„Z boiska nieustannie dobiegają wulgaryzmy, przekleństwa, krzyki i nikt nie reaguje”.
I komu tu wierzyć – władzom Częstochowy czy mieszkańcom? Ci ostatni twierdzą, że od dawna zgłaszali do dyrekcji podstawówki nr 9, ale też do magistratu, skargi na hałas dobiegający ze szkolnego boiska, w czasie gdy obiekt wynajmowany był osobom spoza szkoły. Urząd miasta zaprzecza, by w tej sprawie mieszkańcy bloków przy ulicach Ogińskiego, Słowackiego i Sobieskiego kiedykolwiek interweniowali. Magistrat informuje też, iż wpływy finansowe, których źródłem jest najem infrastruktury placówek oświatowych, prowadzonych przez urząd, trafiają do budżetu miasta. Może i tak, ale… Tygodnik 7 dni dopuścił się drobnej prowokacji i ustalił, że kwota za 1,5 godziny najmu boiska przy szkole nr 9 wynosi 100 złotych. Dziwnie zrobiło się po chwili: „Pieniądze proszę wpłacić na radę rodziców, a w tytule przelewu wpisać – darowizna”. Tylko że konto komitetu rodzicielskiego – o czym mówią przepisy – jest niezależne od budżetu szkoły, bo finansuje nagrody i stypendia dla uczniów, szkolenia dla nauczycieli, sprzęt do klas, a także wycieczki, warsztaty, imprezy – to w jaki sposób te środki trafiają do budżetu miasta? I komu tu wierzyć…
Mieszkańcy okolicznych blokowisk „mają serdecznie dość” i pytają, kto do takiej sytuacji dopuścił?
Tak opowiadają o uciążliwym sąsiedztwie:
„Jak zaczęto remontować stare boisko przy szkole podstawowej nr 9 w 2015 roku, to wiele osób się ucieszyło, szczególnie ci, których dzieci chodziły do szkoły. Wielka feta była w październiku 2015, na którą przyszło wielu notabli z urzędu miasta i księża z parafii. Wszystko z pompą. Już wtedy zastanawiało nas, po co na boisku zamontowano te olbrzymie reflektory, bo przecież dzieci szkolne będą korzystać z boiska w dopołudniowych godzinach, gdy jest widno.
Przez jakiejś 2 lata od powstania boiska, do południa były tam dzieci szkolne. Popołudniami nieraz bywały dzieci, prawdopodobnie ze Skry, z trenerami, przychodzili też rodzice. O przyzwoitej porze około 19.00 kończyli treningi, światło gasło i boisko było zamykane. Był spokój.
Po 2 latach zaczęły się jakieś rozgrywki. Młodzież, która tam przychodziła zachowywała się normalnie, ale wiadomo, przy rozgrywkach są i kibice, koledzy, znajomi… I się zaczęło. Przynosili trąbki i wuwuzele, puszczali głośno muzykę, jakieś bębny, było wycie i przyśpiewki.
Już od dłuższego czasu hałas jest przeokropny, a chcę zauważyć, że boisko jest otoczone z trzech stron w bliskiej odległości blokami mieszkalnymi. Bloki zostały wybudowane ponad 70 lat temu i w większości zamieszkują je ludzie starsi. Dodam, że bloki wkoło szkoły to wspólnoty mieszkaniowe, czyli prywatne budynki.
To nie mieści się w głowie, ale z boiska nieustannie dobiegają wulgaryzmy, przekleństwa, krzyki, a zdumiewa to najbardziej wtedy, gdy na boisku są jacyś trenerzy, nauczyciele, sędziowie i nikt z nich na takie zachowania nie reaguje. Byłam świadkiem osobiście, gdy młodzież na boisko wnosiła alkohol, energetyki, niektórzy wyglądali jakby byli odurzeni niedozwolonymi substancjami. Do tego są agresywni. Będąc u siebie w mieszkaniu, przy zamkniętym oknie słyszę krzyki np. „Marek, ty ślepy ch…u, nie umiesz strzelać?” Nigdy nie widziałam, by wtedy, gdy odbywały się jakieś większe rozgrywki, stał tam radiowóz policyjny. A przydałoby się, by policja wlepiła trochę mandatów za rzucanie bluzgami i używanie wulgaryzmów w miejscu publicznym.
