Skontaktuj się z nami!

Reklama

To jest miejsce na Twoją reklamę

Kontakt

Tygodnik Regionalny 7 dni

Al. Wolności 22 lok. 12
42-217 Częstochowa

Redakcja

tel. 34 374 05 02
redakcja@7dni.com.pl
redakcja7dni@interia.pl

Biuro reklamy

tel. 34 374 05 02
kom. 512 044 894
marketing7dni@gmail.com
redakcja7dni@interia.pl

Edit Template

Nie będzie obcy pluł nam w twarz!

15 sierpnia w jednej z ogólnopolskich gazet ukazał się artykuł – UWAGA! o Częstochowie i Jasnej Górze. Autor „powiesił na klasztorze wszystkie warszawskie psy”, a miasto wraz z mieszkańcami uznał za nieudaczników, którzy są albo bezrobotni albo żebrzą pod jasnogórskimi murami, wystawiając na sprzedaż chińskie badziewie.

Nie polemizując z tezami autora, jako częstochowianka nie zgadzam się na krytykę – w taki sposób – mojego miasta przez osoby z zewnątrz. Wystarczają nam lokalni gderacze. Nagonce na miasto w publikacji prasowej wtórował, nie kto inny, jak prezydent Częstochowy Krzysztof Matyjaszczyk, który przyznał, że dialog z paulinami uwłacza jego godności. Matyjaszczyk najwyraźniej nie umie być równorzędnym partnerem w rozmowach, zresztą jak wszyscy jego poprzednicy. Prezydent stwierdził także, iż jest absolutnie bezradny i nie potrafi znaleźć metody na zachęcenie pielgrzymów do wyjścia poza mury klasztoru.

Nadszedł czas otwartej dyskusji o roli Jasnej Góry w mieście i odwrotnie, o korzyściach płynących z partnerskiej współpracy, o tym co zrobić, aby – przynajmniej jakaś część częstochowian – znalazła utrzymanie przy obsłudze pątników.

Zapraszamy Czytelników do polemiki!

Zapytaliśmy mieszkańców Częstochowy (210 osób), co sądzą o własnym mieście i klasztorze, by nie musiał tego za nas robić ktoś niezorientowany.

Czy Pani/Pana zdaniem władze Częstochowy ingerują w sprawy Jasnej Góry?
tak            31,19 proc.
nie            35,64 proc.
nie wiem    33,17 proc.

Czy Pani/Pana zdaniem Jasna Góra ingeruje w sprawy Częstochowy?
tak            64,56 proc.
nie            14,08 proc.
nie wiem    21,36 proc.

Czy Pani/Pana zdaniem miasto Częstochowa jest przygotowane do przyjmowania turystów?
(proszę o uzasadnienie)
tak            50,26 proc.

baza hotelowa                         58,82 proc.
restauracje                             29,41 proc.
pątnicy skupieni przy klasztorze 3,92 proc.
aleje                                        3,81 proc.
parkingi                                   1,96 proc.
inne                                         2,08 proc.

nie            49,74 proc.

mało hoteli                              47,47 proc.
brak toalet                              14,14 proc.
brak atrakcji                           10,00 proc.
miasto – nie / Jasna Góra – tak   6,19 proc.
remonty                                   6,03 proc.
nie ma co zwiedzać                   5,08 proc.
brak przygotowania                   5,02 proc.
inne                                         6,06 proc.

Czy Pani/Pana zdaniem Jasna Góra jest Częstochowie w ogóle potrzebna?
tak            90,95 proc.
nie              9,05 proc.

 

Na życzenie Czytelnika podajemy informacje o grupie osób, uczestniczącej w ankiecie:

W naszej sondzie ulicznej wzięło udział 210 częstochowian.
Płeć
kobiety          57,60 proc.
mężczyźni      42,40 proc.
Wiek
17 – 20            9,52 proc.
21 – 30           39,52 proc.
31 – 50           31,43 proc.
50 i więcej      19,53 proc.
Wykształcenie
wyższe           42,90 proc.
średnie           41,80 proc.
zawodowe       15,30 proc.
Zatrudnienie
pracuje                            53,80 proc.
bezrobotny                       21,40 proc.
nie pracuje (inne powody) 24,80 proc.

