Skontaktuj się z nami!

Reklama

To jest miejsce na Twoją reklamę

Kontakt

Tygodnik Regionalny 7 dni

Al. Wolności 22 lok. 12
42-217 Częstochowa

Redakcja

tel. 34 374 05 02
redakcja@7dni.com.pl
redakcja7dni@interia.pl

Biuro reklamy

tel. 34 374 05 02
kom. 512 044 894
marketing7dni@gmail.com
redakcja7dni@interia.pl

Edit Template

JEDYNY LOKALNY TEST SAMOCHODOWY: Nowe oblicze nowej Micry

Jak wiele w ogólnej ocenie samochodu może zmienić silnik? Odpowiedź w jedynym regionalnym teście Nissana Micry z nową jednostką DIG-S o mocy 98 koni mechanicznych.

Ekologia rządzi dziś światem motoryzacji. To fakt, który muszą zaakceptować wszyscy fani szybkiej jazdy i dużych jednostek wolnossących. Czy jednak moc można połączyć z niską emisją Co2? Dodatkowo z powodu drastycznie rosnących cen paliw wielu klientów decyduje się na droższego w zakupie i serwisowaniu, mniej ekologicznego Diesla, który odwdzięcza się niewielkim spalaniem. Inżynierowie Nissana doszli do wniosku, że niskie zapotrzebowanie na paliwo, dobrą dynamikę i ekologię można połączyć. Do osiągnięcia tego celu posłużył znany z poprzedniego testu Micry silnik o pojemności 1.2, w którym oprócz kompresora zastosowano wielopunktowy, bezpośredni wtrysk paliwa. Połączenie z najnowocześniejszymi rozwiązaniami elektronicznymi dało zaskakująco dobre rezultaty. 4,1 litra na sto kilometrów w cyklu mieszanym to wynik godny nowoczesnego Diesla. Co ważniejsze Micra emituje jedynie 95 gramów dwutlenku węgla na kilometr, co jest nieosiągalne nawet dla najmniejszej jednostki wysokoprężnej. Teoretycznie emisja Co2 nie dotyczy polskich kierowców, jednak prędzej czy później również w naszym kraju tego typu przepisy wejdą w życie. Zapatrując się na państwa zachodnie, zakup eko-samochodu oznacza długą listę przywilejów. Na przykład w Londynie pozwala bez opłat wjechać do ścisłego centrum miasta oraz zwalnia z podatku drogowego. We Francji nabywca otrzyma dotację z budżetu w wysokości 400 euro, a w Holandii zaoszczędzi prawie 1000 euro na podatku od środków transportu. Podobne ulgi czekają na mieszkańców Skandynawii.
Niestety w Polsce dla kierowców martwiących się o ekologię nie ma żadnej nagrody, prócz osobistej satysfakcji. O tą zadba również seryjny system Start/Stop. Przy każdym użyciu tej technicznej nowinki komputer pokładowy wskaże dokładną ilość dwutlenku węgla której nie wyemitowaliśmy do atmosfery. Teoretycznie niewielki, prosty gadżet ale nawet osoba bardziej zainteresowana osiągami niż ekologią, jak niżej podpisany, odczuwa sporo satysfakcji z tego skromnego wkładu w ochronę planety.  
Najważniejsze co zmieniło się w Micrze to wrażenia z jazdy. Po poprzednim teście miejskiego japończyka można było nazwać poprawnym. Poza niską ceną Micra nie wyróżniała się niczym szczególnym. Teraz jazda zapewnia sporo frajdy. Silnik gwarantuje świetną dynamikę, pozwala bezstresowo wyprzedzać i wywołuje uśmiech na twarzy kierowcy. Podczas postoju prawie go nie słychać, nie generuje również drgań, a na wysokich obrotach spod maski dobiega przyjemny warkot. Oczywiście to nie to samo co rasowy dźwięk silnika V8, ale jest miły dla ucha. Co ważniejsze jednostka moc rozwija bardzo liniowo, bez nagłego „kopnięcia” znanego z wielu silników wspomaganych przez turbosprężarkę. Zgodnie z danymi producenta  setkę ujrzymy na prędkościomierzu po 11,3 sekundy, ale subiektywnie ten czas wydaje się krótszy. Jeśli ktoś jest fanem wyścigów spod świateł to, choć Micra nadal nie jest sportowym bolidem, można zaskoczyć pozostałych użytkowników drogi. 
Słów kilka o spalaniu. Osiągnięcie deklarowanych przez producenta pięciu litrów w mieście będzie bardzo trudne. Nie chodzi tylko o to że dane standardowo są lekko zaniżone, ale o temperament samochodu. Spokojna, ekonomiczna jazda wymaga bardzo dużo samokontroli, a zasoby silnika kuszą. Patrząc na średnie wyniki konkurencji, niewiele ponad sześć litrów przy ostrym traktowaniu oraz dużej ilości dobrej zabawy i tak jest bardzo dobrym wynikiem nieosiągalnym dla rywali.
W ramach podsumowania należałoby odpowiedzieć na pytanie jak wiele zmienia nowy silnik? Właściwa odpowiedź jest tylko jedna. Zmienia wszystko i w każdym aspekcie na lepsze. Dobre, ale nudne miejskie autko zmienia w pojazd z pazurem, do którego bardzo chętnie się wraca i pokonuje kolejne kilometry.
Oczywiście wszystko ma swoją cenę. Micra z klimatyzacją i opisywanym silnikiem kosztuje 45 900 złotych. To już nie jest mały wydatek, ale konkurencja z Dieslem pod maską kosztuje przynajmniej 50 tysięcy, a silnik 1.2 DIG-S może spokojnie konkurować z każdą niewielką jednostką wysokoprężną. Jeśli taka kwota to dla nas zbyt wiele, Nissan rozpoczyna wyprzedaż rocznika 2011. Standardowy silnik 1.2 o mocy 80 koni mechanicznych plus klimatyzacja kosztuje 35 900 złotych, czyli mniej od bezpośredniej konkurencji.

Za użyczenie samochodu do testu redakcja dziękuje firmie:
Bilex Group Sp z o.o.
ul. Bugajska 6/8
tel. 34 366 43 00  
www.bilex.pl

Udostępnij:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Dołącz do nas!

Zapisz się do Newsletera

Udało się zasubskrybować! Ups! Coś poszło nie tak...
Archiwum gazety
Edit Template
Materiały audio
Materiały wideo

Kontakt

Tygodnik Regionalny 7 dni

Al. Wolności 22 lok. 12
42-200 Częstochowa

Biuro reklamy

tel. 34 374 05 02
kom. 512 044 894
e-mail: marketing7dni@gmail.com
e-mail: redakcja7dni@interia.pl

 
Redakcja

tel. 34 374 05 02
e-mail: redakcja@7dni.com.pl
e-mail: redakcja7dni@interia.pl

Wydawca 7 dni

NEWS PRESS RENATA KLUCZNA
Al. Wolności 22 lok. 12
42-200 Częstochowa
NIP: 949-163-85-14
tel. 34/374-05-02
mail: redakcja@7dni.com.pl

Media społecznościowe

© 2023 Tygodnik Regionalny 7 dni
Skip to content