W nawiązaniu do listu Czytelnika i pytaniu innego
Jeden z naszych Czytelników zadał nam pytanie: jakiej wysokości premie otrzymali prezesi i pozostali członkowie zarządu MPK? W ogóle, czy redakcja mogłaby dopytać o kondycję finansową miejskiego przewoźnika, bo słyszałem, że nie jest dobrze.
Niestety, na większość naszych pytań nie uzyskaliśmy odpowiedzi ze strony biura zarządu MPK – jak na przykład w sprawie premii i nagród. Zresztą ocenę pozostawiamy naszym Czytelnikom.
– Prosimy o informacje, jakie w poszczególnych latach od 2014 do 2018 roku, MPK wygenerowało zyski, a jakie straty?
TABELA NR 1
WYNIK FINANSOWY NETTO W LATACH 2014-2018
ROK |
ZYSK NETTO (zł) |
STRATA NETTO (zł) |
2014 |
144.282 |
– |
2015 |
1.374.066 |
– |
2016 |
3.697.130 |
– |
2017 |
– |
72.362 |
2018 |
– |
17.287.353 |
– Czy MPK ma nieuregulowane zobowiązania (długi), jeśli tak, to w jakiej wysokości i względem kogo?
– Na dzień 31 lipca 2019 roku MPK nie posiada przeterminowanych zobowiązań.
– Czy MPK otrzymało w latach 2014-2018 środki finansowe z Urzędu Miasta Częstochowy, jeśli tak, to na jakiej podstawie, w jakiej wysokości, na jaki cel?
TABELA NR 2
ŚRODKI FINANSOWE Z GMINY MIASTA CZĘSTOCHOWA
REKOMPENSATA ORAZ DOKAPITALIZOWANIA
W LATACH 2014-2018
ROK |
REKOMPENSATA |
DOKAPITALIZOWNA W ZŁ NA PODSTAWIE UCHWAŁ ZGROMADZENIA WSPÓLNIKÓW (zł) |
PRZEZNACZENIE DOKAPITALIZOWANIA |
2014 |
45.909.331 |
5.940.000 |
Modernizacja zaplecza autobusowego |
2015 |
50.598.369 |
0 |
– |
2016 |
55.345.481 |
3.935.000 |
Zakup nowego taboru autobusowego |
2017 |
55.759.771 |
10.000.000 |
Częściowe sfinansowanie inwestycji: „Przebudowa liniowej infrastruktury tramwajowej oraz zakup taboru tramwajowego na potrzeby transportu publicznego |
2018 |
56.919.181 |
3.609.000 |
Częściowe pokrycie kosztów projektu: „Moja Przyjazna Komunikacja – zakup nowego taboru autobusowego na potrzeby realizacji zadań w zakresie transportu publicznego w Gminie Miasto Częstochowa – etap II” oraz częściowe sfinansowanie wkładu własnego Spółki na realizację projektu „Przebudowa liniowej infrastruktury tramwajowej w Częstochowie oraz zakup taboru tramwajowego na potrzeby transportu publicznego |
RAZEM |
264.532.133 |
23.484.000 |
|
– Jakie koszty w poszczególnych latach od 2014 do 2018 roku poniosło MPK?
TABELA NR 3
KOSZTY SYNTETYCZNIE WEDŁUG RODZAJU W LATACH 2014-2018
WYSZCZEGÓLNIENIE |
2014 |
2015 |
2016 |
2017 |
2018 |
Zużycie materiałów |
26.523.153 |
24.174.597 |
25.018.381 |
25.601.535 |
28.123.210 |
Usługi obce |
3.810.017 |
2.774.490 |
3.554.439 |
3.839.742 |
4.761.603 |
Podatki i opłaty |
2.846.277 |
2.896.504 |
3.092.084 |
3.361.894 |
3.322.015 |
Amortyzacja skorygowana o dofinansowanie |
6.598.545 |
7.089.067 |
6.980.070 |
5.478.171 |
7.198.110 |
Pozostałe koszty |
957.808 |
1.911.415 |
517.798 |
3.514.920 |
2.019.974 |
Wynagrodzenia osobowe |
37.406.074 |
38.979.471 |
41.663.939 |
42.996.027 |
47.994.294 |
Wynagrodzenia bezosobowe |
530.286 |
650.481 |
747.673 |
1.685.357 |
2.292.484 |
Składki ZUS |
6.185.798 |
6.391.286 |
6.759.828 |
7.024.027 |
7.850.235 |
Składki na Fundusz Pracy |
770.217 |
803.552 |
844.818 |
887.368 |
996.108 |
Składki na FGŚP |
31.495 |
32.708 |
34.368 |
36.091 |
40.518 |
Fundusz Emerytur Pomostowych |
277.827 |
286.610 |
306.588 |
331.098 |
377.030 |
Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych |
286.242 |
1.018.812 |
1.060.381 |
1.164.718 |
1.182.160 |
Inne świadczenia na rzecz pracowników |
428.122 |
499.976 |
746.616 |
720.429 |
734.785 |
RAZEM |
86.651.861 |
87.508.969 |
91.326.983 |
96.641.377 |
106.892.526 |
– Jaki był stan zatrudnienia w MPK w poszczególnych latach od 2014 do 2018 roku, z podziałem na wszystkie działy MPK?
