Skontaktuj się z nami!

Reklama

To jest miejsce na Twoją reklamę

Kontakt

Tygodnik Regionalny 7 dni

Al. Wolności 22 lok. 12
42-217 Częstochowa

Redakcja

tel. 34 374 05 02
redakcja@7dni.com.pl
redakcja7dni@interia.pl

Biuro reklamy

tel. 34 374 05 02
kom. 512 044 894
marketing7dni@gmail.com
redakcja7dni@interia.pl

Edit Template

Gdzie i jak Jerzy Buzek szuka pieniędzy?

Spółki Skarbu Państwa od lat sponsorują kluby sportowe w całej Polsce i od lat sprawa ta budzi ogromne kontrowersje. Jedni burzą się, że taka sytuacja ma miejsce, a drudzy są oburzeni sprzeciwem tych pierwszych. Co roku miliony złotych płyną strumieniem z państwowych spółek na rozwój polskiego sportu – nic bardziej chwalebnego. Jest jednak druga strona medalu. O sponsoringu sportowym najwięcej i najgłośniej mówi się przy okazji… wyborów, zwłaszcza parlamentarnych. Na ile tego typu sytuacja dotyczy częstochowskiego AZS-u?

Niezaprzeczalnym faktem jest, że wiele klubów, stowarzyszeń sportowych, a nawet samych sportowców nie miałoby szans na swoją działalność, gdyby nie ogólnie pojęty sponsoring, w tym wpływy finansowe od spółek z udziałem Skarbu Państwa. O tym, jak cenna to inicjatywa, nie trzeba nikogo przekonywać. Wątpliwość pojawia się w sposobie zdobywania finansów i nie chodzi o środowisko sportowe, lecz o polityków, zwłaszcza, gdy sponsoring wymuszany jest na potrzeby doraźnych celów politycznych. Okres kampanii wyborczej mobilizuje kandydatów, np. do parlamentu do zwiększonej aktywności. Nic tak dobrze nie działa na elektorat, jak zaangażowanie polityka w rozwój rodzimego sportu, a taką możliwość dają nierzadko duże pieniądze. Kampania wyborcza na obiekcie sportowym jest bezcenna – rzesza ludzi w jednym miejscu. Polityk liczy oczami wyobraźni tysiące głosów wdzięcznych kibiców. W jaki sposób tak duże pieniądze zdobyć? Polityk (rzecz jasna partii rządzącej) „puka” do drzwi spółki Skarbu Państwa i „prosi” o wsparcie konkretnego klubu sportowego. Ze świecą szukać by zarządu spółki, który odważyłby się odmówić. Za sprawą pieniędzy publicznych z państwowych spółek polityk finansuje własną, prywatną kampanię wyborczą.

Niestety, Częstochowa nie jest wolna od tego typu zjawisk. Uwielbiany przez mieszkańców AZS potrzebował poważnego zastrzyku finansowego. Lokalni politycy ruszyli więc w Polskę w poszukiwaniu spółek Skarbu Państwa chętnych do finansowania naszego klubu. Dobrowolność okazała się problemem. Sięgnięto więc po polityka wyższej rangi, po byłego premiera Jerzego Buzka.

Redakcja 7 dni wystosowała do premiera zapytanie prasowe:
„Dotarły do nas niepokojące informacje o skandalicznych praktykach stosowanych przez pracowników Pana biur poselskich. Z tego co już wiemy, ów proceder odbywa się za Pana zgodą. Redakcja Tygodnika „7 dni” chciałaby dociec prawdy i w związku z tym prosimy o odpowiedź na kilka pytań:
1. Z naszych informacji wynika, że niektórzy kandydaci do Parlamentu RP z list Platformy Obywatelskiej znaleźli skuteczny, choć kontrowersyjny sposób reklamowania siebie w
znanych częstochowskich klubach sportowych. Przypisują sobie zasługę załatwienia sponsora dla danego klubu, co rzecz jasna jest doskonałą formą reklamy kandydata do parlamentu.
Prosimy o komentarz (zwracamy uwagę, że sprawa dotyczy okresu kampanii wyborczej).
2. Czy prawdą jest, że jeden z pracowników Pana biura stosuje naciski na spółki skarbu Państwa, by
przekazywały na rzecz siatkarskiego klubu AZS Częstochowa pokaźną kwotę pieniędzy i że owe „negocjacje” przeprowadzane są w Pana imieniu i za Pana zgodą?
3. Prosimy o podanie kwot, które zostały w ten sposób na rzecz częstochowskiego AZS-u pozyskane.
4. Czy – w związku z sytuacją, która dotyczyła częstochowskiego klubu – do owego procederu z pośrednim Pana udziałem dochodzi także w związku z innymi klubami sportowymi w Polsce?
5. Od jak dawna dochodzi do tego typu sytuacji wymuszania publicznych pieniędzy na kampanie wyborcze?”