Nie rozumiem, dlaczego imprezy organizowane na tym boisku, także przez szkołę, muszą się odbywać w takich ogłuszających okolicę warunkach – głośna muzyka puszczana na cały regulator, aż się szyby w naszych oknach trzęsą. Przecież to nie jest szkoła dla dzieci niedosłyszących. Włącza się muzykę na cały regulator, a potem żeby przekrzyczeć ten hałas pani nauczycielka czy dyrektorka musi przez megafon wykrzykiwać imię i nazwisko dziecka i klasę, do której chodzi, bo dostało jakiś dyplom. Ja się pytam, gdzie jest RODO? Dlaczego szkoła nie chroni i nie szanuje danych osobowych własnych uczniów?
Człowiek mieszkający w pobliskim budynku ma prawo – o czym mówią przepisy – do spokoju i odpoczynku. Wkoło mieszkają osoby starsze, są też malutkie dzieci, zwykli ludzie, którzy chcieliby po pracy po prostu odpocząć w spokoju.
Dlaczego zmusza się nas do tego, że nie możemy latem otworzyć okna we własnym domu, bo przy otwartym oknie nie da się zwyczajnie wytrzymać?
Jak powstawał ten obiekt, który szkoła ma wynajmować i czerpać z tego zyski, to nikt – ani szkoła, ani Wydział Oświaty w magistracie nie uzyskali zgody od okolicznych, prywatnych właścicieli. Nikt nas nie uprzedził wtedy, że będzie to obiekt służący pod wynajem, mini stadion. A to też regulują przepisy. Jeśli powstaje obiekt, który będzie uciążliwy dla mieszkańców, to powinno się ich o tym przynajmniej poinformować.
Przez większość roku – zimy są coraz mniej srogie to już na boisku grają w lutym – mamy przekichane. Ale dyrektorka szkoły nie mieszka na naszym osiedlu, bo gdyby mieszkała to pierwsza by to ukróciła. Nie mieszkają też miejscy notable, najwyższe władze Częstochowy, którzy hucznie boisko otwierali. Nie słyszałam też, by proboszcz z pobliskiej parafii gdziekolwiek interweniował.
Przypomnę, że nie rozmawiamy o parku rozrywki, a o szkolnym boisku. Do południa powinni z niego korzystać uczniowie, a popołudniami dzieci z okolicznych podwórek. Wiele razy widziałam, jak ojciec z małymi dziećmi szli pokopać sobie piłkę na boisko, ale niestety nie dało się, bo tam ciągle ktoś je wynajmuje.
Nie dość, że hałas, to jeszcze te jupitery, które świecą nawet w nocy (mam zdjęcie świecących lamp przy boisku kilka minut przed godziną 2.00 w nocy). To samo się tyczy sali gimnastycznej. Owszem, odgłosy z sali nie dochodzą, ale nas oburza fakt, że oświetlenie sali gimnastycznej pali się w nocy. Bywało, że światło świeciło się do białego rana. To jest szkoła publiczna, utrzymywana z budżetu miasta, czyli z podatków mieszkańców, również naszych, mieszkańców okolicznych bloków.
To pytamy, jakie szkoła czy miasto mają zyski z wynajmowania boiska i sali gimnastycznej, skoro marnuje się prąd w ten sposób?
Nam się wbija w głowę ciągle, żeby oszczędzać prąd, co widać było na ulicach i skwerach, gdzie wygaszano lampy ze względu na ceny prądu, a tutaj hulaj dusza piekła nie ma. Nie dość, że przez kilka miesięcy w roku dyrekcja szkoły pozbawia nas spokoju, tego tzw. miru domowego, to jeszcze płacimy za niepotrzebne oświetlenie boiska.
Boisko miało służyć dzieciom w szkole, a nie być fabryką do zarabiania.
Nie szanuje się naszych pieniędzy z podatków, a my jako podatnicy nie życzymy sobie, żeby te pieniądze szły na taką instytucję jak szkoła nr 9 przy Sobieskiego, która nie szanuje nas jako zwykłych obywateli, pozbawia nas elementarnego spokoju w naszych własnych mieszkaniach.”
Skoro jest tak źle, co wynika z relacji mieszkańców, to z pewnością urząd miasta Częstochowy podjął już stosowne kroki. Na zapytania redakcji odpowiedziało biuro prasowe magistratu na podstawie informacji uzyskanych w Wydziale Edukacji.
– Czy gmina miasto Częstochowa zezwala szkołom na wynajem własnej infrastruktury podmiotom/osobom z zewnątrz, czyli nie związanym ze szkołą, w tym sal lekcyjnych, gimnastycznych, boisk i czy szkoła musi mieć zgodę magistratu?
