Od 2012 roku, odkąd na fotelu prezesa częstochowskiego MPK zasiadł Roman Bolczyk, kolega partyjny prezydenta Częstochowy Krzysztofa Matyjaszczyka (SLD), w miejskiej spółce wiele się zmieniło. Jednak nie wszyscy uważają, że na lepsze. Podczas jednego z Salonów Prasowych , nasi Czytelnicy zwrócili uwagę na coraz wyższe koszty osobowe u miejskiego przewoźnika. Mieszkańcy Częstochowy chcieliby wiedzieć, o ile wzrosło zatrudnienia i czy prawdą jest, że spółka ochoczo zatrudnia emerytowanych aktywistów?
Na pytania Tygodnika 7 dni odpowiedział prezes MPK Roman Bolczyk:
– Ilu pracowników w roku 2009 było zatrudnionych w częstochowskim MPK, a ilu w 2016 roku?
[czytaj: tabelę]
– Jakie czynności były wykonywane w roku 2009 oraz 2016 na umowach zlecenie i na umowach o dzieło i na jaką kwotę opiewała każda z umów?
„W 2009 roku w Spółce zawarto z 46 osobami umowy zlecenia, w tym 28 osób na przeprowadzenie kontroli biletowej. Pozostałe umowy zlecenia dotyczyły:
* obsługi prawnej,
* programu komputerowego,
* przygotowania rozkładów jazdy dla motorniczych,
* opracowania schematu komunikacji miejskiej,
* wynajmu domków campingowych w Poraju,
* przygotowania Ośrodka Wczasów Rodzinnych (OWR) w Międzywodziu do sezonu,
* dozorowania OWR w Międzywodziu,
* wymianie instalacji wodnej w domku OWR w Międzywodziu,
* wymianie instalacji wodnej i elektrycznej w domku administracyjnym w OWR w Międzywodziu,
* remontu domków w OWR w Międzywodziu,
* mycia wiat przystankowych
* sprzedaży biletów.
Jednocześnie zaznaczam, że z niektórymi osobami wymienionymi wyżej było zawartych więcej niż jedna umowa zlecenie.
Również w 2009 roku Spółka zawarła 3 umowy o dzieło na wykonanie takich prac jak:
* projekt wzmocnienia konstrukcji kanałów rewizyjnych w hali autobusów krótkich,
* naprawa dachu na budynku OWR w Międzywodziu,
* remont toalet.
Koszt z tytułu zawartych umów cywilnoprawnych za 2009 rok, jaki poniosła Spółka to 273.784,36 zł.
W 2016 roku w Spółka zawarła z 38 osobami umowy zlecenia, w tym 31 osób na przeprowadzenie kontroli biletowej. Pozostałe umowy zlecenia dotyczyły:
* zatrudnienie instruktorów jazdy w Ośrodku Szkolenia Kierowców,
* przygotowania Ośrodka Wczasów Rodzinnych (OWR) w Międzywodziu do sezonu,
* dozorowania OWR w Międzywodziu,
* montażu i demontażu plakatów w ośrodkach komunikacji miejskiej,
* rzecznika prasowego,
* pomocy, doradztwa, koordynacji i nadzoru nad projektami unijnymi (zakup autobusów i remont torowiska),
* kontroli i nadzoru nad czystością taboru autobusowego.
Jednocześnie zaznaczam, że z niektórymi osobami wymienionymi wyżej zostało zawartych więcej niż jedna umowa zlecenie, co wynikało z potrzeb Spółki.
Również w 2016 roku Spółka zawarła z 8 osobami umowy o dzieło na wykonanie takich prac jak:
* przygotowanie informatora MPK oraz wystawy fotograficznej,
* przygotowanie baneru reklamowego,
* projekt dodatku do Gazety Wyborczej,
* projekt biletu na Światowe Dni Młodzieży,
* reklamy Stacji Diagnostycznej i Ośrodka Szkolenia Kierowców,
* albumu okolicznościowego,
* oprawa muzyczna imprez okolicznościowych,
* reprezentowanie w mediach
* uruchomienie, prowadzenie oraz monitorowanie działań systemu GOOGLE ADWORDS,
* przeprowadzenie badania preferencji komunikacyjnych mieszkańców,
* przygotowanie prezentacji multimedialnej na temat „Osiągnięcia 2007-2015, perspektywy i zamierzenia 2014-2020” i prezentacja jej na konferencji,
* filmy produkcyjno-reklamowe np. Akademia młodego pasażera, Jurajski produkt roku, otwarcie stacji CNG czy wizyta pasjonatów komunikacji miejskiej w naszej Spółce,
* wymiana instalacji elektrycznej na trenie OWR w Międzywodziu.