Oto odpowiedź premiera Buzka:
„Szanowna Pani Redaktor,
Od wielu lat uczestniczę w życiu publicznym i od zawsze w sposób odpowiedzialny i transparentny angażuję się w projekty ważne dla lokalnych społeczności, traktując to jako swoją powinność. Z pełnym przekonaniem zabiegam o wsparcie ze strony biznesu dla ważnych społecznie działań, takich jak: opieka nad niepełnosprawnymi, bezdomnymi, nieuleczalnie chorymi, działalnością placówek kultury, a także sportu, zwłaszcza młodzieży.
Uczestniczyłem też w wielu sympozjach i konferencjach, których celem było określenie społecznej odpowiedzialności przedsiębiorców oraz sposobów wsparcia działalności prowadzonej przez instytucje opieki społecznej, kultury i sportu.
Całkiem naturalnie i pożądane jest uczestnictwo firm w przedsięwzięciach ważnych dla społeczności lokalnych. Spółki giełdowe mają wręcz taki obowiązek. Mam przekonanie, że AZS Częstochowa, o którym Pani wspomina, ze swoją wielką sportową przeszłością jest szczególnie bliski mieszkańcom miasta Częstochowy. I pomoc we współfinansowaniu klubu i wychowaniu w nim młodzieży powinna szczególnie leżeć na sercu, przedsiębiorcom i spółkom związanym z naszym regionem.
Ryszard Bosek, legenda częstochowskiej i polskiej siatkówki jest ulubieńcem i wzorem dla młodych mieszkańców naszego miasta. Właśnie oglądam w internecie, pełen optymizmu, dzisiejszy reportaż z uroczystości poświęcenia przez Przeora Jasnej Góry nowego autokaru AZS Częstochowa. Pokrzepiająca uroczystość.
A jutro – mam nadzieję – spotkamy się na Gali AZS w Częstochowie.
Do zobaczenia.
Jerzy Buzek”.

Z przykrością stwierdzamy, że premier Jerzy Buzek nie odpowiedział na pytania redakcji.

AZS Częstochowa jest tylko przykładem, takich klubów jest w Polsce znacznie więcej. Nie ulega wątpliwości, że klubu nie uczestniczą w kontrowersyjnym procederze, w jaki angażują się niektórzy politycy.

Udostępnij:

2 komentarzy

  • hopa

    Kilka ostatnich przykładów – czyli Tauron rozdaje ;

    6 150 000 zł.
    Świadczenia sponsoringowe TAURON Polska Energia Spółka Akcyjna na rzecz Polskiej Ligi Koszykówki Spółki Akcyjnej w sezonie 2014/15

    4 305 000 zł.
    TAURON Polska Energia Spółka Akcyjna -Współpraca sponsoringowa z Polskim Komitetem Olimpijskim w latach 2015-2016

    16 666 500 zł.
    Świadczenia sponsoringowe podczas realizacji działań sponsoringowych pod nazwą TAURON Lang Team Race na rzecz Lang Team Sp. z o.o.

    6 765 000 zł.
    Współpraca sponsoringowa z Polską Ligą Koszykówki S.A. w sezonie 2015-2016

    7 011 000 zł.
    Świadczenia sponsoringowe podczas realizacji projektu sponsoringowego Vive TAURON Kielce

    Razem ; 40 897 500 zł.

  • hopa

    Kilka ostatnich przykładów – czyli Tauron rozdaje ;

    6 150 000 zł.
    Świadczenia sponsoringowe TAURON Polska Energia Spółka Akcyjna na rzecz Polskiej Ligi Koszykówki Spółki Akcyjnej w sezonie 2014/15

    4 305 000 zł.
    TAURON Polska Energia Spółka Akcyjna -Współpraca sponsoringowa z Polskim Komitetem Olimpijskim w latach 2015-2016

    16 666 500 zł.
    Świadczenia sponsoringowe podczas realizacji działań sponsoringowych pod nazwą TAURON Lang Team Race na rzecz Lang Team Sp. z o.o.

    6 765 000 zł.
    Współpraca sponsoringowa z Polską Ligą Koszykówki S.A. w sezonie 2015-2016

    7 011 000 zł.
    Świadczenia sponsoringowe podczas realizacji projektu sponsoringowego Vive TAURON Kielce

    Razem ; 40 897 500 zł.

  • sas

    Zwyczajne skoorvysyństwo. Pieprzone Mikołaje, dobrodzieje, za pieniądze z łupu na mieszkańcach – uzyskane z coraz wyższych opłat za energię elektryczną, etc.### A Buzek – zwyczajny krętacz, a że na pytania nie odpowiada – bo taki sam kombinator jak legion podobnych. Gęba pełna frazesów, a lody kręcą na potęgę.

  • sas

    Zwyczajne skoorvysyństwo. Pieprzone Mikołaje, dobrodzieje, za pieniądze z łupu na mieszkańcach – uzyskane z coraz wyższych opłat za energię elektryczną, etc.### A Buzek – zwyczajny krętacz, a że na pytania nie odpowiada – bo taki sam kombinator jak legion podobnych. Gęba pełna frazesów, a lody kręcą na potęgę.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Dołącz do nas!

Zapisz się do Newsletera

Udało się zasubskrybować! Ups! Coś poszło nie tak...
Archiwum gazety
Edit Template
Materiały audio
Materiały wideo

Kontakt

Tygodnik Regionalny 7 dni

Al. Wolności 22 lok. 12
42-200 Częstochowa

Biuro reklamy

tel. 34 374 05 02
kom. 512 044 894
e-mail: marketing7dni@gmail.com
e-mail: redakcja7dni@interia.pl

 
Redakcja

tel. 34 374 05 02
e-mail: redakcja@7dni.com.pl
e-mail: redakcja7dni@interia.pl

Wydawca 7 dni

NEWS PRESS RENATA KLUCZNA
Al. Wolności 22 lok. 12
42-200 Częstochowa
NIP: 949-163-85-14
tel. 34/374-05-02
mail: redakcja@7dni.com.pl

Media społecznościowe

© 2023 Tygodnik Regionalny 7 dni
Skip to content