„Jednostka organizacyjna władająca nieruchomością w formie trwałego zarządu ma prawo – zgodnie z przepisami – korzystania z nieruchomości oddanej w trwały zarząd, a w szczególności do: oddania nieruchomości lub jej części w najem na czas nie dłuższy niż czas, na który został ustanowiony trwały zarząd, z równoczesnym zawiadomieniem właściwego organu i organu nadzorującego. Zgoda jest wymagana również w przypadku, gdy po umowie zawartej na czas oznaczony strony zawierają kolejne umowy, których przedmiotem jest ta sama nieruchomość.”
– Które szkoły na terenie Częstochowy wynajmują swoją infrastrukturę?
Łączna kwota wpływów z najmu i dzierżawy składników majątkowych placówek oświatowych w Częstochowie oraz innych umów o podobnym charakterze za 2023 rok wyniosła 2.270.550 złotych.
MIEJSKIE PRZEDSZKOLA W CZĘSTOCHOWIE
Wynajem sal dydaktycznych w 2023 roku
Miejskie Przedszkole nr 4 (wpłaty za najem – 2.000 złotych)
Miejskie Przedszkole nr 7 (wpłaty za najem – 1.800 złotych)
Miejskie Przedszkole nr 8 (wpłaty za najem – 2.100 złotych)
Miejskie Przedszkole nr 12 (wpłaty za najem – 4.500 złotych)
Miejskie Przedszkole nr 15 (wpłaty za najem – 5.900 złotych)
Miejskie Przedszkole nr 16 (wpłaty za najem – 3.300 złotych)
Miejskie Przedszkole nr 23 (wpłaty za najem – 1.700 złotych)
Miejskie Przedszkole nr 25 (wpłaty za najem – 4.500 złotych)
Miejskie Przedszkole nr 26 (wpłaty za najem – 2.050 złotych)
Miejskie Przedszkole nr 33 (wpłaty za najem – 3.300 złotych)
Wynajem innych nieruchomości w 2023 roku
Miejskie Przedszkole nr 11 – miejsca parkingowe (wpłaty za najem – 4.423,86 złotych)
Miejskie Przedszkole nr 14 – pomieszczenia i miejsca parkingowe (wpłaty za najem – 13.795,92 złotych)
Miejskie Przedszkole nr 15 – miejsce parkingowe i sala dydaktyczna (wpłaty za najem – 5.900 złotych)
Miejskie Przedszkole nr 20 – pomieszczenia (wpłaty za najem – 16.422,36 złotych)
Miejskie Przedszkole nr 32 – reklama (wpłaty za najem – 2.436,84 złotych)
Miejskie Przedszkole nr 36 – pomieszczenia (wpłaty za najem – 14.880 złotych)
Miejskie Przedszkole Nr 37 – nieruchomość gruntowa i pomieszczenia (wpłaty za najem –20.487,84 złotych)
Wpłaty otrzymało także miejskie przedszkole nr 38 w wysokości 400 złotych oraz miejskie przedszkole nr 43 w kwocie 1.341,52 złotych.
