Pomimo postępujących zmian kulturowych i coraz szerzej otwierającego się rynku pracy, stereotypy dotyczące miejsca kobiet w społeczeństwie oraz zawodów, z którymi często są utożsamiane wciąż są silnie podtrzymywane. Z okazji obchodzonego wczoraj Dnia Kobiet, warto przełamywać te stereotypy i podnosić świadomość na temat równości płci. Bowiem wiedza i umiejętności płci nie mają.
Choć zmiana społeczna postępuje w kierunku zrównania szans zawodowych kobiet i mężczyzn, a połowę zatrudnionych w Unii Europejskiej stanowią kobiety, tylko co trzecia z nich reprezentuje kadrę kierowniczą (32%). Ponadto, w niektórych branżach wciąż panuje przekonanie, że są one przestrzenią aktywności zawodowej wyłącznie dla mężczyzn. Często są to profesje związane z branżą technologiczną, przemysłową, czy handlową (w handlu surowcami kobiety stanowią zaledwie 17,9% zatrudnionych osób).
Czy płeć ma znaczenie?
Firmy coraz częściej zdają sobie jednak sprawę z konieczności zatrudnienia większej liczby kobiet w swoich zespołach. W takich firmach łatwiej jest budować długofalowe strategie rozwoju, ponieważ są oparte na szerszym spektrum wiedzy i kompetencji. Przełamując jednorodność miejsca pracy, można sprawić, że połączy się ludzi o rozmaitych stylach myślenia, co wpłynie pozytywnie na efektywność firmy, a w rezultacie na jej wyniki finansowe. Jak podaje badanie opublikowane w Harvard Business Review, przedsiębiorstwa z różnorodnym zespołem są innowacyjne i radzą sobie lepiej niż inne organizacje.
Według przedstawiciela jednej z firm handlowych, „najważniejsze są odpowiednie kwalifikacje, profesjonalizm i umiejętności, które pozwalają na budowanie dobrych relacji z klientami. Nie od dzisiaj wiadomo, że zarówno kobiety, jak i mężczyźni posiadają pewne swoiste cechy, które pozwalają im na różnorodne podejście do danego problemu lub zagadnienia. Zrozumienie potrzeb klientów i ich oczekiwań nie byłoby możliwe, gdyby nie zespół zróżnicowany zarówno pod względem płci, jak i pochodzenia, czy wieku. A to przekłada się na wyraźną wartość dla firmy, mierzoną nie tylko rozwojem osobistym pracowników, ale także stale rosnącym zyskiem w firmie”.