Skontaktuj się z nami!

Reklama

To jest miejsce na Twoją reklamę

Kontakt

Tygodnik Regionalny 7 dni

Al. Wolności 22 lok. 12
42-217 Częstochowa

Redakcja

tel. 34 374 05 02
redakcja@7dni.com.pl
redakcja7dni@interia.pl

Biuro reklamy

tel. 34 374 05 02
kom. 512 044 894
marketing7dni@gmail.com
redakcja7dni@interia.pl

Edit Template

FELIETON: Innowacyjność

Proszę państwa, a zwłaszcza państwa młodych, którzy zamiast z życia czerpią swoje wiadomości z różnych uczelni, co wy mnie tu mówicie o innowacyjności? Kiedyś to była innowacyjność, a teraz to tylko „inno” zostało.

Był w Częstochowy taki zacny człowiek, Izaak Goldberg, który od 1898 r. prowadził wytwórnie zegarów ściennych i kieszonkowych. Pan Golderg nie musiał pracować, jeśli to robił, to dlatego, że lubił. Lubił także grać w szachy, a czynił to znakomicie, tocząc po kawiarniach zawzięte boje z miejscowym mistrzem Błaszczyńskim. Pan Golderg nie musiał pracować, bo sprzedał kilka patentów szwajcarskim producentom zegarków i z tego, dzięki Bogu, spokojnie mu starczało na dobre życie. Myślicie sobie: jakaś bajka. Wszak Częstochowa była sto lat temu miastem bez kanalizacji i wyższych uczelni; a Szwajcaria tak jak i dziś wyznaczała górny poziom technologii zegarmistrzostwa. Ale to nie bajka, to fakt.

Innowacyjność nie bierze się z zadekretowania, z programów unijnych, z ministerstwa czy agencji rządowych. Innowacyjność to pochodna grzechu pierworodnego; od wygnania z raju człowiek musiał główkować, jak przeżyć i jak utrzymać rodzinę. Przedsiębiorczość opiera się na innowacyjności, rozwijając własny biznes musimy myśleć, jak produkować taniej rzeczy o wyższej jakości, by w ten sposób wygrać z konkurencją. Dlatego wszędzie tam, gdzie wolny rynek zastępowany był łapą biurokraty (monopolem państwa) innowacyjność gasła jak niepodlewana róża. Rynek był też sprawiedliwym weryfikatorem; nie badał, czy dana technologia spełnia definicje innowacyjności, lecz nagradzał rzeczywiste, pozytywne efekty wdrożenia. Innowacyjność napędzana była zbożnym dążeniem do możliwie największego zysku. Tak to działało w XIX w. i tak to działa w XXI w. Nikt i nic nie zmieni teorii Josefa Schumpetera, że zysk przedsiębiorcy jest nagrodą za innowacyjność.

Teoria i praktyka to jedno; polityka Unii Europejskiej to drugie. Misją biurokracji brukselskiej jest takie mieszanie, by mieć stałe zajęcie. Biurokracja w połączeniu z polityką (a raczej odwrotnie: polityka posiłkująca się biurokracją) musi coś regulować i redystrybuować. Logicznym dla niej jest, że trzeba odpowiednimi przepisami uregulować co jest, a co nie jest innowacyjnością. Następnie przydatne jest zabrać część zysku przedsiębiorcom (część nagrody za innowacyjność), by dać innym (tym, którzy spełniają definicje innowacyjności). Innymi słowu, jak w socjalizmie: nie chodzi o to, by produkować dobrze i tanio, ale o to, by to czynić zgodnie z planem. Taki socjalizm dawno zbankrutował; podobny będzie los unijnej modernizacji. Kto uważa, że da się dyrektywami walczyć z naturą, niech się najpierw zmierzy w zapasach z niedźwiedziem.

Sto lat temu zacny Goldberg żył sobie ze sprzedanych do Szwajcarii patentów. Dziś miasto produkujące blisko 5 tys. magistrów rocznie, nie ma ani jednego takiego Goldberga. Czy tylko Hitler jest temu winny?

