyrazić zgodę na zwrot towaru pod określonym warunkiem lub nie wyrazić takiej zgody.
Firmy mogą stawiać różne warunki zwrotu towaru. Takimi warunkami przyjęcia zwrotu mogą być posiadanie paragonu oraz oryginalnych metek etc. Ponadto, firmy mają prawo nie przyjmować zwrotu przecenionych artykułów. Sprzedawca, alternatywnie może też zaproponować konsumentowi wymianę rzeczy albo zwrot środków za zwracaną rzecz na kartę podarunkową. Co do zasady większe sieciówki, głównie ze względów wizerunkowych dają klientowi możliwość zwrotu towaru zakupionego w sklepie stacjonarnym. Warto nadmienić, iż jeżeli zakupiony przedmiot jest wadliwy, sprzedawca ma obowiązek przyjąć zwrot na zasadzie rękojmi lub gwarancji.
Reasumując
Dokonując zakupów zarówno poza lokalem przedsiębiorstwa, jak i na odległość, konsument nie jest w stanie zbadać właściwości produktu i jego jakości, tak precyzyjnie, jak zrobiłby to podczas wizyty w sklepie stacjonarnym.
Konsumentowi po dokonaniu zakupu przysługuje oręż w postaci 14-dniowego terminu na zwrot towaru. Robiąc zakupy w sklepie stacjonarnym, możemy przymierzyć daną rzecz, możemy jej dotkną i ocenić jakość. Mając bezpośredni kontakt z rzeczą jesteśmy w stanie ustalić, czy rozmiar jest odpowiedni oraz czy jakość produktu nam odpowiada. Należy pamiętać, że robiąc zakupy w sklepie stacjonarnym sprzedawca nie ma obowiązku przyjąć zwrotu, warto zatem robić przemyślane zakupy. Na szczęście coraz więcej firm daje konsumentowi możliwość zwrotu zakupionego towaru oraz wydłuża termin na ewentualny zwrot, dlatego zawsze warto zapytać sprzedawcę o warunki zwrotu.
***
autorzy tekstu:
radca prawny Mariusz Turek
tel. 663-316-047
Karolina Piekielska