SZKOŁY PODSTAWOWE W CZĘSTOCHOWIE
Wynajem sal dydaktycznych w 2023 roku
Szkoła Podstawowa nr 2 (wpłaty za najem – 21.042,04 złotych)
Szkoła Podstawowa nr 7 (wpłaty za najem – 21.042,04 złotych)
Szkoła Podstawowa nr 12 (wpłaty za najem – 1.312,50 złotych)
Szkoła Podstawowa nr 13 (wpłaty za najem – 11.703,60 złotych)
Szkoła Podstawowa nr 33 (wpłaty za najem – 16.040 złotych)
Szkoła Podstawowa nr 35 (wpłaty za najem – 7.532,80 złotych)
Wynajem sal gimnastycznych w 2023 roku
Szkoła Podstawowa nr 24 (wpłaty za najem – 14.532,50 złotych)
Szkoła Podstawowa nr 27 (wpłaty za najem – 11.090 złotych)
Szkoła Podstawowa nr 37 (wpłaty za najem – 4.165 złotych)
Szkoła Podstawowa nr 52 (wpłaty za najem – 2.640 złotych)
Zespół Szkolno-Przedszkolny nr 3 (wpłaty za najem – 6.462,50 złotych)
Wynajem innych nieruchomości w 2023 roku
Szkoła Podstawowa nr 2 – lokal mieszkalny i sale dydaktyczne (wpłaty za najem – 214.480,49 złotych)
Szkoła Podstawowa nr 8 – sala do gimnastyki korekcyjnej i sala gimnastyczna oraz sale dydaktyczne (wpłaty za najem – 4.521,67 złotych)
Szkoła Podstawowa nr 9 – boisko (wpłaty za najem – 18.069,84 złotych)
Szkoła Podstawowa nr 11 – powierzchnie gruntów oraz gabinet profilaktyki zdrowotnej i pomocy przedlekarskiej uczniów, a także sale dydaktyczne (wpłaty za najem – 4.930,52 złotych)
Szkoła Podstawowa nr 14 – powierzchnie gruntów (wpłaty za najem – 20.126,16 złotych)
Szkoła Podstawowa nr 16 – sala gimnastyczna oraz sale dydaktyczne (wpłaty za najem – 32.483,82 złotych)
Szkoła Podstawowa nr 19 – sala gimnastyczna oraz sale dydaktyczne (wpłaty za najem – 7.576,02 złotych)
Szkoła Podstawowa nr 21 – mała sala gimnastyczna i sala gimnastyczna oraz gabinet profilaktyki zdrowotnej i pomocy przedlekarskiej uczniów, a także pomieszczenia i część korytarza (wpłaty za najem – 11.684,50 złotych)
Szkoła Podstawowa nr 25 – gabinet profilaktyki zdrowotnej i pomocy przedlekarskiej uczniów (wpłaty za najem – brak podania kwoty)
Szkoła Podstawowa nr 29 – świetlica i sale dydaktyczne oraz sala audiowizualna (wpłaty za najem – 56.575 złotych)
Szkoła Podstawowa nr 30 – część korytarza i sale dydaktyczne (wpłaty za najem – 17.310 złotych)
Szkoła Podstawowa nr 31 – sala gimnastyczna i sale dydaktyczne oraz ogrodzenie – zewnętrzna plansza reklamowa (wpłaty za najem – 43.225,45 złotych)
Szkoła Podstawowa nr 32 – nieruchomość gruntowa i sala gimnastyczna (wpłaty za najem – 10.846,03 złotych)
Szkoła Podstawowa nr 38 – sale dydaktyczne oraz boisko (wpłaty za najem – 81.049,23 złotych)
Szkoła Podstawowa nr 41 – baner reklamowy oraz kort tenisowy (wpłaty za najem – 25.852,58 złotych)
Szkoła Podstawowa nr 42 – pomieszczenie oraz sala gimnastyczna i część korytarza, a także gabinet profilaktyki zdrowotnej i pomocy przedlekarskiej uczniów oraz sale lekcyjne (wpłaty za najem – 37.726,50 złotych)
Szkoła Podstawowa nr 48 – pływalnia oraz sala gimnastyczna i sale dydaktyczne (wpłaty za najem – 121.449 złotych)
Szkoła Podstawowa nr 49 – sala gimnastyczna i sale dydaktyczne (wpłaty za najem – 13.307,50 złotych)
Szkoła Podstawowa nr 50 – sala gimnastyczna oraz boisko do piłki nożne i sale dydaktyczne oraz pomieszczenia (wpłaty za najem – 98.159,72 złotych)
Szkoła Podstawowa nr 53 z Oddziałami Integracyjnymi – boisko Orlik oraz powierzchnie gruntów i sale i pracownie dydaktyczne, a także sala gimnastyczna mała, jadalnia (wpłaty za najem – 77.134,99 złotych)
Szkoła Podstawowa nr 54 z Oddziałami Integracyjnymi – grunt pod nośnik reklamowy i pomieszczenia (wpłaty za najem – 55.667,20 złotych)
Zespół Szkolno-Przedszkolny nr 5 – sala gimnastyczna i pomieszczenia (wpłaty za najem – 17.225 złotych)
