Choć trudno to sobie wyobrazić – to, co w tej chwili dzieje się na ulicach naszego miasta, jest niczym w porównaniu do tego, co dopiero nas czeka. W miniony piątek prezydent Krzysztof Matyjaszczyk podpisał w Centrum Unijnych Projektów Transportowych w Warszawie umowę na dofinansowanie budowy bezkolizyjnego, dwupoziomowego skrzyżowania nad DK-1. Szykują się korki, ale i pozytywne zmiany.
– Chcę przeprosić wszystkich mieszkańców za utrudnienia, których muszą teraz doświadczać każdego dnia – powiedział prezydent Krzysztof Matyjaszczyk podczas ubiegłotygodniowej konferencji prasowej dotyczącej inwestycji drogowych w naszym mieście. – Ale nie mam dobrych wiadomości – będzie ich więcej, bo wkrótce rozpoczynamy kolejne duże inwestycje drogowe. Pocieszę, że w przypadku obecnych remontów w wielu przypadkach chcemy, by powodujące najwięcej komplikacji komunikacyjnych etapy prac zakończyły się wraz z wakacjami lub na początku września. Mam też nadzieję, że efekt tych inwestycji wynagrodzi nam obecne i przyszłe niedogodności – tłumaczył prezydent.
Planowany termin rozpoczęcia projektowania to wrzesień 2011, prace budowlane powinny ruszyć latem 2012, natomiast zakończenie inwestycji przewidziano na listopad 2013. Choć od rozpoczęcia prac dzieli nas prawie rok, to już dziś z łatwością można przewidzieć, jakie emocje wywołają kolejne remonty w częstochowianach. Nie jest bowiem tajemnicą, że lubimy narzekać na nasze miasto. Zanim zaczniemy to jednak robić, warto pomyśleć o korzyściach związanych wynikających z owych remontów.
Przebudowa DK-1, budowa wiaduktu na skrzyżowaniu z DK-46 i połączenia z ul. Srebrną pozwoli m.in. na udrożnienie sieci drogowej w mieście, poprawi połączenia międzyregionalne, zwiększy bezpieczeństwo i płynność ruchu, a także skróci czas przejazdu w ruchu tranzytowym i w połączeniach między dużymi miastami kraju. Przebudowana zostanie też ulica Drogowców, powstanie również most na Warcie, łączący ulice Drogowców i Srebrną.
W ramach projektu zostanie wykonana:
1. Przebudowa DK-1 (Aleja Wojska Polskiego) – obejmuje całkowitą wymianę konstrukcji nawierzchni ze względu na bardzo zły stan techniczny spowodowany bardzo dużym natężeniem ruchu.
2. Przebudowa DK-46 (Aleja Jana Pawła II) – podobnie jak DK-1 obejmuje swoim zakresem całkowitą wymianę konstrukcji nawierzchni.
3. Przebudowa dróg gminnych (ulicy Drogowców i ulicy Srebrnej) – budowa 3 rond.
4. Powstaną obiekty mostowe i inżynieryjne:
a) węzeł drogowy na skrzyżowaniu DK-1 z Aleją Jana Pawła II i ulicą Drogowców;
b) most drogowy nad rzeką Wartą;
c) kładka dla pieszych nad DK-1.
5. Organizacja ruchu, zieleń, przebudowa sieci, przygotowanie terenu.
Wartość dofinansowania zgodnie z umową o dofinansowanie podpisaną 5 sierpnia w Warszawie – 156 mln 511 tys. 215 zł. Wartość całej inwestycji poznamy po zakończeniu przetargów.
Komunikacja w mieście
Trwające w mieście remonty wymuszają miany w organizacji ruchu. Co kilka tygodni MZDiT informuje o zamknięciu czy otwarciu kolejnych odcinków, utrudnieniach, objazdach itd. Mimo to ruch w mieście – i tu pokłon dla kierowców – odbywa się całkiem sprawnie. Tak trzymać, bo to nie koniec zmian.
