Nowo wyremontowana i rozbudowana Filharmonia Częstochowska wedle planów magistratu ma wchłonąć Ośrodek Promocji Kultury Gaude Mater i objąć swoją kuratelą prestiżowy Festiwal Muzyki Sakralnej z 20-letnią tradycją. Przeciwko wszczętej przez prezydenta Krzysztofa Matyjaszczyka procedurze odwołania Małgorzaty Nowak ze stanowiska dyrektora OPK Gaude Mater występują zarówno dostojnicy kościelni, jak i częstochowscy radni. Głosy sprzeciwu napływają także spoza Częstochowy. Najświeższe weto w tej sprawie zgłasza ks. prof. dr hab. Andrzej Zając, profesor zwyczajny Sztuk Muzycznych Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie. Przedstawiamy fragmenty jego listu otwartego, adresowanego do Prezydenta Częstochowy.
Od pewnego czasu dochodziły do mnie informacje, potwierdzone na ostatnim czerwcowym (16 czerwca br.) posiedzeniu Rady, o zamiarze przeniesienia Festiwalu do Filharmonii Częstochowskiej, oraz istotnej zmianie profilu działalności Ośrodka. Nietrudno się domyślić, że za tymi działaniami kryje się likwidacja zarówno Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Sakralnej „Gaude Mater” jak i Ośrodka Kultury, który od wielu lat jest jego organizatorem. O osiągnięciach Festiwalu i jego znaczeniu dla polskiej kultury nie wspominam, uczynili to inni w przesłanych na Pana ręce listach protestacyjnych. Wyrażam solidarność ze wszystkimi głosami sprzeciwu znanych ludzi kultury i instytucji wobec tych działań Pana Prezydenta. Mają one znamiona niechlubnej walki z polską kulturą i są działaniami szkodliwymi nie tylko dla lokalnej społeczności, ale dla całej Polski. Zjawisko to, obserwowane obecnie w naszym kraju, jest wielce niepokojące i stanowi niebezpieczny przejaw braku wrażliwości władz zarówno centralnych jak i wielu lokalnych na wartości narodowe, duchowe i kulturowe, które są istotnymi elementami naszej tożsamości narodowej. W to zdecydowanie negatywne zjawisko wpisują się także Pańskie działania.
Czy działania Pana Prezydenta, o których mowa wyżej, nie są przejawem „poprawności politycznej”, która – niestety – w dzisiejszych polskich realiach stała się jedynym kryterium wartości? Czy nie jest to walka z wartościami kulturowymi, duchowymi i religijnymi, którym przez lata służył Festiwal „Gaude Mater”, promując ideę dialogu kultur i wielkich religii świata? A może „razi” Pana sama nazwa Festiwalu „Gaude Mater” odwołująca się do hymnu ku czci św. Stanisława z XIII, który obok pieśni „Bogurodzica” jest najczcigodniejszym pomnikiem naszej muzycznej narodowej kultury, śpiewanym do dziś podczas uroczystych inauguracji roku akademickiego na wszystkich wyższych uczelniach w Polsce? Czy nie jest to przejaw Pańskiej na wskroś ideologicznej postawy wrogiej wartościom duchowym, narodowym i religijnym? Czy Pańskie działania w opisanej wyżej materii, jako przedstawiciela określonej opcji politycznej nie są realizowaniem poleceń mocodawców? Pytania te same cisną się na usta w kontekście podejmowanych przez Pana działań.
Jako członek Rady Artystycznej Festiwalu mam prawo, co więcej, obowiązek zabrać głos w tej sprawie i zaprotestować przeciwko podjętym przez Pana krokom zmierzającym do likwidacji znakomicie działającej placówki kultury jakim jest Ośrodek Kultury „Gaude Mater” i Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej, organizowany przez tenże Ośrodek od wielu lat.
Mam świadomość, że głos mój może dla Pana niewiele znaczyć i może go Pan zupełnie zignorować. Niech jednak pozostanie śladem – wśród innych głosów –głosem protestu w obronie słusznej sprawy: naszej polskiej i religijnej kultury.
Swoją pracę w Radzie Artystyczno-Programowej Festiwalu „Gaude Mater” uważałem zawsze za zaszczyt i wyróżnienie. Jeżeli jednak Pańskie zamiary – mimo licznych głosów sprzeciwu – zostaną urzeczywistnione, będę zmuszony z żalem opuścić to szanowne gremium.
Z poważaniem
Ks. prof. dr hab. Andrzej Zając