TABELA NR 4
STAN ZATRUDNIENIA ŚREDNIO ROCZNY W ETATACH
W LATACH 2014-2018
KOMÓRKA ORGANIZACYJNA |
2014 |
2015 |
2016 |
2017 |
2018 |
Wydz. Eksploatacji |
423 352 |
428 358 |
455 386 |
470 402 |
483 415 |
Dział Obsługi Pasażera |
28 |
26 |
23 |
21 |
22 |
Sekcja Marketingu |
1 |
1 |
– |
– |
– |
Wydz. Autobusowy |
106 |
107 |
112 |
110 |
110 |
Stacja Kontroli Pojazdów |
10 |
11 |
6 |
4 |
4 |
Wydz. Tramwajowy |
73 |
74 |
80 |
81 |
81 |
Wydz. Utrzymania Infrastruktury |
36 |
35 |
27 |
25 |
24 |
Dział Zaopatrzenia |
6 |
6 |
6 |
6 |
6 |
Biuro Podawcze – Sekretariat |
1 |
1 |
– |
– |
– |
Dział Nadzoru Ruchu |
– |
– |
3 |
3 |
– |
Razem pracownicy fizyczni |
684 |
689 |
712 |
720 |
730 |
Razem pracownicy umysłowi |
101 |
102 |
108 |
108 |
108 |
OGÓŁEM |
785 |
791 |
820 |
828 |
838 |
– Czy MPK przyjęło program naprawczy, jeśli tak, to kiedy, w związku z czym został on wdrożony i czego dotyczy, tzn. jakie działania musi podjąć MPK, by program zrealizować?
– Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Częstochowie Sp. z o. o. przyjęło program naprawczy, mający na celu długofalową poprawę sytuacji finansowej Spółki.
– Czy MPK wypłacało w latach 2014-2018 premie i nagrody swoim pracownikom, jeśli tak, to komu (stanowisko), za co, w jakiej wysokości?
– W latach 2014-2018 MPK w Częstochowie Sp. z o. o. wypłacało pracownikom Spółki premie i nagrody zgodnie z przyjętymi i uzgodnionymi ze Związkami Zawodowymi Regulaminem Premiowania oraz Regulaminem Wynagradzania.
– Prosimy o krótki komentarz w sprawie kondycji finansowej spółki MPK Częstochowa.
– W bilansie na dzień 30 czerwca 2019 roku figurują niepokryte straty bilansowe lat ubiegłych w łącznej kwocie 50.956.677,25 zł oraz strata netto za pierwsze półrocze 2019 roku w wysokości 2.836.796,22 zł. Zgodnie z zapisem §37 aktu założycielskiego Spółki jedyny wspólnik – Miasto Częstochowa na prawach powiatu – zobowiązany jest do wnoszenia dopłat do wysokości 100% wartości udziałów. Także przepisy rozporządzenia (WE) nr 1370/2007 mają na celu zapewnienie finansowej stabilności oferowanych usług publicznych określonych w Umowie wykonawczej, aby osiągnąć i utrzymać wysoki poziom jakości tych usług.
Za realizację zobowiązania z tytułu świadczenia usług publicznych musi zatem przysługiwać odpowiednia rekompensata, aby w trakcie realizacji umowy o świadczenie usług publicznych środki własne podmiotu świadczącego te usługi nie uległy uszczupleniu w długoterminowej perspektywie, uniemożliwiając mu skuteczną realizację jego zobowiązań wynikających z umowy oraz utrzymanie świadczenia przewozów pasażerskich o wysokim standardzie, zgodnie z pkt. 7 załącznika do rozporządzenia (WE) nr 1370/2007.
Poziom finansowania kosztów powierzonych zadań przewozowych, pomniejszonych o rekompensatę i przychody ze sprzedaży biletów, w 2018 roku wyniósł tylko 81,6%, co jest przyczyną straty w kwocie przeszło 17 mln zł. Od 2015 roku poziom finansowania kosztów zmniejszył się z 100% do 81,6% w 2018 roku.
1 Komentarz
Ciekawe pod jaką tajemnicę to podciągnąć? Hehe
Ciekawe pod jaką tajemnicę to podciągnąć? Hehe