Zakończył się jeden z ważniejszych etapów budowy nowej linii tramwajowej. 12 sierpnia oddano do ruchu znaczną część przebudowanego układu drogowego na odcinku ok. 3,7 km (cała linia tramwajowa liczyć będzie 4,7 km). W związku z tym nastąpiło otwarcie ulic: Jagiellońskiej, Orkana, Alei 11 Listopada, Jesiennej, które zostały kompleksowo przebudowane z wymianą uzbrojenia podziemnego (wszystkie rodzaje mediów podziemnych w tym sieci magistralne o dużych średnicach). Drogi przecinające dzielnice: Raków, Błeszno i Wrzosowiak uzyskały nowe warstwy podbudów, nowe nawierzchnie jezdni, chodników, ścieżek rowerowych, nowe oznakowanie drogowe, przystanki komunikacji publicznej i zieleńce. Przebudowano całościowo kilka dużych skrzyżowań: ulicy Jagiellońskiej i Orkana, Orkana i Alei 11 Listopada, Alei 11 Listopada i Jesienna, Jesienna i Bienia, Jesienna i Bohaterów Katynia. Wybudowano 4 nowe sygnalizacje świetlne na skrzyżowaniu DK nr 43 (Jagiellońska) i ul. Orkana, skrzyżowaniu ul. Jesiennej i Bohaterów Katynia, w pobliżu szkoły przy ul. Orkana, na przejeździe torowiska przez skrzyżowanie ul. Jesiennej i 11 Listopada. Na wszystkich ulicach zainstalowano nowe oświetlenie.
Wykonano torowisko wbudowane w jezdnię ul. Orkana w systemie tzw. “szyny pływającej”, w tej technologii wykonano 5 przejazdów tramwajowych przez jezdnię, torowiska wydzielone z jezdni na Al. 11 listopada i ul. Jesiennej (odcinek do ul. Bienia), wybudowano podstację zasilania przy skrzyżowaniu ul. Bohaterów Katynia i ul. Rakowskiej.
Na pozostałych odcinkach trwają prace przy układaniu szyn i podkładów tramwajowych, słupów trakcyjnych, i systemu sterowania trakcją.
W związku z otwarciem dla ruchu ulic Jesiennej, Orkana i południowej nitki ulicy Jagiellońskiej od 16 sierpnia 2011 r. zmianie uległy trasy i rozkłady jazdy dla linii nr: 19, 20, 26, 27, 35, 38 i N4.
Linia 19 – powrót linii na ulicę Orkana – trasa zmieniona w obu kierunkach będzie kursować w relacji: Grabówka/Żabiniec ↔ Kucelin Szpital/Walcownia
– kierunek Kucelin Szpital/Walcownia – z ulicy Jagiellońskiej przez Orkana, Aleję 11 Listopada, Jesienną, Rakowską, Limanowskiego, Łukasińskiego do Alei Pokoju i dalej bez zmian.
– kierunek Grabówka/Żabiniec – z Alei Pokoju przez Łukasińskiego, Limanowskiego, Rakowską, Jesienną, Aleję 11 Listopada, Orkana do Jagiellońskiej i dalej bez zmian.
Linia 20 – trasa zmieniona w obu kierunkach
– kierunek Korkowa – od przystanku ESTAKADA przez Aleję Wojska Polskiego i przystanki CH JAGIELLOŃCZYCY i OKRZEI, następnie przez ulicę Bohaterów Katynia i przystanki CMENTARZ RAKÓW i BIENIA do Jesiennej i dalej Rydza Śmigłego do Jagiellońskiej i dalej bez zmian.
– kierunek Wyczerpy Osiedle – z Jagiellońskiej przez Rydza Śmigłego, Jesienną, Bohaterów Katynia i przystanki CMENTARZ RAKÓW i BIENIA, Aleję 11 Listopada do Alei Wojska Polskiego i dalej bez zmian.