Udostępnij:

1 Komentarz

  • marcel@op.pl

    Biurokracja brukselska biurokracja brukselską i jest daleko, i często, na użytek niewiarygodnego alibi – to nie my, to oni „kazali”, demonizowana.. A co z naszą częstochowską biurokracją, polską – słabo kumatą, ale doskonale żerującą na publicznej kasie, częstochowską biurokracją?
    Czy Izaakowi Goldbergowi i innym utalentowanym i przedsiębiorczym obywatelom Częstochowy potrzebna była Agencja Rozwoju Regionalnego czy – pożal się boże – częstochowski Park Przemysłowo-Technologiczny? Typowe biurokratyczne pasożyty żerujące na publicznej kasie – przechowalnie i koryta dla „partyjnie” zasłużonych towarzyszy.
    Czytam, że w tworzonym, czy już utworzonym Centrum Transferu Technologii w PP-T „mają być dostępne” m.in.: • usługi Decision Support System (obejmująca wykonywanie analiz poza technologicznych, barier transferu i wdrażania technologii w zakresie aspektów środowiskowych, ekonomicznych, prawnych i instytucjonalnych, analiz CBA i LCA) oraz • usługi wynajmu powierzchni dla innowacyjnych firm z sektora MŚP… Izaak G. zapewne by się uśmiał. Słowem „dostępność” rośnie za publiczna kasę a patentów nie przybywa, a lokalna gospodarka częstochowska jak była „innowacyjna”, taka jest… no i te „jurajskie produkty roku”… No i te częstochowskie „kuźnie” zarządzania w PCz i AJD. Tak trzymać i „jakoś” będzie.

  • marcel@op.pl

    Biurokracja brukselska biurokracja brukselską i jest daleko, i często, na użytek niewiarygodnego alibi – to nie my, to oni „kazali”, demonizowana.. A co z naszą częstochowską biurokracją, polską – słabo kumatą, ale doskonale żerującą na publicznej kasie, częstochowską biurokracją?
    Czy Izaakowi Goldbergowi i innym utalentowanym i przedsiębiorczym obywatelom Częstochowy potrzebna była Agencja Rozwoju Regionalnego czy – pożal się boże – częstochowski Park Przemysłowo-Technologiczny? Typowe biurokratyczne pasożyty żerujące na publicznej kasie – przechowalnie i koryta dla „partyjnie” zasłużonych towarzyszy.
    Czytam, że w tworzonym, czy już utworzonym Centrum Transferu Technologii w PP-T „mają być dostępne” m.in.: • usługi Decision Support System (obejmująca wykonywanie analiz poza technologicznych, barier transferu i wdrażania technologii w zakresie aspektów środowiskowych, ekonomicznych, prawnych i instytucjonalnych, analiz CBA i LCA) oraz • usługi wynajmu powierzchni dla innowacyjnych firm z sektora MŚP… Izaak G. zapewne by się uśmiał. Słowem „dostępność” rośnie za publiczna kasę a patentów nie przybywa, a lokalna gospodarka częstochowska jak była „innowacyjna”, taka jest… no i te „jurajskie produkty roku”… No i te częstochowskie „kuźnie” zarządzania w PCz i AJD. Tak trzymać i „jakoś” będzie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Dołącz do nas!

Zapisz się do Newsletera

Udało się zasubskrybować! Ups! Coś poszło nie tak...
Archiwum gazety
Edit Template
Materiały audio
Materiały wideo

Kontakt

Tygodnik Regionalny 7 dni

Al. Wolności 22 lok. 12
42-200 Częstochowa

Biuro reklamy

tel. 34 374 05 02
kom. 512 044 894
e-mail: marketing7dni@gmail.com
e-mail: redakcja7dni@interia.pl

 
Redakcja

tel. 34 374 05 02
e-mail: redakcja@7dni.com.pl
e-mail: redakcja7dni@interia.pl

Wydawca 7 dni

NEWS PRESS RENATA KLUCZNA
Al. Wolności 22 lok. 12
42-200 Częstochowa
NIP: 949-163-85-14
tel. 34/374-05-02
mail: redakcja@7dni.com.pl

Media społecznościowe

© 2023 Tygodnik Regionalny 7 dni
Skip to content