Udostępnij:

1 Komentarz

  • denver@op.pl

    1. „Nie będzie obcy pluł nam w twarz!” – grzmi red. Kluczna. A dlaczego nie? Lubi to pluje, wydając co najwyżej nie najlepsze świadectwo o sobie. Mamy swobodę wypowiedzi publicznej – wartość i prawo, o których wielu może tylko pomarzyć, a wielu za nie oddało życie. Niechże ludziska mówią i piszą, nawet jeśli głoszą największe brednie. Na własny rachunek i ryzyko samoośmieszenia. A z głupotą publicznie manifestowaną, zwłaszcza przez osoby/funkcjonariuszy publicznych w tym dziennikarzy, należy zwyczajnie walczyć. Inną racją, uzasadnionym kontrargumentem, kpiną czy ironią. I nie zaszkodzi pamiętać, że oponent to też jednak człowiek i obowiązuje, w cywilizowanych krajach, postulat „nie zabijaj”…

    2. Marek Rabij, dziennikarz Newsweeka, autor inkryminowanego artykułu „Jasna Góra spółka z o.o.”
    http://biznes.newsweek.pl/jasna-gora-spolka-z-o-o-,107378,1,1.html
    określany przez niektórych mało elegancko i nieprecyzyjnie „lewacki cyngiel”, specjalizuje się w sensacyjkach dla znudzonych, niewybrednych i ograniczonych mentalnie umysłów, pisząc ostatnio teksty o wiele mówiących tytułach: „Himalaizm parówkowy, czyli rzecz o czytaniu raportów”, „Madonna: Piosenkarka z miliardem”, „Bangladesz: Krew, pot i szwy”, „S jak smrodek. Albo Sokołów SA”, czy też „W najnowszym „Newsweeku”: Kręcimy!” – nomen omen. Napisał, co wiedział, ale wkręcił w to jeszcze, tego nieszczęsnego prezia Matyjaszczyka, który jak zwykle niewiele istotnego ma do powiedzenia, ale deklamuje: „Doceniam znaczenie Jasnej Góry dla miasta i jestem zwolennikiem dialogu. Nie chcę tylko prowadzić tego dialogu na klęczkach”. Faktycznie, sam widziałem jak nieraz klęczał, ale czy coś „załatwił” to już nie powiem, bo dalibóg nie wiem. Dalej Matyjaszczyk przyznaje, że „prosiliśmy paulinów, żeby wzorem innych sanktuariów maryjnych, np. Lourdes, większe procesje wychodziły poza klasztor, żeby pielgrzymi mieli szansę zobaczyć nieco miasta…”. Odpowiedzi nie dostał. A swoją szosą interesujące jak zmienia się percepcja miasta przez pielgrzyma idącego w procesji i czy jest w stanie, w tym czasie zrobić np. zakupy w Alejach?
    No bo siusiu nie bardzo.

    3. Polecam zainteresowanym interesującą polemikę z tekstem Rabija: http://wpolityce.pl/artykuly/60894-newsweekowe-klamstwa-o-jasnej-gorze-mozna-zadumac-sie-nad-kondycja-pisma-ktore-w-poziomie-odmozdzenia-i-schamienia-przescignelo-wszystkie-tabloidy

    4 .Wiele wskazuje na to, że jak świat światem Jasna Góra i municypium nie będą sobie nawzajem bratem. Podporządkowanie jednostronne nie wchodzi w grę, partnerstwo choć trudne jest możliwe, choć ograniczone do precyzyjnie zdefiniowanej sfery „spraw wspólnych” i corocznego kalendarza. Najgorszym rozwiązaniem byłaby kompletna separacja i wzajemne zwalczanie czy choćby tylko utrudnianie wypełniania misji: religijnej – Jasna Góra i świeckiej strategii działania – samorząd miasta.

    5. Podawanie wyników sondy wśród mieszkańców Częstochowy bez podania informacji o schemacie doboru próby i prawdopodobnie nie spełniającej rygorów „próby reprezentatywnej” ma znikomą wartość poznawczą i mija się z celem.