Linia 26 (OKRĘŻNA) – powrót linii na ulicę Orkana – trasa zmieniona w obu kierunkach będzie kursować w relacji okrężnej: Grabówka – Wrzosowiak – Grabówka
– kierunek Wrzosowiak – od przystanku ESTAKADA przez Aleję Wojska Polskiego i przystanki CH JAGIELLOŃCZYCY i OKRZEI, następnie przez ulicę Zesłańców Sybiru, Aleję 11 Listopada do przystanku WRZOSOWIAK przy ulicy Orkana,
– kierunek Grabówka – od przystanku WRZOSOWIAK przy ulicy Orkana przez Orkana, Jagiellońską do Alei Wojska Polskiego i dalej bez zmian.
Linia 27 – powrót linii na ulicę Orkana – trasa zmieniona w obu kierunkach będzie kursować w relacji: Błeszno ↔ Parkitka Szpital
– kierunek Błeszno – od przystanku ESTAKADA przez Aleję Wojska Polskiego i przystanki CH JAGIELLOŃCZYCY i OKRZEI, następnie przez ulicę Zesłańców Sybiru, Aleję 11 Listopada, Jesienną i Bohaterów Katynia do pętli Błeszno.
– kierunek Parkitka Szpital – z pętli Błeszno przez Bohaterów Katynia, Jesienną, Aleję 11 Listopada, Orkana, Jagiellońską do Alei Wojska Polskiego i dalej bez zmian.
Linia 35 (OKRĘŻNA) – trasa zmieniona w obu kierunkach będzie kursować w relacji okrężnej: Hallera/Legionów – Bienia – Hallera/Legionów
– od przystanku ESTAKADA dalej przez Aleję Wojska Polskiego i przystanki CH JAGIELLOŃCZYCY i OKRZEI, następnie przez ulicę Bohaterów Katynia koło cmentarza Raków, Rakowską, Limanowskiego, Łukasińskiego, Aleję Pokoju do Alei Wojska Polskiego i dalej bez zmian do Legionów.
Linia 38 – trasa zmieniona w kierunku Dźbowa:
– kierunek Dźbów – z Alei Pokoju w Aleję Wojska Polskiego i przystanki CH JAGIELLOŃCZYCY i OKRZEI , następnie przez ulicę Zesłańców Sybiru, Aleję 11 Listopada, Orkana do Jagiellońskiej i dalej bez zmian.
Linia N4 – trasa zmieniona:
– z Alei Pokoju w Aleję Wojska Polskiego, Zesłańców Sybiru, Aleję 11 Listopada, Jesienną, Rakowską, Limanowskiego, Łukasińskiego do Alei Pokoju i dalej trasa bez zmian.
UWAGA
– na przystankach ORKANA-SZKOŁA (w obu kierunkach) autobusy będą wjeżdżać na torowisko tramwajowe i tam się zatrzymywać. Pasażerowie będą obsługiwani z wysepek peronów linii tramwajowej.
– przystanek BUKOWA w kierunku Alei Pokoju dla linii 26, 27 i 38 został przeniesiony na ulicę Jagiellońską za skrzyżowanie z ulicą Orkana.
– przystanek BUKOWA w kierunku Stradomia i Dźbowa dla linii nr 19 i 38 został zlokalizowany przy ulicy Jagiellońskiej za skrzyżowaniem z ulicą Źródlaną.
– przystanki „Wrzosowiak” i „Sportowa” w kierunku Błeszna są usytuowane odpowiednio:
WRZOSOWIAK – za skrzyżowaniem z ulicą Orkana; SPORTOWA – przy ulicy Jesiennej za skrzyżowaniem z 11 Listopada.
UWAGA
Od środy 17.08.2011 roku trasa zmieniona w kierunku Zajezdni MPK:
Linia 92 – (autobus za tramwaj w relacji Zajezdnia MPK ↔ Kucelin)
– kierunek Zajezdnia MPK – z Alei Pokoju w Aleję Wojska Polskiego, następnie po obsłużeniu pasażerów na przystanku CH JAGIELLOŃCZYCY autobus pojedzie bez zatrzymywania na kolejnych przystankach przez Aleję Wojska Polskiego, Zesłańców Sybiru, 11-Listopada, Orkana, Źródlaną do końcowego przystanku ZAJEZDNIA MPK.