Zespół Szkolno-Przedszkolny nr 6 – sala gimnastyczna, sale lekcyjne, gabinet profilaktyki zdrowotnej i pomocy przedlekarskiej uczniów, sala gimnastyczna oraz sale lekcyjne (wpłaty za najem – 12.635 złotych)
Wpłaty otrzymały także szkoły
Zespół Szkolno-Przedszkolny nr 1 (wpłaty za najem – 18.392,50 złotych)
Szkoła Podstawowa nr 1 (wpłaty za najem – 37.252,75 złotych)
Szkoła Podstawowa nr 15 (wpłaty za najem – 8.602,50 złotych)
Szkoła Podstawowa nr 22 (wpłaty za najem – 11.110 złotych)
Szkoła Podstawowa nr 26 (wpłaty za najem – 10.494,79 złotych)
Szkoła Podstawowa nr 34 (wpłaty za najem – 23.596,90 złotych)
Szkoła Podstawowa nr 36 (wpłaty za najem – 6.321,94 złotych)
Szkoła Podstawowa nr 39 (wpłaty za najem – 13.330,92 złotych)
Szkoła Podstawowa nr 46 (wpłaty za najem – 1.687,50 złotych)
SZKOŁY PONADPODSTAWOWE W CZĘSTOCHOWIE
Wynajem nieruchomości w 2023 roku
I Liceum Ogólnokształcące im. J. Słowackiego – sale dydaktyczne oraz część korytarza (wpłaty za najem – 11.260,87 złotych)
II Liceum Ogólnokształcące im. R. Traugutta – basen oraz część korytarza (wpłaty za najem – 9.050,34 złotych)
Zespół Szkół im. Wł. Biegańskiego – część korytarza oraz pomieszczenia (wpłaty za najem – brak kwoty)
IV Liceum Ogólnokształcące im. H. Sienkiewicz – miejsca parkingowe, pomieszczenia, teren przed szkołą 1.200 m², boisko, sala teatralna, sale lekcyjne, hala sportowa, bieżnia lekkoatletyczna, sala gimnastyczna, siłownia, sala tenisa stołowego oraz sale dydaktyczne (wpłaty za najem – 177.887,05 złotych)
V Liceum Ogólnokształcące im. A. Mickiewicza – pomieszczenia (wpłaty za najem – 19.564,53 złotych)
VII Liceum Ogólnokształcące im. M. Kopernika – reklama i sale dydaktyczne (wpłaty za najem – 21.755,34 złotych)
Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego – sale dydaktyczne oraz część korytarza (wpłaty za najem – 12.333,74 złotych)
Techniczne Zakłady Naukowe – grunt pod nośnik reklamowy, sala gimnastyczna oraz sale dydaktyczne (wpłaty za najem – 144.700,79 złotych)
Zespół Szkół Gastronomicznych – sala gimnastyczna i reklama (wpłaty za najem – 11.802,28 złotych)
Zespół Szkół im. J. Kochanowskiego – sale dydaktyczne, pomieszczenia, sala gimnastyczna, baner reklamowy na ogrodzeniu szkoły (wpłaty za najem – 34.502,94 złotych)
Zespół Szkół Mechaniczno-Elektrycznych – sala gimnastyczna i sale lekcyjne (wpłaty za najem –42.865,64 złotych)
Zespół Szkół im. B. Prusa – powierzchnia reklamowa, powierzchnia pod automat, sala gimnastyczna i sale lekcyjne (wpłaty za najem – 25.929,17 złotych)
Zespół Szkół Samochodowych – miejsca parkingowe, pomieszczenia, sale dydaktyczne (wpłaty za najem – 141.379,74 złotych)
Zespół Szkół Technicznych i Ogólnokształcących im. S. Żeromskiego – część korytarza, sala gimnastyczna i sale dydaktyczne (wpłaty za najem – 12.337,50 złotych)
Wpłaty otrzymały także szkoły
IX Liceum Ogólnokształcące im. C.K. Norwida (wpłaty za najem – 12.266,08 złotych)
VI Liceum Ogólnokształcące im. J. Dąbrowskiego (wpłaty za najem – 280 złotych)
VIII Liceum Samorządowe im. gen. J. Sowińskiego (wpłaty za najem – 4.913,25 złotych)
Zespół Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych (wpłaty za najem – 159.717,57 złotych)
Zespół Szkół Plastycznych (wpłaty za najem – 19.454,27 złotych )
Zespół Szkół Przemysłu Mody i Reklamy im. W.S. Reymonta (wpłaty za najem – 5.457,94 złotych)
Zespół Szkół Ekonomicznych (wpłaty za najem – 17.412,25 złotych)
Zespół Szkół Technicznych (wpłaty za najem – 14.565 złotych)
Zespół Szkół Zawodowych Specjalnych (wpłaty za najem – 16.429,28 złotych)
– Gdzie trafiają środki z najmu nieruchomości publicznych placówek oświatowych w Częstochowie?