  • denver@op.pl

    1. „Nie będzie obcy pluł nam w twarz!” – grzmi red. Kluczna. A dlaczego nie? Lubi to pluje, wydając co najwyżej nie najlepsze świadectwo o sobie. Mamy swobodę wypowiedzi publicznej – wartość i prawo, o których wielu może tylko pomarzyć, a wielu za nie oddało życie. Niechże ludziska mówią i piszą, nawet jeśli głoszą największe brednie. Na własny rachunek i ryzyko samoośmieszenia. A z głupotą publicznie manifestowaną, zwłaszcza przez osoby/funkcjonariuszy publicznych w tym dziennikarzy, należy zwyczajnie walczyć. Inną racją, uzasadnionym kontrargumentem, kpiną czy ironią. I nie zaszkodzi pamiętać, że oponent to też jednak człowiek i obowiązuje, w cywilizowanych krajach, postulat „nie zabijaj”…

    2. Marek Rabij, dziennikarz Newsweeka, autor inkryminowanego artykułu „Jasna Góra spółka z o.o.”
    http://biznes.newsweek.pl/jasna-gora-spolka-z-o-o-,107378,1,1.html
    określany przez niektórych mało elegancko i nieprecyzyjnie „lewacki cyngiel”, specjalizuje się w sensacyjkach dla znudzonych, niewybrednych i ograniczonych mentalnie umysłów, pisząc ostatnio teksty o wiele mówiących tytułach: „Himalaizm parówkowy, czyli rzecz o czytaniu raportów”, „Madonna: Piosenkarka z miliardem”, „Bangladesz: Krew, pot i szwy”, „S jak smrodek. Albo Sokołów SA”, czy też „W najnowszym „Newsweeku”: Kręcimy!” – nomen omen. Napisał, co wiedział, ale wkręcił w to jeszcze, tego nieszczęsnego prezia Matyjaszczyka, który jak zwykle niewiele istotnego ma do powiedzenia, ale deklamuje: „Doceniam znaczenie Jasnej Góry dla miasta i jestem zwolennikiem dialogu. Nie chcę tylko prowadzić tego dialogu na klęczkach”. Faktycznie, sam widziałem jak nieraz klęczał, ale czy coś „załatwił” to już nie powiem, bo dalibóg nie wiem. Dalej Matyjaszczyk przyznaje, że „prosiliśmy paulinów, żeby wzorem innych sanktuariów maryjnych, np. Lourdes, większe procesje wychodziły poza klasztor, żeby pielgrzymi mieli szansę zobaczyć nieco miasta…”. Odpowiedzi nie dostał. A swoją szosą interesujące jak zmienia się percepcja miasta przez pielgrzyma idącego w procesji i czy jest w stanie, w tym czasie zrobić np. zakupy w Alejach?
    No bo siusiu nie bardzo.

    3. Polecam zainteresowanym interesującą polemikę z tekstem Rabija: http://wpolityce.pl/artykuly/60894-newsweekowe-klamstwa-o-jasnej-gorze-mozna-zadumac-sie-nad-kondycja-pisma-ktore-w-poziomie-odmozdzenia-i-schamienia-przescignelo-wszystkie-tabloidy

    4 .Wiele wskazuje na to, że jak świat światem Jasna Góra i municypium nie będą sobie nawzajem bratem. Podporządkowanie jednostronne nie wchodzi w grę, partnerstwo choć trudne jest możliwe, choć ograniczone do precyzyjnie zdefiniowanej sfery „spraw wspólnych” i corocznego kalendarza. Najgorszym rozwiązaniem byłaby kompletna separacja i wzajemne zwalczanie czy choćby tylko utrudnianie wypełniania misji: religijnej – Jasna Góra i świeckiej strategii działania – samorząd miasta.

    5. Podawanie wyników sondy wśród mieszkańców Częstochowy bez podania informacji o schemacie doboru próby i prawdopodobnie nie spełniającej rygorów „próby reprezentatywnej” ma znikomą wartość poznawczą i mija się z celem.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Dołącz do nas!

Zapisz się do Newsletera

Udało się zasubskrybować! Ups! Coś poszło nie tak...
Archiwum gazety
Edit Template

Kontakt

Tygodnik Regionalny 7 dni

Al. Wolności 22 lok. 12
42-200 Częstochowa

Biuro reklamy

tel. 34 374 05 02
kom. 512 044 894
e-mail: marketing7dni@gmail.com
e-mail: redakcja7dni@interia.pl

 
Redakcja

tel. 34 374 05 02
e-mail: redakcja@7dni.com.pl
e-mail: redakcja7dni@interia.pl

Wydawca 7 dni

NEWS PRESS RENATA KLUCZNA
Al. Wolności 22 lok. 12
42-200 Częstochowa
NIP: 949-163-85-14
tel. 34/374-05-02
mail: redakcja@7dni.com.pl

Media społecznościowe

© 2023 Tygodnik Regionalny 7 dni
Skip to content