– Kilka dni temu miasto przysłało mi do zapłacenia podatek od nieruchomości, a dodam, że mieszkam w bloku i mam mieszkanie własnościowe. Pomijam fakt, że podatek jest nieco wyższy niż w roku ubiegłym, ale najgorsze jest to, że muszę zapłacić go od razu w całości. Do tej pory podatek był rozkładany na raty. W ubiegłym roku miałam cztery raty, każdą po 19 zł płatną raz na kwartał. Nie wiedzieć czemu w tym roku miasto nie rozłożyło na raty tegoż podatku. Całą kwotę -77 zł – trzeba zapłacić naraz do 15 marca – żali się starsza kobieta.
– Nie jestem osobą majętną, mam niską emeryturę i nie stać mnie, by kwotę taką zapłacić jednorazowo. Ciekawi mnie, czym kierowali się włodarze miasta podejmując taką decyzję. Może Tygodnikowi „7 dni” uda się dowiedzieć, dlaczego tak jest – pyta nasza Czytelniczka.
Redakcja „7 dni”wystąpiła do magistratu z prośbą o wyjaśnienie sprawy.
Zadaliśmy kilka pytań:
1. Dlaczego podatek od nieruchomości nie został w roku 2016 rozłożony na raty?
2. Jaki jest powód takiej decyzji i kto ją podjął?
3. Co w przypadku osób najbiedniejszych, których nie stać na jednorazową opłatę?
4. Jak dotychczas (w roku 2015) wyglądała ściągalność podatku od nieruchomości?
Miasto odpowiedziało:
„Zmiana dotycząca braku rozkładania na 4 raty podatku od nieruchomości dotyczy tylko osób, których wysokość podatku za cały 2016 rok nie przekracza 100 zł. Zmiana ta wynika ze zmiany zapisów art.6 ust. 11 a ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, zgodnie z którą „w przypadku, gdy kwota podatku nie przekracza 100 zł, podatek jest płatny jednorazowo w terminie pierwszej raty”.
Podobnie jak w podatku od nieruchomości, jednorazowa płatność podatku, przy wysokości rocznego wymiaru podatku nie przekraczającej 100 zł, wystąpi również w podatku rolnym i leśnym.
Zmiana ustawy o podatkach i opłatach lokalnych spowodowała również tę zmianę, że nie jest ustalane zobowiązanie podatkowe i nie będą doręczane decyzje dla mieszkańców, jeżeli kwota rocznego wymiaru podatku nie przekracza kwoty 6,10 zł.
Osoby, które z uwagi na trudną sytuację materialną, zdrowotną nie są w stanie uiścić jednorazowo kwoty całego podatku, mogą złożyć wniosek o rozłożenie płatności na raty. Po analizie przypadku, na podstawie dokumentów potwierdzających spełnienie warunku wystąpienia tzw. interesu podatnika lub interesu publicznego, wydawana jest decyzja ratalna.
Zmiany, o których mowa w pytaniach zostały wprowadzone ustawą z dnia 25 czerwca 2015 r. o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz niektórych innych ustaw.
O tych zmianach informowaliśmy mieszkańców m.in. poprzez informację rozsyłaną mediom oraz na stronie internetowej urzędu: http://www.czestochowa.pl/page/7,aktualnosci.html?id=6567
Informuję ponadto, iż plan dochodów podatkowych za 2015 rok został zrealizowany w 97,8%
Włodzimierz Tutaj
rzecznik prasowy UM”.