W nocy z 16 na 17 sierpnia zamknięty został wlot ulicy Niepodległości i północna strona skrzyżowania ulic Jagiellońskiej, Niepodległości i 11 Listopada. Objazdy do al. Pokoju prowadzone są ulicami Równoległą, DK-1 do al. Pokoju. Objazdy do Tarnowskich Gór prowadzone są z kierunku północnego z DK-1 ulicami: Równoległą, Powstańców Śląskich, Niepodległości do Jagiellońskiej oraz z kierunku południowego z DK-1 ulicami Rakowską Jesienną Rydza Śmigłego do al. Pokoju i ulicy Jagiellońskiej. Realizowane obecnie inwestycje drogowe
I. Połączenie DK-1 z północną częścią miasta Częstochowy – węzeł DK-1 z ul. Makuszyńskiego
– połączenie ul. Makuszyńskiego z DK-1: budowa zjazdów i przebudowa wiaduktów nad DK-1. Prace mają zostać zakończone do listopada 2011 r.
Projekt, współfinansowany w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, wartość dofinansowania 18 mln 526 tys. 286 zł.
Stan zaawansowania robót: 33 proc.
II. Wzmocnienie znaczenia Centrum Pielgrzymkowego poprzez modernizację Alei Najświętszej Maryi Panny w Częstochowie
– przebudowa nawierzchni I i II Alei wraz z placem Biegańskiego. Prace obejmują swoim zakresem m.in. wymianę konstrukcji posadzki, przebudowę kolidujących urządzeń podziemnych, oświetlenie, zagospodarowanie zielenią oraz elementy małej architektury. W całym zakresie inwestycji prace mają zostać zakończone do 30.11.2013 r.
Projekt, współfinansowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego. Koszt całości wraz z dofinansowaniem – blisko 52,5 mln zł.
Stan zaawansowania robót: 13 proc.
III. Poprawa stanu dróg kluczem do poprawy stanu gospodarki Subregionu Północnego
– przebudowa ciągu drogowego od Poraja przez Olsztyn i Srocko do skrzyżowania ul. Legionów i Faradaya w Częstochowie. Na obszarze miasta prace polegają na przebudowie ulic Brzyszowskiej i Legionów, dobudowanie do ulicy Legionów drugiego pasa oraz mostu na Kucelince, wykonanie ścieżki rowerowej i chodników.
Planowany termin zakończenia prac – listopad 2011 r.
Stan zaawansowania robót:
odcinek od ul. Faradaya do ul. Żużlowej – 100 proc.wykonania
odcinek od zjazdu do rozdzielni gazu do Brzyszowskiej – 80 proc. wykonania
odcinek od ul. Złotej do istniejącej części dwupasmowej 95 proc. wykonania
odcinek od ul. Hallera do rozdzielni gazu – 100 proc. wykonania
odcinek ulicy Brzyszowskiej 100 proc. wykonania.
Projekt jest współfinansowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego, realizowany w partnerstwie z Powiatem Częstochowskim i Myszkowskim, który jest Liderem przedsięwzięcia. Kwota dofinansowania przypadająca na Gminę Miasto Częstochowę wynosi 7.200.000 zł.
IV. Rozbudowa skrzyżowania Alei Pokoju z drogą położoną w ciągu ul. Złotej i drogi dojazdowej do terenów huty w Częstochowie
– budowa ronda w ciągu Alei Pokoju przy wjeździe na teren huty wraz z przebudową dróg dojazdowych do ronda celem podniesienia ich nośności. Termin zakończenia prac – 30.09.2011 r.
Stan zaawansowania robót: 99 proc.
V. Budowa linii tramwajowej
Do obecnej chwili w ramach budowy linii tramwajowej wykonano:
ulica Orkana – uzbrojenie podziemne, wykonano roboty drogowe, ułożono nawierzchnię tramwajową w środku w technologii szyny pływającej – w elementach betonowych. Pozostało tylko podwieszenie kabla trakcyjnego (wykonane zostanie przed uruchomieniem tramwaju).