„Dochody z najmu uzyskiwane przez jednostki oświatowe prowadzone przez miasto Częstochowę odprowadzane są na rachunek dochodów budżetu miasta.”
– Czy i kiedy dyrekcja Szkoły Podstawowej nr 9 w Częstochowie wystąpiła do magistratu z prośbą o zgodę na wynajem sal lekcyjnych, sali gimnastycznej i boiska?
„Dyrektor Szkoły Podstawowej Nr 9 wystąpił z ostatnim wnioskiem o użyczenie boiska szkolnego 23 listopada 2023 roku.”
– Czy urząd miasta, odpowiedzialny za placówki oświatowe na terenie Częstochowy, przeprowadził konsultacje społeczne wśród mieszkańców okolicznych bloków, sąsiadujących z SP nr 9 na funkcjonowanie nieszkolnego, a miejskiego stadionu?
„Boisko powstało przy SP 9 na terenie szkolnym w ramach rozwoju infrastruktury sportowej, co jest chyba dosyć naturalne, bo boiska różnego typu funkcjonują przy wszystkich częstochowskich szkołach. Dodatkowym argumentem dla powstania przy SP 9 boiska o sztucznej nawierzchni był fakt korzystania z obiektów SP 9 przez grupy szkoleniowe młodych piłkarzy Skry Częstochowa, którzy korzystają z boiska w godzinach popołudniowych. Okoliczni mieszkańcy mają świadomość, że mieszkają w pobliżu szkoły wraz z sąsiadującą infrastrukturą sportową, która może generować ruchu i pewien hałas, oczywiście w stosownych porach.”
– W jakich godzinach i na jakich zasadach finansowych są wynajmowane przez SP nr 9 obiekty szkolne?
„Zgodnie z Regulaminem Boiska zamieszczonym na boisku i na stronie internetowej Szkoły Podstawowej nr 9 – boisko jest czynne od 8.00 do 22.00. Boisko jest użyczane od poniedziałku do piątku w godzinach od 16.00 do 19.00, a w soboty od 9.00 do 12.00. Pierwszeństwo przebywania na boisku mają uczniowie w czasie lekcji od 8.00 do 16.00. W pozostałych godzinach korzystają grupy sportowe, ujęte w grafiku i mieszkańcy Częstochowy.”
– Jakie działania podjął magistrat w związku ze skargami mieszkańców okolicznych bloków przy SP nr 9?
„Do Wydziału Edukacji nie wpłynęły żadne skargi mieszkańców w tym zakresie.”
– Czy urząd miasta posiada wiedzę o niedozwolonych zachowaniach (przekleństwa, głośna muzyka, nadużywanie oświetlenia w godzinach nocnych, spożywanie alkoholu i nie tylko), do których dochodzi na terenie boiska SP nr 9?
„W celu ograniczenia dyskomfortu osobom zamieszkującym w obszarze oddziaływania uciążliwości związanych z funkcjonowaniem boiska, nie jest ono wynajmowane w soboty popołudniu i w niedziele, co nie wyklucza jednak, że w tym czasie, zgodnie z regulaminem, z boiska i tak korzystają mieszkańcy. Dlatego też dyrektor Szkoły Podstawowej Nr 9 zwrócił się również do Policji i do Straży Miejskiej z wnioskiem o dodatkowe patrole zwłaszcza w godzinach wieczornych oraz w soboty i niedziele.
Trudno byłoby uznać aby samo funkcjonowanie boiska i korzystanie z niego zgodnie z przeznaczeniem oraz według przyjętego regulaminu, co związane jest co prawda z pewnym poziomem hałasu i funkcjonowaniem oświetlenia, stanowiło naruszenie prawa mieszkańców sąsiednich nieruchomości do spokoju i odpoczynku. Problem stanowi egzekwowanie przestrzegania przez użytkowników boiska postanowień regulaminu, dlatego też dyrektor szkoły podejmie – na wniosek UM – stosowne działania, aby zamknąć swobodny dostęp do boiska poza godzinami regulaminowymi, aby nie dochodziło tam do zachowań, które mogą w istotny sposób przeszkadzać sąsiadom po godz. 22.”
Liczba wystawionych pod najem jednostek oświatowych prowadzonych przez miasto Częstochowę, to nie fabryka do zarabiania, ale koncern „Group of schools” przynoszący dochody w wysokości ponad 2 milionów złotych rocznie.
Renata R. Kluczna