Jednocześnie zaznaczam, że z niektórymi osobami wymienionymi wyżej zostało zawartych więcej niż jedna umowa o dzieło, co wynikało z potrzeb Spółki.
Koszt zawartych umów cywilnoprawnych za 2016 jaki poniosła Spółka to 557.034,38 zł.”
– Ilu emerytów i rencistów i jaki występował stosunek pracy z nimi, zatrudniało MPK w roku 2009 oraz 2016 i na jaką kwotę opiewała każda z umów?
„W 2016 roku Spółka zatrudniała na umowę o prace 10 emerytów i 5 osób, które pobierały rentę rodzinną. Część z tych osób (emerytów) przeszła na emeryturę w 2016 roku, natomiast pozostałe osoby to pracownicy długoletni, którym Pracodawca nie może wypowiedzieć umowy o pracę z przyczyn osiągnięcia wieku emerytalnego. Kwestię tą regulują odrębne obowiązujące przepisy prawa pracy.
Jednocześnie zaznaczam, że Spółka w 2009 roku nie prowadziła szczegółowej rejestracji – bazy emerytów i rencistów zatrudnionych na umowę o pracę stąd tylko informacje w oparciu o sprawozdanie Z-06 składane do GUS.”
Niestety prezes MPK Bolczyk nie odpowiedział nam na pytania dotyczące wynagrodzeń z każdej umowy zlecenie i o dzieło. Poprosiliśmy także o podanie nazwisk osób oraz o przypisanie do danej osoby czynności, którą wykonywała na rzecz MPK w ramach umowy zlecenia oraz umowy o dzieło w roku 2009 oraz 2016.
Wątpliwe, żeby były prokurator z czasów PRL nie zrozumiał pytań. Chyba, że nasi Czytelnicy mieli rację i MPK stało się przechowalnią zaufanych aktywistów?
Bo przecież wszyscy doskonale wiedzą, że brak odpowiedzi jest odpowiedzią…
8 komentarzy
No I ciekawi osoba zastępcy Pana Bolczyka – p. Marcińskiego Mariusza. Kto to jest? Na stronie zero informacji, nawet nie wiadomo jakie studia ukończył.
No I ciekawi osoba zastępcy Pana Bolczyka – p. Marcińskiego Mariusza. Kto to jest? Na stronie zero informacji, nawet nie wiadomo jakie studia ukończył.
dlaczego MPK będąc monopolistą trwoni pieniądze na reklamy adwords?
dlaczego MPK będąc monopolistą trwoni pieniądze na reklamy adwords?
Porównanie powinno dotyczyć lat 2012 (od tego roku p. Bolczyk został prezesem) i 2016 a nie 2009 – 2016 .
Porównanie powinno dotyczyć lat 2012 (od tego roku p. Bolczyk został prezesem) i 2016 a nie 2009 – 2016 .
Ciekawe skąd takie dane ? że tylko 9 “umysłowych” przybyło przez te lata. Jak kilka lat temu za poprzedniego prezesa ostatnie piętro wbiurowcu MPK było prawie puste i chciano je wynajmować. Teraz już się tam znajomi królika nie miesczą i są sukcesywnie “doklejani” na stołkach nawydziałach i może stąd w statystyce wzrost zatrudnienia u kierowców i motorniczych, którzy od 4 lat nie mieli podwyżek. Więc komu “wzrosło”?
Ciekawe skąd takie dane ? że tylko 9 “umysłowych” przybyło przez te lata. Jak kilka lat temu za poprzedniego prezesa ostatnie piętro wbiurowcu MPK było prawie puste i chciano je wynajmować. Teraz już się tam znajomi królika nie miesczą i są sukcesywnie “doklejani” na stołkach nawydziałach i może stąd w statystyce wzrost zatrudnienia u kierowców i motorniczych, którzy od 4 lat nie mieli podwyżek. Więc komu “wzrosło”?