Aleja 11 Listopada – wykonano przebudowę drogi, oświetlenie oraz nawierzchnię tramwajową na torowisku wydzielonym.
skrzyżowanie ulicy Orkana i Alei 11 Listopada – wykonano przebudowę uzbrojenia oraz zakończono przebudowę skrzyżowania, wykonano przejazd tramwajowy przez skrzyżowanie w technologii “szyny pływającej”.
skrzyżowanie Alei 11 Listopada i ul. Jesiennej – wykonano przebudowę skrzyżowania oraz przejazd torami tramwajowymi przez skrzyżowanie w technologii “szyny pływającej”.
ulica Jesienna – odcinek od Alei 11 Listopada do ulicy Bienia – został wykonany w zakresie drogowym i tramwajowym.
ulica Jagiellońska – wykonano przebudowę uzbrojenia, kolektor deszczowy, oddano do użytku jezdnię północną ulicy wraz z chodnikami, wykonano nawierzchnię jezdni południowej, na ukończeniu są chodniki, na torowisku tramwajowym wydzielonym w środku ulicy między jezdniami wykonano podbudowę, ustawiono słupy tramwajowe, wykonano nawierzchnię przystanków, w trakcie układania są podkłady tramwajowe.
skrzyżowanie ulicy Jagiellońskiej, Alei 11 Listopada i Alei Niepodległości – wykonano przebudowę uzbrojenia podziemnego oraz kolektor deszczowy, na ukończeniu są prace drogowe, chodniki oraz elementy sygnalizacji świetlnej w południowej części skrzyżowania, trwają prace przy przepięciu kolektora wodociągowego.
Od 25 lipca przystąpiono do rozbiórki odcinka starej linii tramwajowej, na której w obrębie skrzyżowania wykonywane będzie odgałęzienia – rozjazd nowej linii tramwajowej.
skrzyżowanie ul. Orkana i ul. Jagiellońskiej – w trakcie przebudowy, wykonano nawierzchnie drogowe, chodniki, sygnalizację świetlną, wykonywany jest przejazd tramwajowy przez skrzyżowanie w technologi “szyny pływającej”.
skrzyżowanie ulicy Jesiennej i Bohaterów Katynia oraz odcinek ulicy Jesiennej od ul. Bienia do Bohaterów Katynia – w trakcie przebudowy: wykonano podbudowę, nawierzchnię drogową, nawierzchnie przystanków tramwajowych, na ukończeniu są chodniki i zieleńce. Na torowisku wydzielonym z boku jezdni ustawiono słupy trakcyjne, układane są podkłady żelbetowe pod szyny tramwajowe. Na ukończeniu są prace przy budowie dwóch przejazdów tramwajowych przez jezdnię w technologi “szyny pływającej”.
stacja trakcyjna zasilania linii tramwajowej – wykonano budynek trakcyjny bez wyposażenia.
ulica Rakowska i Limanowskiego – prowadzone są prace przy przebudowie uzbrojenia podziemnego. Będzie kładka nad Jana Pawła
Do 25 sierpnia MZDiT ma otrzymać pozwolenie na budowę kładki nad aleją Jana Pawła II. Jeszcze w tym roku wznowiony zostanie ruch dla pieszych. W przyszłym roku powstaną udogodnienia dla niepełnosprawnych.
Pięć lat temu łyżka koparki przewożonej na przyczepie ciężarówki uderzyła w metalową konstrukcję, powodując poważne uszkodzenia, w wyniku których trzeba było rozebrać jej część. Od tego czasu mieszkańcy okolicznych bloków zostali pozbawieni przejścia – skrótu prowadzącego do centrum miasta. Ponieważ w związku z tym muszą sporo nadrabiać, toteż – choć to niezwykle niebezpieczne – przechodzą po pobliskim wiadukcie kolejowym. To prawdziwe szczęście, że przez 5 lat tego typu praktyk nie doszło do żadnego wypadku. Ale w tym przypadku nie ma co liczyć na szczęście – trzeba stworzyć mieszkańcom warunki do bezpiecznego poruszania się na tym odcinku.
A o planach rekonstrukcji kładki mówiono już wielokrotnie – tyle samo było zapewnień, że w końcu powstanie. Tym razem drogowcy przekonują, że kładka dla pieszych zostanie odbudowana jeszcze w tym roku.