Proponowana dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady wprowadza ogólno unijną Kartę Osoby z Niepełnosprawnością i Europejską Kartę Parkingową dla Osób z Niepełnosprawnościami.
Ustanowienie ram przepisów i wspólnych warunków dotyczących zarówno Europejskiej Karty Osoby z Niepełnosprawnością, jak i Europejskiej Karty Parkingowej dla Osób z Niepełnosprawnościami, jest jedną z inicjatyw przewodnich strategii na rzecz praw osób z niepełnosprawnościami na lata 2021–2030. Przepisy te pomogą zapewnić skuteczniejsze i pełniejsze uczestnictwo osób z niepełnosprawnościami w życiu społecznym i ich integrację społeczną oraz ułatwi osobom niepełnosprawnym podróżującym do innego państwa członkowskiego lub odwiedzającym je przez krótki czas, korzystanie z prawa dostępu do warunków specjalnych lub preferencyjnego traktowania oferowanych przez podmioty prywatne, lub organy publiczne, bez dyskryminacji ze względu na przynależność państwową, na takich samych zasadach jak osoby z niepełnosprawnościami w tym państwie członkowskim.
Usprawnią również korzystanie ze środków transportu oraz z warunków i udogodnień związanych z parkowaniem zarezerwowanym dla osób z niepełnosprawnościami na takich samych zasadach jak w tym państwie członkowskim. Dlatego konieczne stało się ustanowienie ram, przepisów i wspólnych warunków, w tym wspólnego znormalizowanego wzoru, dotyczącego Europejskiej Karty Osoby z Niepełnosprawnością stanowiącej dowód uznanego statusu osoby z niepełnosprawnością oraz Europejskiej Karty Parkingowej dla Osób z Niepełnosprawnościami stanowiącej dowód ich uznanego prawa do warunków i udogodnień związanych z parkowaniem zarezerwowanym dla osób z niepełnosprawnościami.
Określone zostały wspólne przepisy i warunki regulujące wydawanie europejskiej karty parkingowej dla osób z niepełnosprawnościami oraz jej wspólny wzór, który będzie stosowany przez wszystkie państwa członkowskie i zastąpi wszystkie istniejące krajowe karty parkingowe.
Uznano, że dla wielu osób z niepełnosprawnością prywatny transport samochodowy jest najlepszą lub jedyną możliwością samodzielnego poruszania się. Możliwość zaparkowania jak najbliżej miejsca docelowego i dostępność zarezerwowanych lub poszerzonych miejsc parkingowych dla osób z niepełnosprawnościami ma kluczowe znaczenie dla wspierania ich niezależności i ułatwia korzystanie z prawa do swobodnego przemieszczania się.
Obie karty będą wydawane obywatelom UE, których status niepełnosprawności i prawa są uznawane przez państwo członkowskie, w którym zamieszkują, członków ich rodzin oraz osób im towarzyszących lub pomagających.
Dyrektywa proponuje, aby obie karty były dostępne w formacie fizycznym i cyfrowym, przy czym – bezpłatnie. Chcą, aby zasady i warunki ubiegania się o kartę były dostępne w przystępnych formatach, w tym w krajowych i międzynarodowych językach migowych oraz alfabecie Braille’a, a także w łatwo zrozumiałym języku. Mamy nadzieję, że w końcu jest szansa, że osoby niepełnosprawne także w Polsce będą miały takie same prawa jak każdy inny obywatel UE.
red.